تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انتصاب‌های دقیقه نودی دولت | دستور ویژه مخبر برای جلوگیری از انتصاب‌های غیرقانونی | درویشان مسئول پیگیری و نظارت شد

با وجود بخشنامه محمد مخبر پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای توقف هرگونه جذب یا جابه جایی نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی، گزارش‌هایی مبنی بر انتصاب‌های غیرقانونی در برخی وزارتخانه‌ها به دست رئیس جمهور منتخب رسیده که منجر به ابلاغ یک نامه از سوی پزشکیان به سرپرست ریاست جمهوری شده است.

انتصابات دقیقه نودی در دولت | دستور ویژه مخبر برای جلوگیری از انتصاب‌های غیرقانونی | درویشان مسئول پیگیری و نظارت شد
رویداد۲۴| لیلا فرهادی: روز چهارشنبه تصویر نامه‌ای هشدارآمیز از مسعود پزشکیان با سربرگ «رئیس جمهور منتخب» خطاب به محمد مخبر «سرپرست مدیریت ریاست جمهوری» منتشر شده است. در این نامه پزشکیان تاکید کرده «در هیچ یک از وزارت خانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری» از هرگونه «عقد یا عملیاتی کردن قراردا‌های جدید» یا «هرگونه تعهد به هر شکل اعم از صدور احکام اداری و تعهدآور یا عزل و نصب افراد و هرنوع استخدام» خودداری کند.

البته پزشکیان یک بند هم افزوده و گفته در موارد «اجتناب ناپذیر» انجام این امور با کسب مجوز کتبی از خود مخبر بلامانع خواهد بود. او در مورد مصوبات هیات وزیران سیزدهم هم تاکید کرده هر مصوبه‌ای که آثار مالی داشته باشد و تاکنون ابلاغ نشده باید با هماهنگی خودش ابلاغ شود.

نامه پزشکیان به مخبر

نامه پزشکیان خطاب به مخبر برای توقف انتصاب‌های غیرقانونی

این نامه در واقع پیرو نامه‌ای‌ست که محمد مخبر در ۱۲ خرداد ماه پس از فوت رئیس‌جمهور خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده بود. مخبر در نامه خرداد همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده بود تا زمان استقرار دولت چهاردهم از هرگونه تغییر در ساختار‌های سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و نقل‌وانتقال اموال دولتی، اعمال آیین‌نامه جدید و تغییر در تعرفه‌ها و عوارض خودداری کنند.

نامه خرداد ماه مخبر به دستگاه های اجرایی

نامه خرداد ماه محمد مخبر خطاب به به دستگاه‌های اجرایی 

محمد مخبر فرآیند انتخابات زودهنگام را به خوبی هدایت کرده است. این مدیریت مورد توجه رهبری هم قرار گرفت؛ ایشان در دیدار با کابینه دولت سیزدهم از محمد مخبر هم به دلیل همراهی با دولت سه‌ساله شهید رئیسی و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرایی کشور بعد از شهادت رئیس‌جمهور تشکر ویژه کرد. مخبر یک اقدام قابل توجه و مثبت دیگری هم در این مدت انجام داده است. او یک ماه پیش در اقدامی پیشدستانه و مثبت، احتمال عزل و نصب‌های عجله‌ای در پایان دولت را پیش‌بینی و سعی کرده بود جلوی آن را بگیرد، اما نامه پزشکیان نشان می‌دهد اتفاقاتی در درون دولت در جریان بوده است.

وزارت کار و رفاه اجتماعی سخت مشغول انتصاب دقیقه نودی دوستان 

گزارش‌های رسیده به دست رویداد۲۴ نشان می‌دهد بخش عمده انتصاب‌های غیرقانونی (بر اساس بخشنامه مخبر) در وزارت رفاه در حال انجام بوده است. ظاهرا صولت مرتضوی در روز‌های پایانی دولت سعی داشته نیرو‌هایی را به صورت رسمی وارد وزارت کار و رفاه اجتماعی کند که مخبر متوجه آن شده و سعی کرده جلوی این انتصاب‌ها را بگیرد.

بنا به گزارش‌های رسیده، یکی از این اقدامات شبهه‌ ناک، انتصاب علی اصغر عنابستانی به سمت «عضو هیات مدیره موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد» است.

عنابستانی در مجلس یازدهم رئیس کمیته اشتغال بود و در این کمیته رابطه ویژه‌ای با صولت مرتضوی داشت. او زمان رای اعتماد مجلس به مرتضوی در دفاع از او گفته بود «صولت مرتضوی حوزه‌های مختلفی را مدیریت کرده و همواره بهترین بوده و می‌تواند مشکلات بخش تعاون و صندوق‌های بازنشستگی را رفع کند.». وزیر کار امروز در حاشیه نشست دولت به خبرنگاران درباره نامه عزل و نصب‌ها گفته: «نمی‌دانیم نامه آقای پزشکیان به آقای مخبر چه مبنای حقوقی دارد. آیا قانون اساسی چنین اجازه‌ای می‌دهد؟ فرض کنید یک سازمانی عضو هیات مدیره کم دارد باید چه کار کنیم؟» او در اظهارنظر عجیب‌تری گفته است که نامه آقای مخبر ناظر به دستگاه‌‌های اجرایی است. معلوم نیست که او سازمان متبوع خود را اجرایی می‌داند یا نه.

ظاهرا عنابستانی بنا داشته میوه این حمایت‌هایش را در روز‌های پایانی دولت سیزدهم بچیند که عمر رئیس جمهور به برنامه‌های او قد نداده است. عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، موفق به راهیابی به مجلس دوازدهم نشد و حالا جلوی انتصاب غیرقانونی او در وزارت رفاه هم واپسین روز‌های دولت گرفته شده است. او همان نماینده ایست که به دلیل ایست دادن پلیس راهنمایی و رانندگی به خودروی او در خط ویژه، سیلی به صورت سرباز وظیفه زده بود.

به جز عنابستانی ده‌ها حکم استخدام و به کارگیری دیگر هم در وزارت رفاه صادر شده است. جالب اینجاست که در همه این موارد اگرچه استخدام‌ها مربوط به همین روز‌های اخیر است، اما صولت مرتضوی نامه‌ها را برای تاریخ قبل از بخشنامه مخبر یعنی ۱۲ خرداد تنظیم کرده است.انتصاب های غیرقانونی در وزارت کار

علی اکبر بسطامی دیگر چهره اصولگرا و نماینده ایلام در مجلس یازدهم هم به عنوان عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی منصوب شده است. علی اکبر بسطامی هم از آن دسته نمایندگان حامی مرتضوی بود که قرار بود دستمزد حمایت هایش در مجلس را بگیرد. او یک بار در باره مرتضوی گفته بود «مرتضوی طلیعه‌ای در جهت رفع مشکلات جامعه هدف وزارت کار و رفاه اجتماعی است.»

درویشان مسئول جلوگیری از انتصاب‌های غیرقانونی شد

پزشکیان با مشاهده این موارد و بی توجهی وزرا به دستور صریح سرپرست ریاست جمهوری ناچار شده نامه‌ای خطاب به مخبر بزند و از او بخواهد جلوی این اقدامات را بگیرد. در همین راستا محمد مخبر تاکید ویژه‌ای به صولت مرتضوی برای لغو احکام و جلوگیری از انتصابات غیرقانونی داشته است و حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور را مسئول پیگیری و نظارت بر این اقدامات کرده است. 

به نظر می‌رسد عملکرد قابل قبول مخبر در برگزاری انتخابات و نامه پیش‌دستانه او به دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از اعمال هرگونه بار اضافی بر دولت بعدی در این مورد هم ادامه داشته باشد و بر اساس نامه پزشکیان دست به اقدام علیه انتصاب‌های غیرقانونی بزند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
0
0
بله وزارت کار یا بهتر بگویم دزدخانه کار برای حقوق کارگران و بازنشستگان خیلی تلاش کرده در جلسات نیمه شب برای همین است که حقوق روزانه یک کارگر یا باز نشسته کارگری فقط یک شیشه آبلیمو میشود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
0
0
این که یک رویه است مدیران دولت سیزدهم از قبل هم برای قانون ارزشی قائل نبودند حالا این دستور یک مقام هست ..بیایید در سازمان استاندارد ببینید چه خبر است رئیس سازمان که از داماد هاست می‌گوید من قدرت فوق بشری هستم و کسی توان برکناری مرا ندارد می‌گوید حتی دکتر پزشکیان نمی تواند مرا بر کنار کند لذا کماکان به ظلم بع کارکنان ادامه می دهد و از سویی استخدام های فله ای بدون ضابطه و مبتنی بر رابطه را هنوز دارد انجام می دهد و انتصابات نیز در ستاد سازمان و استانها با شتاب بیشتری و بل ارتقا افراد بیسواد و مسئله دار در حال انجام است
نظرات شما