تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

پروژه پزشکیان در عراق؛ از پول‌ها ایران تا مناقشات امنیتی و حضور آمریکا

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گفت‌وگو با کارشناسان سعی در تعریف اولویت‌های پزشکیان در اولین سفر خارجی خود که مقصدش عراق است، دارد.

پروژه پزشکیان در عراق؛ از پول‌ها ایران تا مناقشات امنیتی و حضور آمریکا

رویداد ۲۴| مسعود پزشکیان فردا یعنی چهارشنبه در اولین سفر خارجی خو راهی عراق خواهد شد. همان سفری که پیش‌تر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که هدف اصلی آن زیارت نجف است.
روزنامه اصولگرای پزشکیان به بهانه این سفر در گفتگو با کارشناسان سعی در تعریف اولویت‌های رئیس جمهور در این سفر دارد.
محمد خواجویی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفته: یکی از اولویت‌ها تسهیل مراودات تجاری و مالی ما با عراق است و تسهیل کردن روند دسترسی ایران به این منابع پولی است که ما در عراق داریم.
او به مسائل امنیتی هم اشاره کرده و گفته: ما بعد از جنگ عملا در وضعیت آتش‌بس قرار داریم و بحث‌های جدی درباره تحدید مرزی ما با عراق وجود دارد. به‌خصوص درباره لایروبی اروندرود اختلافاتی هست که باید بین دولت ایران و عراق توافق‌هایی انجام شود. این مسائل که بین دو کشور وجود دارند باید به سرانجامی برسد که این موضوع حل شود. البته درکنار این موضوع همکاری‌های امنیتی نیز مطرح می‌شود. به‌خصوص گروه‌های شبه‌نظامی مخالف ایران که البته اقداماتی در این زمینه طی یک‌سال اخیر انجام شده است. اقدامات مثبتی که تا حد زیادی نگرانی‌های امنیتی ایران را برطرف کرد. مساله امنیتی مورد بحث دیگر نوع مناسبات بین گروه‌های مقاومت عراقی و ایرانی است.
امیر موسوی، دیگر تحلیلگر مسائل خاورمیانه است که فرهیختگان سراغ او رفته؛ وی گفته: پزشکیان ۳ محور اصلی را باید پیگیری کند. اولا بحث سیاسی برای تحکیم روابط که در این خصوص هم تیم سیاسی رئیس‌جمهور و هم آقای عراقچی همراه ایشان هستند. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که نظام جدید عراق را بعد از سرنگونی صدام به‌رسمیت شناخت و تقویت کرد. دوم بحث اقتصادی است. یک تیم اقتصادی همراه رئیس‌جمهور خواهد بود و تعدادی از شرکت‌های بزرگ ایرانی در حوزه‌های مختلف نفتی، گازی و برق دولت را همراهی می‌کنند. این همراهی از این جهت مهم است که مذاکرات اقتصادی و تجاری با حضور همتا‌یان پیگیری می‌شود. مهم‌ترین محور این سفر هم امضای تفاهمنامه امنیتی بین دو کشور است. یکی از بحث‌های مهم حضور تروریست‌های ضد ایرانی در مرز‌های شمال‌غربی کشور و در منطقه کردستان عراق است. موضوع مبارزه با تروریسم و مبادله زندانیان دیگر محور سفر خواهد بود.

علیرضا مجیدی نیز به فرهیختگان گفته: بخش مهمی از سیاستگذاری ما در عراق مربوط به اخراج آمریکاست. در این زمینه ما خطی را از مارس ۲۰۲۰ کلید زدیم و تا حدودا یک سال پیش ادامه داشت. از یک سال پیش هم به شکل دیگری دنبال شد تا ماجرای کشته شدن آمریکایی‌ها در اردن که از آن موقع دستخوش تغییراتی شده است. قطعا حضور آمریکا در عراق یکی از مسائل جدی تهدید امنیت ملی ماست. همین مساله باعث شد بزرگ‌ترین سردار نظامی موثرمان در منطقه را از دست بدهیم. نمی‌گوییم مساله کم‌اهمیت است، اما باید اصل نحوه مقابله و تاکتیک‌هایی که نسبت به این مساله استراتژیک دنبال می‌کنیم، محل مداقه قرار گیرد و اول هم باید در تهران حل شود و بعد به دوستان و همپیمانان خود در عراق منتقل کنیم. گاهی اوقات در مقاطعی در روابط بین‌نهادی و بین‌سازمانی، گاهی بدون جمع‌بندی در تهران، موضوع به عراق منتقل می‌شد و بعدا هم آن موضوع به‌عنوان مطالبه عراقی در ایران ابزار چانه‌زنی می‌شد. این موضوع باید حل شود. ا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
0
0
اهان ..این نرفته اونجا تا برای تبادل اقتصادی و اجتماعی دو کشور ..رفته اونجا دخالت و فضولی و ریخت و پاش پول ملت برای اعراب ووووو
نظرات شما
پیشخوان