تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

به مناسبت اکران فیلم پول و پارتی که یکی از معدود کمدی رمانتیک‌های سینمای ایران است و خیلی زود در صف فیلم‌های پرفروش قرار گرفته نگاهی انداخته‌ایم به پنج کمدی رمانتیک برتر تاریخ سینما.

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

رویداد۲۴| مازیار وکیلی: فیلم‌های کمدی رمانتیک یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین زیرژانرهای تاریخ سینما است. داستان‌های عاشقانه‌ای که در بستر کمدی تعریف می‌شوند فرصت خوبی را در اختیار کارگردانان قرار می‌دهد تا فیلم‌های ماندگاری بسازند. در تاریخ سینما کارگردانان بسیار بزرگی سراغ این زیرژانر پرطرفدار رفتند و فیلم‌های ماندگاری هم ساخته‌اند. بیلی وایلدر، هاوارد هاکس، ارنست لوبیچ، کمرون کرو و حتی چارلی چاپلین سراغ این زیر ژانر جذاب رفتند و سربلند بیرون آمدند. سینمای ایران فیلم‌های زیادی در این زیرژانر نساخته است اما هر وقت سراغ این زیر ژانر رفته نتایج خوبی گرفته است. به مناسبت اکران فیلم پول و پارتی که یکی از معدود کمدی رمانتیک‌های سینمای ایران است و خیلی زود در صف فیلم‌های پرفروش قرار گرفته نگاهی انداخته‌ایم به پنج کمدی رمانتیک برتر تاریخ سینما.

فروشگاه کنار خیابان (The Shop Around the Corner)

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

کارگردان: ارنست لوبیچ

سال ساخت: ۱۹۴۰

به گزارش رویداد۲۴ در اهمیت و جایگاه لوبیچ همین بس که او اُستاد بیلی وایلدر بزرگ‌ترین کمدی رمانتیک ساز تاریخ سینما است. مغازه کنار خیابان اولین کمدی رمانتیک تاریخ سینما نیست. اما قطعاً بهترین آن‌ها هست. داستان ساده زن و مرد همکاری که در یک مغازه کوچک و معمولی کار می‌کنند و بدون این که خودشان بدانند عاشق یک دیگر می‌شوند در دستان با کفایت لوبیچ تبدیل به بزرگ‌ترین کمدی رمانتیک تاریخ سینما می‌شود. ایده نامه نگاری در فیلم معرکه است. اما چیزی که به این فیلم حلاوت و طراوت مافوق تصوری بخشیده درخشش دو ستاره اصلی فیلم یعنی جیمز استوارت و مارگارت سالیوان است که بازی‌های استثنایی‌شان بزرگ‌ترین سرمایه لوبیچ برای روایت این داستان عاشقانه است.

آپارتمان (The Apartment)

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

کارگردان: بیلی وایلدر

سال ساخت: ۱۹۶۰

بدون شک آپارتمان مهم‌ترین رقیب مغازه کنار خیابان برای کسب عنوان بهتری کمدی رمانتیک تاریخ سینما است و برخلاف فیلم قبلی که داستان ساده‌ای داشت داستان پیچیده کارمند بخت برگشته‌ای بنام سی.سی.باکستر را روایت می‌کند که برای ارتقا شغلی در اداره دست به کار پست و حقیری می‌زند. اوضاع آن‌جایی برای باکستر سخت می‌شود که عاشق فرن آسانسورچی حساس و شکست خورده شرکت می‌شود. بیلی وایلدر در این فیلم داستان پیچیده‌اش را با اعجازی عجیب روایت می‌کند و موقعیت‌هایی را برای داستانش طراحی می‌کند که هر تماشاگری را در هر جای جهان مفتون شخصیت‌های اصلی فیلم می‌کند. جک لمون بزرگ بهترین بازی‌اش را در این فیلم ارائه می‌دهد و شرلی مک‌لین... هیچ‌گاه به این اندازه درخشان نبوده است.

فارغ التحصیل (The Graduate)

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

کارگردان: مایکل نیکولز

سال ساخت: ۱۹۶۷

فارغ التحصیل بدون شک انقلابی‌ترین فیلم این لیست است. داستان جوان ساده دلی بنام بنجامین براداک که بعد از اتمام کالج به خانه برمی‌گردد و نمی‌داند چکار کند جز این که میان عشق مادر و دختری گرفتار شود تبدیل به یک سند زنده از وضعیت طبقه متوسط آمریکا در اواخر دهه شصت شد. خانم رابینسون این فیلم شخصیتی برای همه دوران است که به خوبی ملال جاری در طبقه متوسط آمریکایی را بازتاب می‌دهد. یکی از دلایلی که خانم رابینسون برای بنجامین براداک دام پهن می‌کند این است که به خودش و دیگران ثابت کند او تبدیل به یکی از پیرزن‌های ملال آور اطرافش نشده و هنوز جذابیت خودش را حفظ کرده است. کمدی رمانتیک انقلابی نیکولز در زمان درستی ساخته شد و همین فرزند زمانه خود بودن بود که باعث شد فارغ التحصیل تبدیل به متفاوت‌ترین فیلم این فهرست شود. فیلم یک داستین هافمن درخشان و بی‌نقص دارد و یک آن بنکرافت استثنایی که در فارغ التحصیل طوفان به پا می‌کند و به تماشاگران نشان می‌دهد بازی خوب یعنی چه.

جری مگوآیر (Jerry Maguire)

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

کارگردان: کمرون کرو

سال ساخت: ۱۹۹۶

جری مگوآیر را یکی از عشاق خسته دل بیلی وایلدر کمرون کرو ساخته است. کارگردانی که با ساخت آثار موفق در  در این زیر ژانر آن را احیا کرد. فیلم داستان یک مدیربرنامه ورزشی است که ناگهان دچار تحول اخلاقی می‌شود و سبک جدیدی  در برنامه ریزی را پیاده می‌کند که در این سبک ورزشکار در اُلویت قرار دارد. جری مگوآیر هم مانند آپارتمان داستان پیچیده‌ای دارد و کرو با ساخت یک شبکه از روابط گسترده تماشاگر را در دل داستانی جذاب و درخشان غرق می‌کند.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های فانتزی عاشقانه که باید ببینید


سبک کاری کرو در این فیلم مانند وایلدر است. او قهرمانش را در موقعیت‌های عجیبی قرار می‌دهد که باعث تحولش می‌شود. رنه زلوگر و کوبا کودینگ جونیور (که برای این فیلم اُسکار گرفت) در این فیلم فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شوند. اما این فیلم سند زنده و متقنی است برای کسانی که تام کروز را بازیگر بد و ضعیفی می‌دانند. تام کروز با این فیلم ثابت می‌کند چه بازیگر بزرگی است و می‌تواند از پس نقش‌های بسیار دشوار هم به خوبی بربیاید.

سرنوشت شگفت انگیز املی پولن (Amélie)

بهترین فیلم های کمدی رمانتیک

کارگردان: ژان پیر ژونه

سال ساخت: ۲۰۰۱

سرنوشت شگفت انگیز املی پولن که به اختصار امیلی هم نامیده می‌شود شاعرانه‌ترین فیلم این لیست است. برخلاف سایر فیلم‌های این لیست که در بستری از واقعیت اتفاق می‌اُفتند ام یک رگه پررنگ از فانتزی درون خود دارد که تماشاگر را مفتون داستان فیلم می‌کند. املی دختر ساده، معصوم و مهربانی است که دوست دارد به همه مردم اطرافش کمک کند. همین خیرخواهی هم به او کمک می‌کند تا از خداوند هدیه زیبایی دریافت کند و یک ماجرای عاشقانه بی‌نظیر را تجربه کند. سرنوشت شگفت انگیز املی پولن تماماً درباره عشق است. عشق به خود، عشق به دیگری و در نهایت عشق به تمامی انسان‌هایی که در اطراف ما زندگی می‌کنند. همین نگاه انسانی هم هست که این فیلم بی‌نظیر را شبیه شعر می‌کند. شبیه یک غزل ناب که هنگام خواندنش (و در اینجا هنگام دیدنش) به وجد می‌آییم. گرمای وجود امیلی انقدر زیاد است که یخ سردترین قلب‌ها را هم آب می‌کند و به یاد تماشاگر می‌آورد زیباترین اتفاق جهان دوست داشتن و دوست داشته شدن است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان