تاریخ انتشار: ۰۴:۴۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تصویری از محمدرضاشاه در سفر رسمی به اسپانیا

تصویری از سفر رسمی محمدرضاشاه پهلوی در ۱۳۳۶ به اسپانیا و مشروح این سفر را در این مطلب بخوانید.

رویداد۲۴: تصویری از سفر رسمی محمدرضاشاه پهلوی در ۱۳۳۶ به اسپانیا. در این تصویر همچنین ‎ثریا اسفندیاری، همسر دوم محمدرضاشاه، و عبدالکریم ایادی، پزشک مخصوص دربار، دیده می‌شوند.

محمدرضاشاه پهلوی در سال ۱۳۳۶ سفری رسمی به اسپانیا داشت و در این سفر با ژنرال فرانکو، دیکتاتور بدنام اسپانیایی، دیدار کرد. محمدرضا پهلوی به همراه نزدیکان و پزشک مخصوص خود، در ۳۱ اردیبهشت ماه وارد مادرید شد. همسر محبوب شاه، ثریا اسفندیاری، در این سفر وی را همراهی می‌کرد. شاه و ثریا حدود هشت ماه پس از این سفر از یکدیگر جدا شدند. فرانکو شخصا برای استقبال از وی به فرودگاه آمد و به مناسبت این سفر مهمانی مجللی ترتیب داد. او همچنین یکی از نشان‌های ملی اسپانیا را به شاه ایران هدیه داد و شاه را به سفری هفت روزه در شهر‌های مختلف اسپانیا دعوت کرد. علاقه فرانکو به محمدرضا پهلوی به دور از انتظار نبود. فرانکو و محمدرضا پهلوی، هر دو شخصیت‌هایی نظامی بودند که قدرتشان از طریق کودتای نظامی به دست آمده بود و منتج به حکومت‌هایی اقتدارگرا شده بود. البته ژنرال فرانکو دیکتاتوری بود با گرایشات فاشیستی و نژادپرستانه، در حالی که محمدرضا پهلوی بیشتر مستبدی سنتی بود و ایدئولوژی سیاسی خاصی نداشت.

پزشک مخصوص شاه که در این تصویر دیده می‌شود، یکی از چهره‌های جنجالی حکومت پهلوی بود. وی عبدالکریم ایادی نام داشت و در خانواده‌ای بهایی به دنیا آمده بود و در ابتدا پزشک علیرضا پهلوی، برادر کوچک شاه، بود. حسین فردوست در کتاب خاطراتش روایت کرده که شاه و برادرش، هر دو به «میکروفوبیا» (ترس از میکروب) مبتلا بودند. علیرضا پهلوی از ارتش تقاضای پزشک کرد و عبدالکریم ایادی به عنوان پزشک مخصوص به وی معرفی شد. اما پس از مرگ علیرضا پهلوی، به خدمت محمدرضاشاه درآمد و بدل به یکی از نزدیکترین دوستان وی شد. فردوست درباره ارتباط نزدیک دوستانه آن دو نیز می‌گوید که پس از مرگ ارنست پرون، دوست نزدیک شاه، ایادی جای وی را گرفت و را برای شاه گرفت و روابط دوستانه‌اش را با شاه گسترش داد. وی از طریق این رابطه دوستانه، موفق شد ثروت قابل توجهی جمع‌آوری کند و در ایام منتهی به انقلاب با توصیه شخص شاه از کشور خارج شد و نهایتا در سال ۱۳۵۹ در ژنو درگذشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر تاریخی
نظرات شما
پیشخوان