تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و هم‌دوره جکی چان

یوئن نقش بزرگی در رشد و توسعه سینمای نوپای هنگ کنگ داشت و با کمک ستارگانی مانند جکی چان این سینمای بومی را جهانی کرد.

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و همدوره جکی چان

رویداد۲۴| مازیار وکیلی: افشای خبر مرگ کوری یوئن بعد از دو سال بسیار عجیب بود. هر چه نباشد یوئن یکی از موفق‌ترین کارگردانان نسل خودش بود. او در دوران اوج سینمای هنگ کنگ درست زمانی که هنرهای دراماتیک این کشور در حال فتح بازارهای جهانی بود وارد هنر نمایش شد. او با جکی چان همدوره بود. هر دو در مدرسه اپرای پکن آموزش دیدند و هم زمان وارد عرصه سینما شدند.یوئن ابتدا به بازیگری روی آورد و بعد از آن که چندان در این عرصه موفق نبود به بدلکاری و کارگردانی را پیش گرفت. او بعدها با یکی دیگر از ستارگان بزرگ سینمای شرق یعنی جت لی آشنا شد و با این ستاره بزرگ چند فیلم سینمایی کار کرد که باعث شد پای یوئن به پروژه‌های خارج از کشور باز شود و او چند فیلم را نیز در آمریکا و اروپا کارگردانی کند. یوئن نقش بزرگی در رشد و توسعه سینمای نوپای هنگ کنگ داشت و با کمک ستارگانی مانند جکی چان این سینمای بومی را جهانی کرد. مرگ غم انگیز او (که بر اثر کرونا اتفاق اُفتاد و به خواست خانواده‌اش دو سال مخفی ماند) نشانگر افول سینمای کشور کوچک هنگ کنگ هم هست که بعد از نسل یوئن و چان نتوانست خود را بازیابی کند و بازارهای جهانی را مانند گذشته فتح نماید. 

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و همدوره جکی چان

نه عقب نشینی، نه تسلیم (No Retreat, No Surrender) | کارگردان: کوری یوئن | سال انتشار: ۱۹۸۶

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و همدوره جکی چان

نه عقب نشینی، نه تسلیم یکی از اولین فیلم‌های کوری یوئن است. فیلمی که با حضور ستارگان بین المللی مانند ژان کلود ون دام ساخته شد و توانست موفقیت‌های زیادی کسب کند. موفقیت‌های فیلم به حدی بود که در سال‌های بعد قسمت دوم و سوم این فیلم هم ساخته شد. نه عقب نشینی، نه تسلیم داستان پسری بنام جیسون را روایت می‌کند که عاشق بروس لی است، عشق شدید جیسون به بروس لی باعث می‌شود دوستانش او را مسخره کنند. در شبی که جیسون با ناراحتی از تمسخر دوستانش به خواب می‌رود روح بروس لی بر او ظاهر می‌شود و او را به ادامه مسیرش ترغیب می‌کند. نه عقب نشینی، نه تسلیم یوئن را تبدیل به یک چهره معروف در سینمای هنگ کنگ کرد. کارگردانی تازه کار با ایده‌های درخشان که می‌تواند تبدیل به چهره‌ای جهانی شود.

افسانه (The Legend of Fong Sai-yuk) | کارگردان: کوری یوئن | سال انتشار: ۱۹۹۳

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و همدوره جکی چان

افسانه یکی از مشهورترین و موفق‌ترین فیلم‌های یوئن در مقام کارگردان است. فیلم از حضور جت لی ستاره بزرگ سینمای چین بهره می‌برد که در یکی از اولین تجربه‌هایش درخشش کم نظیری دارد. صحنه‌های اکشن فیلم که به شکل هنرمندانه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند مهم‌ترین عامل جذابیت این فیلم به حساب می‌آیند. افسانه که نام اصلی آن افسانه فون سا یونگ است فروشی رویایی را تجربه کرد. استقبال از فیلم به حدی زیاد بود که یوئن در همان سال بلافاصله قسمت دوم فیلم را هم ساخت و روانه اکران کرد. درخشش جت لی در کنار کارگردانی یوئن از این فیلم نمونه موفقی از سینمای در حال اوج گیری هنگ کنگ ساخت. فیلمی که توانست هنگ کنگ را در بازار جهانی سینما مطرح کند.

پدرم قهرمان است (My Father Is a Hero) | کارگردان: کوری یوئن | سال انتشار: ۱۹۹۵

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و همدوره جکی چان

پدرم قهرمان است دومین تجربه موفق یوئن در همکاری با جت لی است. یوئن این بار به سراغ یک داستان پلیسی می‌رود و سرگذشت کانگ وی یک افسر پلیس چینی را روایت می‌کند که قصد دارد با نفوذ در یک گروه مافیایی هنگ کنگی برای پلیس اطلاعات کسب کند. یوئن در این فیلم موفق می‌شود هنر خود را در روایت یک داستان مهیج نشان دهد. داستانی که اکشن و احساسات را هم زمان دارد و بسیار سرگرم کننده است. جت لی در این فیلم هم برگ برنده یوئن است و نشان می‌دهد بازی در اکشن‌ها را به خوبی بلد است. کارگردانی یوئن در این فیلم آن قدر خوب بود که پای او را به هالیوود باز کند. مدیران استودیوهای هالیوودی با تماشای این فیلم بود که به این کارگردان هنگ کنگی اعتماد کردند و پروژه‌های بزرگ خود را به او سپردند. 

ترانسپورتر(The Transporter) | کارگردان: کوری یوئن | سال انتشار: ۲۰۰۲

بهترین فیلم های کوری یوئن کارگردان شهیر هنگ کنگ و همدوره جکی چان

موفق‌ترین فیلم بین المللی یوئن که توانست ثابت کند او کارگردانی حرفه‌ای است که می‌تواند در هر جغرافیایی و با ستارگان مشهوری مثل جیسون استاتهام هم عالی کار کند. فیلم داستان یک مامور سابق ارتش فرانک مارتین است که بعد از بازنشستگی با خودروی لوکس خود بسته‌های غیرقانونی را جا به جا می‌کند. اما آخرین بسته‌ای که فرانک انتقال آن را قبول می‌کند برای او مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. چرا که در این بسته دختری زندانی شده که وقتی فرانک در بسته را باز می‌کند دختر می‌گریزد. فیلم تمام عناصری که یوئن در آن تبحر دارد را درون خود جای داده است. اکشن، طنز، دلهره و از همه مهم‌تر هیجان. فیلم یک جیسون استاتهام سرحال دارد که در اوج دوران حرفه‌ای خود بازی متفاوتی ارائه می‌دهد. ترانسپورتر انقدر فیلم موفقی بود که قسمت‌های دوم و سوم آن هم ساخته شود. یوئن با ساخت این فیلم نشان داد یک کارگردان بین المللی است که می‌تواند در سطح جهان موفق باشد. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما