لاریجانی در نشست خبری:
با رئیس قوه قضائیه در مورد صادقی و مطهری صحبت کردم/ اگر زنجانی همکاری لازم را میداشت، به این روز نمیافتاد
رییس مجلس از گفتوگو با رییس قوه قضاییه در مورد پرونده صادقی و مطهری خبر داد و گفت: اختلافات میان قوا تند نیست.
رویداد۲۴- رییس مجلس از گفتوگو با رییس قوه قضاییه در مورد پرونده صادقی و مطهری خبر داد و گفت: اختلافات میان قوا تند نیست.
علی لاریجانی در مصاحبه مطبوعاتی با اصحاب رسانه با گرامیداشت فرا رسیدن هفته مجلس گفت: معمولاً به دلیل شهادت مرحوم مدرس که روز مجلس نامگذاری شده، جلسهای با حضور دوستان رسانهای برگزار میشود و فلسفه جلسه امروز چنین است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مصادف با ۱۶ آذر روز دانشجو است که این روز قطعاً روز ممتازی در تاریخ ایران بوده؛ از این رو هم شهید مدرس شخصیت تأثیرگذاری بوده و هم روز دانشجو یک روز مهم در تحولات دانشگاهی و حرکت مبارزاتی ملت ایران است و این مسئله موجب شد که مدرس به عنوان شاخصی برای مجلس در نظر گرفته شود که این مسئله اقدام مثبت و نیکو بوده است.
وی ادامه داد: شهید مدرس در چند مقطع تحولات بزرگی در سرنوشت ایران ایجاد کرد البته وی در جزئیات کمتر دخالت میکرد و بیشتر به کلیات رسیدگی میکرد و حتی در احوالات ایشان نقل شده است که در رابطه با قرارداد ۱۹۱۹ وثوقالدوله شهید مدرس اعلام می کند که من در جزئیات حرفی ندارم و در رابطه با کلیات صحبت میکنم و در این رابطه ایستادگی کرد. همچنین زمانی که سردار سپه میخواست صدر اعظم شود با این مسئله مخالفت کرد که تفکرات و استدلالات ایشان بسیار مهم بود و شهید مدرس در مقابل تفکر رضا شاه برای تشکیل جمهوری بدوی ایستادگی کرد.
لاریجانی ادامه داد: شهید مدرس در این رابطه اعلام کرد که من با جمهوری واقعی مخالف نیستم اما این اقدامات حرف ملت نیست البته در رابطه با این مسائل نظرات مختلفی وجود دارد ولی ایستادگی در مجلس از سوی شهید مدرس تحولات بزرگی را در سرنوشت کشور ایجاد کرد و به نظر من اینکه پایهگذاری نظام بر تفکر پارلمانی باشد، یکی از آثار اقدامات و تفکرات این شهید بزرگوار بود زیرا وی معتقد بود که همه تصمیمات کشور باید در مجلس گرفته شود، همچنین در رابطه با موضوع جایابی جایگاه شورای نگهبان نیز این مسئله دیده میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز ۱۶ آذر حادثه و روز بزرگی برای کشور محسوب میشود، گفت: قطعاً این روز، حادثه مقطعی نبود و جریان دانشگاهی نسبت به سرنوشت کشور از خود گذشت کرد زیرا در آن زمان کشور دچار استبداد داخلی و سلطه آمریکایی بود و قطعاً فریاد دانشجویان شروعی برای مبارزات اصیل مردم در آن دوران بود و این مسئله بعدها گسترش پیدا کرد و در طول شرایط بحرانی قبل از انقلاب دانشجویان نقش بزرگی در مبارزات داشتند.
وی افزود: امروز با گسترش دانشگاهها زمینه رشد فکری به وجود آمده و این حوزه نقش ممتازی در کشور دارد که باید از آن صیانت کرد و امیدوارم این سلوک سیاسی به خوبی ادامه پیدا کند.
در ادامه این نشست، لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که پرسید: بودجه سال ۹۶ تقدیم مجلس شده و این در حالی است که هنوز لایحه برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف نشده است. در حالی که باید بودجه سالانه براساس قوانین بالادستی تنظیم شود. برنامه ریزی برای این موضوع چگونه قرار است مدیریت شود؟، پاسخ داد: تلاش ما این است لایحه برنامه ششم در روزهای آینده برای رسیدگی، وارد صحن علنی مجلس شود تا در مورد آن تصمیم گیری صورت گیرد.
وی ادامه داد: اکنون کمیسیون تلفیق قرار است در ۳ شیفت کاری این لایحه را به نتیجه برساند تا از هفته آینده بتوانیم لایحه برنامه ششم را در مجلس بررسی کنیم. این در حالی است که در این پروسه زمانی لایحه بودجه نیز در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون های تخصصی بررسی خواهد شد و سپس جهت تصویب در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد که در این فاصله می توان مواد برنامه ششم را نیز در صحن به اتمام برسانیم، تا جایی که فرصت برای اظهارنظر شورای نگهبان نیز باقی خواهد ماند. از سوی دیگر مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه ششم را ابلاغ کرده اند که می توان آن را در بودجه سال آینده لحاظ کرد.
دلیلی برای تمدید دوباره برنامه پنجم نیست
لاریجانی در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا امکان تمدید دوباره برنامه پنجم نیست، گفت: دلیلی برای این کار وجود ندارد، چرا که با این برنامه ریزی ها میتوان به موقع برنامه ششم و بودجه را در صحن بررسی کرد.
بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور صرف مسائل جاری می شود
رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دولت و مجلس چه تمهیداتی برای معضل اقتصاد اندیشیدهاند، گفت: باید تصویر درستی از وضعیت اقتصادی در نظر گرفت تا توقعات بر اساس این تصویر شکل گیرد. بدون شک بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور صرف مسائل جاری می شود و نمی توان آن را حذف کرد، زیرا به حقوق و مزایا تعلق میگیرد.
وی ادامه داد: آنچه که برای فعالیت های عمرانی باقی می ماند، حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان است که در هر صورت به ثمر نرسیدن پروژههای عمرانی، خود عامل رکود است که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد. در این زمینه به نظر می رسد دو کار ضروری است؛ نخست سیاست های اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاع کرده اند که به دو موضوع مهم اشاره دارد: اول، رونق تولید در داخل و دوم، سرعت در صادرات که باید این را در کشور مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر باید زمینه برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را فراهم کرد و با توجه به این وضعیت بودجه عمرانی، باید بررسی شود که چه کارهایی می توان انجام داد.
حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کلنگ زنی داریم
لاریجانی افزود: ما باید بار سنگین پروژه های عمرانی را کاهش دهیم چرا که امروزه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کلنگ زنی داریم. در حالی که اینها باید با مکانیزم درستی واگذار شود، در این صورت می توانیم به فعالیت های عمرانی برسیم که در این زمینه به نظر می رسد دولت باید سریع تر عمل کند. بخش دیگر این موضوع مربوط به وضعیت رکود در داخل است که باید با اولویت بنگاه های کوچک و متوسط مد نظر قرار گیرد؛ لذا در همین راستا براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، ستادی به وجود آمد که مشکلات مربوطه از نظر موضوعات بانکی و مشکلات مالیاتی را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود با چه راهکارهایی می توان این معضلات را رفع کرد.
لاریجانی اظهار کرد: تلاش ما نیز در مجلس این است که به این امر کمک کنیم تا جایی که در قانون برنامه مواردی از جمله توجه به موضوع معادن اضافه شده است. همچنین در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت نیز تصمیماتی گرفته شده است، در حوزه آب و مصرف بهینه آن که موضوع مهمی است مورد توجه قرار گرفته و به نظر می رسد تلاش زیادی باید در این زمینه انجام داد. باید همه تلاش کنیم تا این مسیر به درستی پیش رود و اگر در این زمینه صاحب نظراتی وجود دارند می توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند، چرا که بدون شک لازم است که زمینه سرمایه گذاری فراهم شود.
اختلافات میان قوا، تند نیست/ گفتگو با رئیس قوه قضائیه در مورد برنامه پیشآمده برای صادقی و مطهری
در ادامه، خبرنگار روزنامه اعتماد پرسید: در روزهای اخیر رویکردهای مخالفی میان دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه در رابطه با برخی مسائل مانند مواضع آقای صادقی و مطهری به وجود آمد؛ آیا جنابعالی در خصوص این مسائل با رئیس قوه قضاییه صحبت داشتهاید؟
لاریجانی پاسخ داد: بله صحبت داشتهام و فکر میکنم این اختلافات به تندی که شما مطرح کردید نیست. بنابراین در شرایط فعلی جامعه و با توجه به مسائل و شرایط بینالمللی بهتر است که ذهن خود را به این گونه مسائل مشغول نکرده و اولویت را در کشور به بررسی مسائل مهمتر اختصاص دهید. البته گفتوگوهایی صورت گرفته و نباید خیلی حساسیت نسبت به این مسائل نشان داد.
رییس مجلس در پاسخ به خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه ایران دولت جدید در یمن را به رسمیت میشناسد، گفت: دولت جدید در یمن تنها مربوط به حوثیها نیست و برخی افراد و احزاب دیگر نیز در آن حضور دارند که به نظر از مشروعیت برخوردار هستند. البته منصور هادی با رفتاری که در حمایت از بمباران مردم این کشور توسط عربستان صورت گرفت، جایگاه مردمی خود را از دست داد و ما در این رابطه به رأی مردم یمن اعتماد داریم؛ اما اینکه مسئله و مشکلات یمن با تأسیس این دولت حل میشود، بعید به نظر میرسد زیرا شرایط یمن به خاطر رفتار خصمانه سعودیها به هم ریخته است و متأسفانه مشکلات نظامی و سیاسی در این کشور به هم پیوند خورده است ولی شاید بتوان گفت که این دولت یک سنگر برای حل مسائل و مشکلات این کشور است و امید است که بتوانند موفق باشند.
اقدام آمریکا در تجدید تحریمهای دهساله، مکاری بود
رییس مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا منظور شما از تشکیل شورای هستهای برای بررسی کنگره آمریکا برای تمدید تحریمها، همان شورای نظارت بر برجام است، اظهار کرد: بله شورای هستهای همان شورای نظارت بر برجام است و باز هم تأکید میکنم که قانون و مصوبه مجلس برای موارد خاصی به وجود آمد و در بند (۳) و (۷) قانون برجام تأکید شده است که باید چگونه عمل کنند. بنابراین ما خلاء قانونی تصمیمگیری در این زمینه نداریم اما از نظر اجرای این ساز و کارها باید شورای هستهای یا همان شورای نظارت بر برجام مسائل را مورد بررسی قرار دهد از سوی دیگر این اقدام آمریکا نوعی مکاری بود و آنها به دنبال این هستند که چکشی را بالای سر قانون برجام نگه دارند.
وی در پاسخ به این پرسش که طبق گزارش دیوان محاسبات برخی از افرادی که حقوقهای نجومی و خارج از عرف دریافت کردند این مبالغ را برگرداندهاند؛ آیا این اقدام به تنهایی کافی است، اظهار کرد: البته ۲ یا ۳ کار باید در این زمینه انجام شود، اول آنکه باید جلوی تکرار اینگونه اقدامات گرفته شود هرچند که در این خصوص پیشنهادی در مجلس مطرح شد اما به دلایلی رأی کافی به دست نیاورد بنابراین در حال حاضر یک پیشنهاد دیگر در مجلس در این خصوص مطرح است؛ ضمن اینکه اقدام دیوان محاسبات تنها مربوط به یک قوه یا نهاد نبود بلکه همه سازمانها و دستگاهها از قوه قضاییه تا مجمع تشخیص و شورای نگهبان و دستگاههای دیگر را تحت نظر قرار داد بنابراین گزارش دیوان محاسبات در خصوص حقوقهای نجومی بسیار کامل بود و طبق گفته دیوان محاسبات از ۹۶ تا ۹۷ هزار مدیر تنها ۳۸۷ نفر دریافتی خارج از عرف داشتند.
بازکردن پرونده برای گیرندگان حقوقهای نجومی در دادگاه و دادسرا، اقدام مهم دیوان محاسبات است
وی ادامه داد: بنابراین گام بعدی در این خصوص به ۲ قسمت تقسیم میشود؛ یک، آنهایی که به صورت ظاهری از قانون استفاده کرده ولی تخلف کردهاند که گفته میشود این افراد دریافتیهای خود را بازگرداندند و چند نفر دیگر هم که باقی ماندهاند نیز باید اقدامات قانونی برای آنها انجام شود. دوم اینکه باید تأکید کرد دیوان محاسبات در این زمینه به خوبی اقدام کرد و برخی پروندههای افراد متخلف در خصوص حقوقهای نجومی در دادگاه و دادسرا باز و مطرح است.
اگر بابک زنجانی همکاری لازم را میداشت، به این روز نمیافتاد
رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی براینکه حکم اعدام بابک زنجانی هفته اخیر صادر شد. این در حالی است که مطرح می شود که چرا بررسی این پرونده به این مدت طول کشیده است. حال اگر ابعاد این پرونده مشخص نشده، چرا می خواهند این متهم را اعدام کنند، گفت: اصولاً بررسیهای حقوقی در نظام قضایی کشور زمانبر است؛ از این رو وقتی کار به دیوان عالی کشیده می شود، زمانی برای دفاع متهم در نظر گرفته می شود و این روند، روندی غیرمترتبه نیست. حال این سوال پیش می آید که آیا ابعاد مسئله روشن شده است؟ میزان مبلغ بدهی چه میزان است؟ و سازوکار چگونه بوده؟ و آیا وی همکاری های لازم را داشته است؟ که در این رابطه باید بگویم اگر همکاری های لازم را انجام می داد که به این روز نمی افتاد و نظام نمی تواند در این امر معطل کند و حتی در این رابطه فرصت های کافی به وی داده شد اما این متهم نتوانست از پس کار بربیاید. حال شنیده ام که باز فرصت هایی به وی داده شده است تا در صورت همکاری تخفیف هایی به وی داده شود.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم که پرسید: رهبر معظم انقلاب اخیراَ در رابطه با مسئله مذاکرات هسته ای فرمودند که برخی از مشکلات برجام ناشی از عجله ای است که صورت گرفت. نظر شما درخصوص مسائل و مشکلات پیش آمده چیست؟، اظهار کرد: در برخی بخشها عجلهای وجود داشت، یعنی در مسیر مذاکرات هر زمانی را نمی توان برای تشکیل جلسات تعیین کرد، زیرا طرف های مقابل نیز باید زمانی را برای این امر می گذاشتند و برخی اوقات این زمان های تعیین شده با یکدیگر جور در نمی آمد و مجبور بودند در هر نشست گامی به جلو بروند. البته در این رابطه گاهی اوقات به علت بروز برخی اشکالات، مسیر به بن بست می رسید؛ از این رو به کشور برگشته و در شورای هسته ای آن را مورد رسیدگی قرار می دادند، ولی در کل اگر ساماندهی عمیق تری در این رابطه می شد و فرصت ۵ یا ۶ ساله ای وجود داشت می توانست سازوکارهای دقیق تری در این خصوص تعیین شود.
اقدام کنگره و سنا با چند بند از برجام قطعا در تضاد است
وی ادامه داد: اینکه این مذاکرات طی مدت یک سال و نیم جمع بندی شد، امر ساده ای نبود، زیرا ابعاد پرونده طی ۱۲ سال ایجاد و مطرح شده بود و باید یک زمانی حل می شد، از این رو آقایان تلاش می کردند که زودتر به نتیجه برسند. البته در رابطه با نکات مبهم در برجام در زمان مذاکرات، اشاراتی صورت میگرفت که شاید تفسیرهای متنوعی در این حوزه پیش بیاید، که امروز نیز شاهد همین مسئله هستیم، اما به نظر ما قطعاً اقدام کنگره و سنا در آمریکا با چند بند از برجام در تضاد است و این اقدامات آنها نقض توافق نامه است.
در جریان مذاکرات درباره قانون دهساله ضدایرانی تفاسیر متفاوتی وجود داشت
وی ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر دارم که در مذاکرات، تیم مذاکره کننده کشورمان اعلام می کرد که تمدید قانون ۱۰ ساله پس از آنکه تمام شود، نقض برجام است، اما هیات آمریکایی این مسئله را قبول نمی کرد و می گفت که این مسئله امتداد است و قانون نویسی جدید نیست، اما ما می گفتیم که این اقدام یک وضع قانون جدید است. البته وزیر امور خارجه در این رابطه گفت که جان کری در مذاکرات تاکید کرده که حق با ایران است. در این رابطه برخی اروپاییان تفاسیر متفاوتی داشتند، که در نهایت شاهدیم این ابهامات دچار بروز مشکلات شده است. البته در توافق هسته ای در یک نقطه به این عنوان اشاره شده و اسم آن آمده است.
راهکار برای دادخواهی ایران در برجام تعریف شده است
رییس مجلس یادآور شد: به نظر من در شرایط کنونی راهکار در برجام تعریف شده؛ به طوری که اگر کشوری از طرف های مذاکره کننده برجام را نقض کردند این مسئله به شورای کارشناسی طی اعتراضی ارائه می شود و پس از آن در شورای وزرا و سپس در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار می گیرد. حال به نظر من تصمیم مجلس آمریکا یک کار ایذایی بود و حتی در این مسیر هم اظهارات حاشیه ای را مطرح کردند، به طوری که نمایندگان آمریکایی اعلام کرده اند که ما باید ابزاری در دست داشته باشیم تا رفتار ایران در سایر شمول طبق نظر ما انجام شود که به طور حتم این امر یک گستاخی بزرگ است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار طوفان نیوز که پرسید در زمانی که برجام تصویب شد مقام معظم رهبری اعلام کردند که بروید مذاکره کنید اما من خوش بین نیستم. من سوالم از شما این است آیا درد امروز مردم بیکاری، معیشت و مسکن نیست؟ چرا به آن رسیدگی نمی شود؟، گفت: دغدغه شما بسیار درست و ما باید نسبت به مسایل اصلی کشور متمرکز شویم و برای آن وقت بگذاریم از جمله بحث اقتصاد مقاومتی و تولید است که در راستای آن شغل ایجاد شود در این میان باید موانع را یک به یک برداشت و تلاش برای تولید داخل و سرمایه گذاری در این زمینه انجام داد. در مورد برجام نیز باید گفت که این اقدام برای آن بود تا زمینه برای سرمایه گذاری بیشتر را فراهم کند تا بتوانیم از این فضا عبور کنیم حال باید تلاش کنیم تا بتوان این دغدغه ها را رفع کرد.
مواضع ترامپ در خصوص داعش عاقلانهتر از اوباماست
وی در مورد تمدید تحریمها و یا این مسئله به خاطر انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا است؟، گفت: نمیتوان قضاوت روشنی در این زمینه داشت چرا که این رفتار موذیانه به ترامپ رسیده است و در زمان ریاست جمهوری فعلی انجام گرفته است؛ بنابراین نمیتوان آن را قضاوت کرد. موضوعاتی که ترامپ تاکنون مطرح کرده است، بسیار متنوع است. وی در مورد مسائل مختلفی مانند مسئله کشور چین و سرمایهگذاری و واردات و صادرات آن، در مورد مسائل منطقه، امنیت منطقه، ناتو، رابطه با مکزیک و کانادا و حتی مسائل داخلی چون سرمایهگذاری آمریکا، اظهارات متفاوتی را مطرح کرده است.
وی افزود: ضمناً در مورد مسائل هستهای و توافقی که ایرانیان با کشورهای ۱+۵ و آمریکا داشتند که توسط خود آنها هم نقض شده است. در مورد مسائل منطقهای نیز عاقلانهتر از موضوعات قبل صحبت شده است. آنها گفته اند که قرار نیست ۶ هزار میلیارد دلار هزینه شود و دستاورد آن کشته شدن ۵ – ۶ هزار نفر آمریکایی باشد یا در مبارزه با داعش نیز به صراحت صحبت کردهاند که البته همین مسائل را محقق کند نسبت به رئیس جمهور قبلی عاقلانهتر رفتار کرده است. در مورد مسائل هستهای همان طور که پیش از این ذکر شد، راهکارهایی برای مقابله از جمله بخش ایذایی وجود دارد و در سند برجام در بند ۷۰ تصویب شده که دولت باید بنیه دفاعی خود را تقویت کند و در زمینه موشکی نیز استعداد موشکی جمهوری اسلامی ایران را بالا ببرد.
رییس مجلس خاطر نشان کرد: اما ما در مورد مسائل منطقهای حرفهایی داریم چرا که آمریکا به داعش کمک میکند. استفاده داعش از سلاحهای مدرن چه توجیهی دارد؟ این آمریکاییها هستند که در منطقه آشفتگی ایجاد کردهاند. در واقع ما در منطقه لنگرگاه امنیت هستیم و از عراق و نیروهای مقاومت که مورد تعرض قرار گرفتهاند، حمایت کردیم. در واقع ما از روی احساس مسئولیت این کارها را انجام دادهایم و کشورهایی که خود را به خواب زدهاند، باید هوشیار شوند.
نباید با شتاب در مورد چگونگی مقابله با تجدید تحریمهای دهساله امریکا علیه ایران، رفتار کرد
در ادامه خبرنگار ایرنا پرسید: با توجه به سابقه آمریکا، در صورت نقض برجام بین مجلس آمریکا و ۱+۵ شکافی ایجاد خواهد شد؟ همچنین مواضع روسیه و چین به نظر شما چه خواهد بود؟ آیا در مورد برجام مجدداً از ایران حمایت خواهند کرد؟ که لاریجانی پاسخ داد: اینکه این دستهبندی به وجود خواهد آمد یا خیر، تا حدی بستگی به رفتار ما دارد که سعی خواهیم کرد این همراهی را حفظ کنیم. در واقع در این مورد باید با حوصله و دقت رسیدگی شود و نباید با شتاب به این مسئله پرداخت.
چندین راهکار وجود دارد. مواضع چین از سوی وزیر خارجه چین به روشنی مطرح شده است. روسها نیز با ما همفکری دارند و با دیگر اعضا نیز گفت وگو خواهیم کرد اما باید دقت داشت که این توافق هستهای، توافق ایران و آمریکا نیست بلکه این یک توافق در سطح بینالمللی است چرا که در سازمان ملل تصویب شد و بر اساس آن قطعنامهای نیز صادر کردند و قرار نیست در داخل یک کشور در مورد آن تصمیمگیری کرده و آن را بر هم زنند. ایران مدعی خواهد شد و ساز و کارهای حل آن را فراهم میکند در واقع این یکی از چالشهایی است که به وجود آمده و باید آن را بررسی و حل کرد.
رویکرد مجلس نسبت به استیضاح وزرا در ماههای پایانی عمر دولت
در ادامه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پرسید: با توجه به اینکه طرحهای استیضاح بسیاری از وزرا با ۷۰ یا ۸۰ امضا جمعآوری شده و در مجلس مطرح میشود اما به دلایلی نامشخص بررسی این طرحها از دستور کار خارج میشود. دلیل این موضوع چیست و آیا مجلس بر این موضوع نظارت دارد؟ که رییس مجلس گفت: دلایل موجود در طرحهای استیضاح باید به طور واضح مطرح شود و صراحت این موضوع در آییننامه وجود دارد. البته استیضاحها پیش از طرح در صن علنی مجلس و تصمیم گیری در رابطه با آنها در کمیسیونهای تخصص مجلس باید مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین ممکن است در این مسیر متقاضیان استیضاح از دلایل وزیر مربوطه قانع شده و استیضاح منتفی شود و یا اینکه استیضاح پیش از طرح در صحن به نتیجه برسد. بنابراین بررسی استیضاحها دارای ساز و کار مشخص است و در حال حاضر گفته میشود که چون تا پایان کار دولت یازدهم مدت زمان کمی باقی مانده است بهتر است که خیلی به بحث استیضاح پرداخته نشود؛ ضمن اینکه دلایل استیضاح کنندگان نیز باید برای مجلس و دیگر نمایندگان شفاف باشد.
در ادامه خبرنگار روزنامه ابتکار پرسید: با توجه به اینکه در سیستم قانونگذاری آمریکا، رئیس جمهور این کشور میتواند از وتو برای نقض برخی از طرحهای نمایندگان این کشور استفاده کند، آیا در داخل کشور ما نیز با توجه به اینکه برخی از طرحها در مجلس برای مقابله با تحریمهای آمریکا وضع میشود، دست رئیس جمهور باز است که با توجه به شرایط بینالمللی این طرحها را اجرا یا رد کند؟، که وی گفت: در طرحهایی که در مجلس مطرح میشود نکاتی در این خصوص مد نظر قرار میگیرد و نوع مقابله با اقدامات آمریکا مطرح میشود بنابراین جای تصمیمگیری متناسب با شرایط بینالمللی وجود دارد.
در ادامه خبرنگار پرس تیوی پرسید: خبرگزاریهای آمریکایی و اروپایی طی روزهای گذشته اعلام کردند که ایرانیها از برجام تفسیر متفاوتی داشته و به همین دلیل تحریمهای جدید را نقض برجام اعلام کردند. به نظر شما آیا برجام دارای تفسیر مختلف است؟ ضمن اینکه جناب آقای صالحی طی روزهای گذشته تأکید کردند که ما بستهای از اقدامات برای اجرا در خصوص این تحریمها داریم، آیا این بسته را میتوان اجرا کرد؟
لاریجانی پاسخ داد: در مورد بحث اول شما باید گفت که برخی موارد را باید در برجام با دقت بیشتری می نوشتند تا تفسیرهای مختلف از آن صورت نگیرد و ممکن است که برجام نیز مانند هر توافق و قرارداد دیگری دارای نقاط ضعفی باشد. ضمن اینکه پیشنهاد آقای صالحی و افراد دیگر در دولت در خصوص مقابله با این اقدام آمریکا باید در شورای نظارت بر برجام بررسی شود و باید جلساتی را در این خصوص برگزار کرد البته ۲ یا ۳ سنخ پاسخ را در این خصوص در نظر گرفت که برخی از آنها اقدامات ایذایی است.
توضیحات رئیس مجلس درخصوص تاخیر در شکلگیری فراکسیون ولایت
در ادامه خبرنگار تسنیم پرسید که با توجه به اینکه ۲۰۰ روز از آغاز به کار مجلس دهم گذشته است اما فراکسیون ولایت هنوز شکل نگرفته و این فراکسیون اساسنامه مشخصی ندارد. بنابراین شما چه تمهیداتی را برای شکلگیری سریع این فراکسیون در نظر گرفتید؟ لاریجانی پاسخ داد: اکثریت فراکسیونهای شکل گرفته در مجلس جنبه سیاسی نداشته و تنها ۲ فراکسیون رویکرد سیاسی دارند و فراکسیونهای دیگر جنبه تخصصی دارند. هر چند که با نظر شما در شکلگیری با تأخیر این فراکسیون موافق هستم. اما باید گفت که اختلاف نظرهایی همیشه در تشکیل فراکسیونها وجود داشته است. البته جلسات بسیاری تاکنون در این زمینه برگزار شده است و گفت وگوهایی صورت گرفته است. بنابراین نمیتوانم به این موضوع اذعان کنم که ارادههایی در مجلس مخالف شکلگیری فراکسیون ولایت هستند. از سوی دیگر همان طور که گفتم برای تشکیل فراکسیونها همیشه اختلاف نظرهایی وجود داشته است و این موضوع پدیده عجیبی نیست و باید با تحمل و صبر پیشنهادات را بررسی کرد و افراد باید در مجلس با هم تعامل کنند.
منبع: ایسنا