تاریخ انتشار: ۱۹:۳۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

متاسفانه حجازی روز گذشته بر اثر بیماری به کما رفت. ضمن آرزوی سلامتی برای این بازیگر محبوب سینمای ایران به این بهانه نگاهی انداخته‌ایم به بهترین آثار این بازیگر توانای سینمای ایران. 

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

رویداد۲۴| مازیار وکیلی: صدرالدین حجازی سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. بعد از قبولی در دانشگاه هنر و در حین تحصیل دو تئاتر تله و صیادان را کارگردانی و در نمایش منطقه جنگی و آموزگاران بازی کرد. او در اولین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر (که آخرین دوره آن هم بود) به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره انتخاب و برنده جایزه اسب طلایی شد.حجازی ازسال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ به مدت پنج سال مدیریت و سرپرستی مجتمع دانشسراهای هنر را بر عهده داشت و در سال ۱۳۶۴ به عنوان مدیریت تئاتر آبگینه انتخاب شد. حجازی در آثار سینمایی و تلویزیونی زیادی ایفای نقش کرده است که ناخدا خورشید، مختارنامه و کوچک جنگلی مشهورترین آن‌ها است. متاسفانه حجازی روز گذشته بر اثر بیماری به کما رفت. ضمن آرزوی سلامتی برای این بازیگر محبوب سینمای ایران به این بهانه نگاهی انداخته‌ایم به بهترین آثار این بازیگر توانای سینمای ایران. 

 ناخدا خورشید | کارگردان: ناصر تقوایی | سال ساخت: ۱۳۶۵

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

بدون شک ناخدا خورشید یکی از بهترین و مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است. تقوایی در این فیلم موفق شده با اقتباسی موفق از رمان داشتن و نداشتن همینگوی یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای سینمای ایران یعنی ناخدا خورشید را خلق کند. ناخدا خورشید داستان ناخدای لنجی به همین نام است که به علت حمل کالای قاچاق لنجش در آستانه توقیف قرار دارد. او باید تا قبل از توقیف لنج با آن کاری انجام دهد والا به لحاظ مالی ورشکسته می‌شود. حجازی در یکی از اولین حضورهای مهمش در مقابل دوربین سینما در نقش باربر بارانداز و رقیب ملول بازی متفاوتی انجام می‌دهد. بازی شیرین و جذاب که دوبله خوب به کیفیت آن افزوده است. درخشش حجازی در یکی از نقش‌های فرعی این فیلم باعث شهرت هر چه بیشتر این بازیگر و حضور در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی شد.

کوچک جنگلی | کارگردان: بهروز افخمی | سال ساخت: ۶۳ـ۶۶

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

کوچک جنگلی یکی از مهم‌ترین تولیدات صدا و سیما در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی است که از نحوه ساخت آن می‌توان یک فیلمنامه جذاب تهیه کرد. صدا و سیما ابتدا برای ساخت این سریال با ناصر تقوایی قرارداد بست و به توافق رسید، اما روند ساخت سریال به قدری کند پیش رفت که در نهایت صدا و سیما تصمیم گرفت پروژه را از ناصر تقوایی پس بگیرد و ادامه ساخت آن را به بهروز افخمی بسپارد. در حالی که بسیاری از منتقدان انتظار داشتند این تغییرات باعث برهم خوردن کیفیت نهایی اثر می‌شود اما برخلاف تصورات اولیه کوچک جنگلی تبدیل به یکی از موفق‌ترین و باکیفیت‌ترین سریال‌های تلویزیون در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شد. افخمی البته موفق شده فقط دوره اول قیام میرزا کوچک خان یعنی دوره اول قیام تا تشکیل هیات اتحاد اسلام را به تصویر بکشد. حجازی در این سریال نقش ابراهیم شفیع یکی از نیروهای نفوذی را برعهده دارد که در نهایت به دست یاران میرزا کشته می‌شود. بازی حجازی در این نقش یکی از نقاط قوت سریال کوچک جنگلی و از بهترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر باسابقه است که در کنار بازی سایر بازیگران به شدت به چشم آمد و باعث دیده شدن این سریال شد.

روزی روزگاری | کارگردان: امرالله احمدجو | سال ساخت: ۱۳۷۰

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

روزی روزگاری یکی از متفاوت‌‌ترین و مهم‌ترین سریال‌های ایرانی است که توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. توانایی احمدجو در روایت یک داستان فولکلوریک و استفاده از لوکیشن‌های طبیعی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال به یادماندنی است. بازی درخشان خسرو شکیبایی و محمود پاک نیت در نقش‌های اصلی سریال در کنار حضور باشکوه ژاله علو در نقش خاله لیلا از به یادماندنی‌ترین تصاویر این سریال تلویزیونی است. اما در کنار این سه بازیگر اصلی سایر بازیگران روزی روزگاری هم بازی‌‌های خوبی از خود ارائه دادند. از جمله محمد فیلی و صدرالدین حجازی در نقش مخور. بازی بدوی و جذاب حجازی که موفق می‌شود پا به پای بازیگران بزرگ سریال بازی متفاوتی ارائه دهد از جمله نقاط قوت این سریال است.

تنهاترین سردار | کارگردان: مهدی فخیم زاده | سال ساخت: ۱۳۷۴

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

تنهاترین سردار یکی از مهجورترین سریال‌های تاریخی مذهبی تلویزیون است که به اندازه سایر سریال‌های این ژانر دیده نشد. عده‌ای از منتقدان اعتقاد داشتند نزدیکی وقایع سریال به وقایع سریال امام علی (ع) باعث شده است که تماشاگر رغبت چندانی به تماشای این سریال نداشته باشد. برخی هم زمان پخش سریال را دلیل اصلی دیده نشدن تنهاترین سردار عنوان کرده‌اند. هر چه بود تنهاترین سردار به اندازه امام علی (ع)، مختارنامه و ولایت عشق دیده نشد و باعث شد بازی‌های سریال هم چندان دیده نشود. صدرالدین حجازی که حالا در بازی در سریال‌های تاریخی به اُستادی رسیده بود در این سریال هم بازی متفاوتی از خود ارائه داد. هرچند نقش فرعی و دیده نشدن خود سریال هم بر روی عدم دیده شدن بازی حجازی تاثیر داشت و باعث شد بازی خوب او در این سریال چندان مورد توجه مخاطب قرار نگیرد.

مختارنامه | کارگردان: داوود میرباقری | سال ساخت: ۸۳ـ۸۸

بهترین فیلم های صدرالدین حجازی؛ از ناخدا خورشید تا مختارنامه

مختارنامه به یکی از مقاطع حساس سرگذشت شیعیان یعنی قیام مختار می‌پردازد. دوره‌ای که چند دستگی در جهان اسلام خصوصاً در میان شیعیان باعث بروز اتفاقات تلخی شد که در نهایت باعث انزوای شیعه در آن مقطع تاریخی شد. مختار یکی از سرداران مبارز شیعه بود که زمان قیام عاشورا در زندان به سر می‌برد و همین موضوع باعث شد نتواند در قیام عاشورا کنار امام حسین (ع) حضور داشته باشد. اما او قسم خورد که انتقام خون امام حسین (ع) را خواهد گرفت و به همین منظور قیامی را راه اندازی کرد که در تاریخ ماندگار شد. صدرالدین حجازی در این سریال نقش یکی از اشقیا مشهور بنام خولی را بازی می‌کند. اهمیت خولی در میان دشمنان امام حسین شاید به اندازه شمر و حرمله نباشد اما او هم در میان ایرانیان به شقاوت مشهور است. حجازی در این سریال هم موفق شد بازی خوبی از خود ارائه دهد. بازی که به شدت هم مورد توجه قرار گرفت و ستایش شد تا حجازی نقش فرعی اما ماندگاری را به کارنامه خود اضافه کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
محمد معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
1
1
جامعه هنری
هنر و هنرمند
دانایی و معرفت
صاحب سرزمین کیست
صاحب آسمانها و زمین
حرف درست حرف حق
حرف خدا است
فرهنگ و ادب و هنر
دانایی و عقل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
0
1
بازیگر خوبی بود بی حاشیه و بدون جنجال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
0
0
بازی ماندگار ایشان در نقش خولی سریال مختار یکی از عالی ترین نقش‌ها از منظر منتقدین است که از کلاس بالای برخوردار بوده حساب می شود
نظرات شما