تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

استراتژی پزشکیان برای مواجه با طرح نور و مصوبه حجاب

روزنامه اعتماد به پزشکیان توصیه کرده که در برابر طرح نور و مصوبه حجاب مجلس دو استراتژی متفاوت در پیش بگیرد.

استراتژی پزشکیان برای مواجه با طرح نور و مصوبه حجاب

رویداد ۲۴ | روزنامه اعتماد مواضع و وعده‌های پزشکیان درباره موضوع گشت ارشاد و طرح نور را یادآور شده و با مرور مقدورات دولت برای ایجاد تغییر در این زمینه، آن را پاشنه آشیل دولت پزشکیان می‌خواند.

این روزنامه اصلاح‌طلب ضمن اشاره به اظهارات اخیر آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی درباره عدم امکان پزشکیان براین پس گرفتن لایحه حجاب، وضعیت فعلی این لایحه، اظهارات اخیر سردار رادان و ... همچنین یادآوری وعده‌های انتخاباتی پزشکیان در این باره و سخنان نزدیکان دولت پیرامون این موضوع، نوشته: «مساله قانون فعلی در مورد حجاب و طرح نور البته دو موضوع جداگانه است. طرح نور توسط فراجا در حال اجراست و موضوعی که رییس کمیسیون فرهنگی مجلس آن را قانون حجاب خوانده هنوز توسط شورای نگهبان تایید نهایی نشده است و از لحاظ حقوقی نمی‌توان برای آن لفظ «قانون» را به کار برد، اما و بعد از چندین بار رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان در مراحل پایانی است.

بنابراین در هر مورد باید دو استراتژی متفاوت از جانب مسعود پزشکیان در پیش گرفته شود. مورد نخست در مورد طرح نور توسط پزشکیان موضع‌گیری شفاف‌تری داشته است. از این جهت عقب‌نشینی در این مورد نیز برای دولت پرهزینه‌تر خواهد بود، چراکه وقتی رییس‌جمهور به صراحت این طرح را «تاریکی» خوانده سکوت یا انفعال در برابر اجرای آن با واکنش جامعه رو‌به‌رو می‌شود.

در مورد مصوبه حجاب از مجلس یازدهم هم به نظر می‌رسد دولت پزشکیان با یک «کار رو به اتمام» مواجه است. طبیعی است که اگر مسعود پزشکیان به عنوان رییس دولت چهاردهم این مصوبه را - بعد از تایید نهایی در شورای نگهبان- ابلاغ کند با واکنش افکار عمومی و مطالبه‌گران توقف این دست از قانون‌نویسی مواجه می‌شود و اگر آن را ابلاغ نکند نیز رییس مجلس می‌تواند با استفاده از اختیارات خود قانون را ابلاغ کند. در مرحله بعد ممکن است پزشکیان در اجرای قانون تعلل کند که باز هم امکان برخورد جدی از جانب اصولگرایان مجلس دوازدهم در این زمینه وجود دارد و می‌توانند از طرق مختلف با رییس دولت و وزارت کشور در زمینه عدم اجرای این قانون برخورد کنند.

از این جهت به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، در وضعیتی که پزشکیان درگیر رای اعتماد‌ها از مجلس دوازدهم نیز است مساله حجاب برای او و دولتش به نوعی به پاشنه آشیل تبدیل می‌شود. هم حامیان و رای‌دهندگان برای توقف روند کنونی فشار می‌آورند و هم نیرو‌های منتقد از جهتی دیگر دولت او را برای اجرای قانونی که در جای دیگری تهیه و تدوین می‌شود و دولت تنها باید مجری آن باشد تحت فشار قرار دهند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به اختلافات اخیر اصولگرایان درباره این موضوع به پزشکیان پیشنهاد کرده که از این وضعیت استفاده کند. اعتماد نوشته: «مسعود پزشکیان می‌تواند از این ظرفیت و تفاوت دیدگاه در اردوگاه اصولگرایی برای مقابله با این دو موضوع استفاده کند. موضوعاتی که بدون شک پاشنه آشیل دولت پزشکیان در شرایط فعلی برای تخریب یا ایجاد نارضایتی رای‌دهندگان محسوب می‌شود. پزشکیان باید استراتژی‌های مختلف را در این زمینه در بستر رایزنی‌های غیررسمی پیگیری و فراموش نکند که «گردنش» را در برابر وعده‌هایش گرو گذاشته است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان