تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی هویتزر کا۹ تاندر، هویتزر قدرتمند کره جنوبی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هویتزر کا۹ تاندر کره جنوبی خواهیم پرداخت.

کا۹ تاندر | هویتزر قدرتمند کره جنوبی

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: کا ۹ تاندر (K۹ Thunder) یک هویتزر خودکششی با کالیبر ۱۵۵ میلی‌متر / ۵۲ است که توسط  هانووآ تِکوین (سامسونگ تکوین سابق) برای نیرو‌های مسلح جمهوری کره توسعه یافته است. این هویتزر برای ارائه پشتیبانی آتش موثر و عمیق طراحی شده است. K۹ که بر روی پلتفرم با تحرک بالا ساخته شده است، دارای سرعت آتش بالا با برد بلند است.

تاریخچه توسعه

برنامه توسعه کا ۹ تاندر در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. اولین نمونه در سال ۱۹۹۶ تولید و آزمایش شد. طراحی این هویتزر در سال ۱۹۹۸ تکمیل شد و تولید سریالی در سال ۱۹۹۹ آغاز شد. این هویتزر یکی از مدعیان اصلی پروژه جایگزینی توپخانه لند ۱۷ ارتش استرالیا بود.

طراحی هویتزر خودکششی کا ۹ تاندر

پلت فرم کا ۹ تاندر از مواد محافظ زره فولادی تمام جوش داده شده ساخته شده است. این طرح شامل یک سیستم موقعیت آزیموت مدولار، یک سیستم کنترل آتش خودکار، فرورفتگی تفنگ برقی و یک سیستم تراورس برجک است. سیستم تعلیق هیدرو-پنوماتیکی، تحرک و حرکت در زمین‌های مختلف را فراهم می‌کند.

کا۹ تاندر | هویتزر قدرتمند کره جنوبی

تسلیحات هویتزر K۹

سلاح اصلی اسلحه ۱۵۵ میلی متری / کالیبر ۵۲ است که دارای سرعت شلیک سه گلوله در ۱۵ ثانیه و حداکثر سرعت شلیک شش تا هشت گلوله در دقیقه به مدت سه دقیقه است. سرعت آتش ثابت دو تا سه گلوله در دقیقه به مدت یک ساعت است. این تفنگ می‌تواند یک پرتابه استاندارد ام ۱۰۷ با قابلیت انفجار قوی را برای حداکثر برد ۱۸ کیلومتر شلیک کند.


بیشتر بخوانید: معرفی هویتزر پرقدرت کروسیدر آمریکا


حداکثر برد شلیک پرتابه به کمک راکت با یک پرتاب پنج منطقه، ۳۰ کیلومتر است. همچنین این هویتزر می‌تواند یک پرتابه کا ۳۰۷ را با شارژ مدولار شش منطقه برای حداکثر برد بیش از ۴۰ کیلومتر شلیک کند.

کا۹ تاندر | هویتزر قدرتمند کره جنوبی

کنترل آتش شلیک تفنگ توسط تجهیزات کنترل آتش در داخل هواپیما کنترل می‌شود. اطلاعات را می‌توان از طریق یک پیوند رادیویی دیجیتال داده یا ارتباطات صوتی منتقل کرد. کا ۹ تاندر می‌تواند در ۳۰ ثانیه در حالت ایستاده یا در ۶۰ ثانیه در حین حرکت آتش باز کند.

ارتقاء K۹A۱ دارای سیستم کنترل آتش خودکار است که شامل سیستم DOS مبتنی بر متن، سیستم ویندوز گرافیکی، بارگذار الکترونیکی داده زمان و نقشه دیجیتال است.

محافظت از خود

ساختار فولادی جوش داده شده کا ۹ تاندر از خدمه و تجهیزات داخل هواپیما در برابر قطعات پوسته ۱۵۵ میلی متری، پوسته‌های سوراخ کننده زره ۱۴.۵ میلی متری و مین‌های ضد نفر محافظت می‌کند. سیستم تصفیه هوا و ماسک‌های گاز خدمه هواپیما برای جنگ شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای ارائه شده است.

خودروی تامین مجدد مهمات K۱۰

کا ۹ تاندر با یک خودروی تامین مجدد مهمات خودکار K۱۰ ساخته شده بر روی پلت فرم K۹ تکمیل می‌شود. خودروی تامین K۱۰ می‌تواند به طور خودکار ۱۲ گلوله در دقیقه را از طریق تسمه نقاله منتقل کند. این امر از قرار گرفتن خدمه در معرض محیط جنگی جلوگیری می‌کند. هر K۱۰ از دو اسلحه K۹ پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ۱۰۴ گلوله مهمات را حمل کند.

کا۹ تاندر | هویتزر قدرتمند کره جنوبی

موتور K۹ و تحرک

کا ۹ تاندر از یک موتور دیزلی ۸ سیلندر MTU MT ۸۸۱ Ka-۵۰۰ مجهز به آب خنک همراه با جعبه دنده Allison ATDX۱۱۰۰-۵A۳ استفاده می‌کند. این موتور قدرتی معادل ۱۰۰۰ اسب بخار با نسبت قدرت به وزن ۲۱.۶ اسب بخار بر تن دارد. واحد برق کمکی در نوع بهبودیافته K۹A۱ می‌تواند تا ۸ کیلو وات قدرت اضافی ارائه دهد. این پیشرانه حداکثر سرعت بیش از ۶۷ کیلومتر در ساعت و برد کروز ۳۶۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

کا۹ تاندر | هویتزر قدرتمند کره جنوبی

T-۱۵۵ فیرتینا

T-۱۵۵ فیرتینا نوع ترکیه‌ای کا ۹ تاندر است. تجهیزات اصلی شامل سیستم تفنگ، سیستم تغذیه خودکار مهمات و موتور دیزل برای T-۱۵۵ حفظ شد.ئ نوع ترکی تغییرات قابل توجهی در طراحی برجک، شاسی، سیستم ناوبری و سیستم‌های الکترونیکی دارد. اولین دسته از هشت T-۱۵۵ در کره جنوبی تحت قرارداد مجوز با سامسونگ تکوین ساخته شد، در حالی که دسته باقی مانده از بیش از ۳۰۰ دستگاه در فرماندهی مرکز تعمیر و نگهداری ارتش ۱، آداپازاری در ترکیه تولید می‌شود.

کا۹ تاندر | هویتزر قدرتمند کره جنوبی

مشخصات فنی کلی کا ۹ تاندر

نوع وسیله نقلیه: هویتزر خودکششی

کشور: کره جنوبی

سازنده: سامسونگ تکوین

اپراتورها: نیرو‌های مسلح جمهوری کره؛ ارتش ترکیه

خدمه: ۴

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما