تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می دهد؛

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های تانک آبرامز ایکس خواهیم پرداخت.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: آبرامز ایکس (AbramsX)، جدیدترین تانک سری آبرامز است که توسط شرکت جنرال داینامیک معرفی شده است. وقتی درباره تانک‌های نظامی مدرن ایالات متحده فکر می‌کنیم، اولین تانکی که معمولاً به ذهن ما می‌رسد تانک ام ۱ آبرامز است. یک تانک نبرد نسل سوم که از سال ۱۹۸۰ به عنوان محور اصلی سواره نظام ایالات متحده بوده است.

تاریخچه تانک آبرامز

آبرامز از سال ۱۹۸۰، تنها چند سال پس از پایان جنگ ویتنام، تانک جنگی ایالات متحده بوده است. آبرامز با در نظر گرفتن رقیب اصلی آن زمان ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، طراحی شد. شوروی در آن زمان ناوگان تانک مهیبی داشت. بنابراین، سرمایه گذاری ایالات متحده روی  آبرامز ام ۱ منطقی بود.

در طی این دهه ها تانک آبرامز شاهد چندین فناوری از جمله زره  کامپوزیتی چابهام، سیستم کنترل آتش کامپیوتری، موتور توربین چندگانه، حفاظت هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی برای ایمنی خدمه، و ذخیره مهمات جداگانه بوده اند.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

این تانک به اندازه کافی موفق بود که نزدیک به نیم قرن در خدمت ارتش ایالات متحده باقی بماند. با این حال این تانک چندین به روز رسانی را پشت سر گذاشت و بسیاری از آن‌ها برطرف شده و برخی از آن‌ها برطرف نشده است. به عنوان مثال، آبرامز گران، پرمصرف و در میدان جنگ دست و پا گیر است. همین معایب و تلاش برای حل مشکلات آن به آبرامز ایکس منجر شده است.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی

اکنون یک مدل مرموز جدید آبرامز، معروف به آبرامز ایکس در دست ساخت است که نوید ارائه فناوری جدید و آینده نگرانه را به نیرو‌های زرهی ایالات متحده می‌دهد. سال گذشته، جنرال داینامیک با انتشار یک کلیپ کوتاه در یوتیوب نوید تانک نسل بعدی آبرامز ایکس را به جهانیان ارائه داد. این ویدئو سر و صدای زیادی به پا کرد. واشنگتن پست در همین رابطه گزارش داد: این بزرگترین ارتقای فناوری تانک نظامی آمریکا از اوایل جنگ سرد است. از مشخصات تانک آبرامز ایکس می‌توان به افزایش تحرک، کاهش تعداد خدمه، کاهش وزن و کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت اشاره کرد.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

موتور

آبرامز ایکس دارای فناوری مدرن نظامی خواهد بود. پیشرانه هیبریدی تانک زره پوش سنگین احتمالاً هیجان انگیزترین ویژگی آن است. این تانک به یک موتور دیزل هیبریدی الکتریکی مجهز است که آبرامز ایکس را بسیار سبک‌تر و به مراتب کم‌مصرف‌تر از تانک‌های آبرامز فعلی می‌کند. وزن تانک آبرامز ارتقا یافته جدید ۱۰ تن کمتر از مدل‌های فعلی در حال خدمت است.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

همچنین، موتور دیزل الکتریکی هیبریدی ۵۰ درصد از موتور دیزلی آبرامز فعلی مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. با ارتقاء بهره وری آبرامز ایکس همچنین با خدمه کمتری نسبت به تانک‌های فعلی کار می‌کند و تا حدود زیادی این تانک متکی بر سیستم‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

برجک و تسلیحات

همچنین آبرامز ایکس دارای طرح بندی کمی متفاوت از مدل قبلی خود است. در حالی که اپراتور‌های کنونی آبرامز در برجک در بالای تانک می‌نشینند، در آبرامز ایکس سربازان در داخل بدنه قرار می‌گیرند. سربازان مستقر در بدنه، خدمه سه نفره خواهند بود که یک نفر کمتر از خدمه آبرامز معاصر است.

آبرامز ایکس دارای یک برجک با اصلاحات زیاد با چندین دوربین نوری الکترواپتیکی، یک ایستگاه تسلیحاتی از راه دور با یک مسلسل بزرگ ۳۰ میلی متری و اسلحه نسل جدید ۱۲۰ میلی‌متری ایکس ام۳۶۰ است.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

یک برجک بدون سرنشین با سیستم بارگیری خودکار مهمات، تعداد خدمه را از چهار به سه کاهش داده است. ستون فقرات دیجیتالی تانک، معماری الکترونیکی نسل بعدی کاتالیست خواهد بود که تمام سیستم‌های تانک را به هم متصل می‌کند و امکان ارتقا سخت‌افزار و اصلاح نرم‌افزار آن را فراهم می‌کند تا تانک با زیبایی بیشتری در مقایسه با پیشینیان خود فرسوده شده و بتواند سریع‌تر با واقعیت‌های تاکتیکی و فناوری‌های در حال تغییر سازگار شود.

همچنین روی برجک فضا‌هایی برای نارنجک‌های ضد اقدام، سیستم‌های حفاظت فعال و سیستم‌های دوربین دیافراگم توزیع شده در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد یک مجموعه حسگر پیشرفته برای راننده و همچنین در جلوی بدنه تانک وجود دارد که می‌تواند به معماری DAS نیز وارد شود و یک ویدیوی ۳۶۰ درجه را ارائه دهد. همچنین استفاده از واقعیت افزوده به خدمه اجازه می‌دهد تا آگاهی موقعیتی مناسب از فضای بیرون داشته و اشیاء مورد علاقه را که به صورت دیجیتالی در محیط اطرافشان برجسته شده‌اند ببینند.

آبرامز ایکس؛ سوپر تانک نسل بعدی ارتش ایالات متحده

بهره گیری از هوش مصنوعی

بنا به گزارش واشنگتن پست نرم افزار آبرامز ایکس یکی دیگر از ارتقاء‌های مهم است. یک سیستم مصنوعی روی تانک می‌تواند برای تشخیص خطرات در دوردست مورد استفاده قرار گیرد. به طور بالقوه این نرم‌افزار می‌تواند به سربازان هشدار دهد که تانک دشمن در چند مایلی دورتر است و تقریباً تا ۹۰ درصد از تهدید بودن آن اطمینان حاصل کند. این تانک همچنین می‌تواند با برقراری ارتباط با هواپیما‌های بدون سرنشین خطرات پیش رو را شناسایی کند.

به این ترتیب، آبرامز ایکس مشابه جنگنده ضربتی اف-۳۵ است که آگاهی در میدان نبرد و ارتباط متقابل با سایر امکانات جنگی در فضای نبرد را افزایش می دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما