تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

انتظارات هنرمندان از دولت چهاردهم | مریم کاظمی: برای تئاتر پشت در‌های بسته تصمیم نگیرید

مریم کاظمی بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، سینما و تلویزیون در رابطه با شرایط وزارت ارشاد در دولت چهاردهم گفت: طبیعتا شخص وزیر ارشاد و حتی مدیرانش در تمام موارد این وزارتخانه تخصص نداشته و برای تصمیم‌گیری از مشاوران کمک می‌گیرند، اما نکته مهم عدم تصمیم‌گیری پشت در‌های بسته و بدون توجه به هنرمندان است.

مریم کاظمی

رویداد۲۴ فارس نوشت: فرهنگ یکی از مهم‌ترین ستون‌های یک تمدن و هنر ابزاری برای ماندگاری آن است. همین موارد هم باعث اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌ها بوده و این وزارتخانه را برای منتقدین مهم می‌کند. مریم کاظمی بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگویی در رابطه با اتفاقات اشتباه دوره‌های قبلی وزارت ارشاد گفت: در دوره‌های گذشته وزارت ارشاد شاهد کاهش پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری مسئولان بودیم. مسئولان نامی از مسئولیت دارند، اما مسئولیت‌های واقعی تصمیمات خود را قبول نمی‌کنند. امکاناتی که قبلاً وجود داشت به جای رشد و بهبود، در همان اندازه قبلی خود و در سطح نیمه‌عادلانه‌ای که در اختصاص بودجه و تولید نمایش بود باقی ماند. وی ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و آنی، بدون مشورت با اهل فن و تئاتری‌ها، منجر به این شد که بجای رشد تئاتر به سمت کمیت گرایی و آمار دادن‌های مدام حرکت کنیم. همچنین مشورت با کسانی که کارشناس درستی نیستند و تنها از امتیاز شناخته شده بودن بهره‌ای دارند باعث تصمیمات اشتباه شد. کاظمی گفت: رئیس جمهور و وزیر ارشاد هچ‌گاه نمی‌توانند به‌تن‌هایی متخصص تمامی حوزه‌ها باشند و در مسیر تصمیم‌گیری نیاز به مشاوره دارند؛ اما این مشورت‌ها باید عمومی‌تر و با کارشناسان واقعی انجام شود، نه با کارشناسان فرمایشی، زیرا مشاوره با افرادی که واقعاً درک و تجربه در این زمینه ندارند، به ضرر تئاتر است چراکه نباید با نقل قول چند نفر برای تمامی تئاتر تصمیم گرفت.

این هنرمند تئاتر در این رابطه توضیح داد: برای بهبود وضعیت تئاتر، باید مشورت‌ها با عموم اهل فن و کارشناسان تئاتری انجام شود. در دوره‌ای برای انتصاب یک مدیر با صنوف مشورت می‌شد، اما امروز ارتباطی میان صنوف و دولت وجود ندارد؛ مدیران و مسئولان باید با نظارت دقیق‌تر و مشورت با کارشناسان واقعی تصمیم‌گیری کنند. اشکال امروز این است که برای هنری مثل تئاتر در شورای که در یک اتاق و آن هم پشت درب‌های بسته تشکیل می‌شود تصمیم‌گیری می‌کنند. کاظمی در رابطه با یکی از اشتباهات مدیریتی وزارت ارشاد توضیح داده و با اشاره به اهمیت پیدا کردن مساول مالی بجای مسائل فرهنگی گفت: مهمترین آسیبی که در این سال‌ها وجود داشت این است که تمام مکان‌های تئاتری به محل درآمد تبدیل‌شده و سالن‌های تئاتری را می‌فروشند و اجاره می‌دهند. وی در این رابطه توضیح داد: هیچ نظارتی روی این اتفاق نیست چراکه همه فکر می‌کنند که مسیولیتشان کسب درآمد برای هنر است، اگر کسی پول خوبی بدهد هرکاری بخواهد انجام می‌دهد. این کارگردان هنر‌های نمایشی توضیح داد: به نظر من قبول مسئولیت با نظارت باید توام باشد؛ چون نظارتی در کار نیست هیچ ارگان پاسخگویی وجود ندارد که اگر کسی از چیزی ناراضی بود به آنجا مراجعه کند و اعتراضش را ثبت نماید.


بیشتر بخوانید: شکسته شدن سکوت اسماعیلی برای کاندید نشدن مخبر | وزیر فرهنگ درباره شفاف نبودن عملکرد وزارتخانه پاسخ داد

احترام برومند درباره مشکل لیلی رشیدی: ضبط وسایل خصوصی بدون هیچ دلیل موجهی، پایمال شدن حقوق شهروندی است

ببینید| واکنش وزیر ارشاد به حواشی پیش آمده برای لیلی رشیدی


مریم کاظمی در ادامه بیان کرد: اگر قرار باشد کسی در این کشور کار کند و فعال باشد و چرخ هنری مثل تیاتر بچرخد طبیعتا آن آدم‌هایی که در این فضا کار می‌کنند ارزشمند هستند و باید در مسیر تصمیم‌گیری‌های دولتشان مشارکت کنند؛ متاسفانه در گذشته شاهد بودیم که روز به روز این مشارکت کمتر شده و نه تنها تلاشی برای فعال بودن صنوف انجام نشد بلکه اقداماتی انجام شد تا صنف‌های تئاتری فعالیتشان کم شود. وی ادامه داد: اگر قرار باشد که این مشارکت ادامه پیدا بکند و شرایط بهتری را انتظار داشته باشیم باید به صنوف احترام بگذاریم، اگر معتقدیم رئیس جمهور و وزیر کارشناس همه چیز نیستند و باید برای نظرخواهی به سراغ هنرمندان بروند، راه ارتباط با هنرمندان صنوف است چراکه قطعا کسی نمی‌تواند تک به تک از یک جامعه صنفی سوال بپرسد. نباید همه تصمیمات توسط مدیری که اشرافی روی حوزه تصمیم‌گیری خود ندارد به صورت دستوری و ابلاغی و با توجه به نظرات کارشناسانی باشد که ارتباطی با بدنه هنرمندان ندارند.

این هنرمند تئاتر در ادامه بیان کرد: همه ما می‌دانیم که باید همه کارمندان و مدیران دولتی در بدنه وزارت ارشاد بیایند و کار کنند تا نمایش‌ها تولید و به روی صحنه بروند، اما این چرخه برعکس شده است؛ امروز گروه‌های نمایشی با زحمت تلاش می‌کنند، اسپانسر می‌گیرند و از پول جیبشان خرج می‌کنند تا نمایشی روی صحنه برود و مدیر و کارمند هنری حقوقش قطع نشود. وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که این چرخه به طور کامل اصلاح نشود اصلاحی در وضعیت تئاتر به وجود نخواهد آمد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان