تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

فرمان آماده‌باش روزنامه همشهری برای سربازان گمنام و مجازی؛ جلو فتنه و نفوذ نرم را بگیرید

محسن مهدیان، مدیرمسئول همشهری در یادداشتی از آثار نفوذ نرم گفته، فشار‌های اجتماعی را مثال زده و نوشته: مقابل این فتنه همه باید به‌خط شوند؛ از وزیر و مسئول گرفته تا سرباز گمنام و سرباز مجازی و واقعی؛ اگر خودشان مفتون نشوند.

فرمان آماده‌باش روزنامه همشهری برای سربازان گمنام و مجازی؛ جلو فتنه و نفوذ نرم را بگیرید

رویداد ۲۴| محسن مهدیان، مدیرمسئول همشهری در سرمقاله امروز با اشاره به هشدار اخیر رهبری به مسئولان درباره «نفوذ» نوشت: «درباره نفوذ یک تلقی سنتی وجود دارد که نیازمند اصلاح است. تلقی رایج این است که یک نفر در لباس جاسوس وارد یک سازمان می‌شود و خرابکاری می‌کند. این «نفوذ سخت» است و باید برای آن تدبیر کرد. «نفوذ سخت» اغلب در حوزه «جنگ سخت» است. اما در حوزه فرهنگی و جنگ نرم ما با نفوذ پیچیده‌تری مواجهیم و آن‌هم «نفوذ نرم» است؛ نفوذی که «عوامل فریب‌خورده»، پیاده‌نظام‌های بی‌جیره‌و‌مواجب آن هستند. به همین دلیل در سخنان رهبرانقلاب «نفوذی» و «فریب‌خورده» با هم و کنارهم آمده است.»
وی در ادامه هدف از نفوذ نرم را «اختلال در دستگاه محاسباتی مردم و مسئولان» دانسته و نوشته: «وقتی نظام محاسباتی مردم و مسئولان با دستکاری «منطق» و «ارزش‌های معیار» دچار اختلال شود، فرد از «اطلاعات درست» هم «نتیجه‌گیری غلط» می‌کند.
طبیعی است سطح اثر و خرابکاری نفوذ نرم، بسیار سهمگین‌تر از نفوذ سخت است.»
او همچنین در شرح روش‌های نفوذ نرم نوشته: «روش‌های نفوذ نرم متنوع است، اما روشی که این روز‌ها بیشتر استفاده می‌شود، «نفوذ‌های شبکه‌ای» است؛ نفوذ جریانی که باساخت یک شبکه و جریان انسانی، «فشار اجتماعی» ایجاد می‌کند تا نظام محاسباتی ذهن افراد را به‌هم بریزد. در این راه عده‌ای پروژه‌بگیر و مزدورند و عده‌ای جاهل و فریب‌خورده که نقش زنجیره تکمیل‌کننده شبکه را بازی می‌کنند. اما چرا حضور این افراد در نهاد‌های آموزشی نگران‌کننده‌تر است؟ چون اساسا قدرت شبکه‌ای در ذهن و قلب زنجیره‌های انسانی شکل می‌گیرد؛ ساخت جماعتی که همه یک‌صدا و در یک زمان، یک حرف را پرتکرار بیان کنند تا نظام ارزشی و هنجاری جامعه تغییر یابد. نظام گرایشی و نگرشی افراد به‌هم بریزد، نظام بینشی‌اش نیز تغییر می‌کند. به زبان ساده‌تر، افراد نور خورشید را هم نمی‌بینند و منکر می‌شوند. مهم هم نیست چه اعتقادی دارند؛ و این قدرت نرم شکل نمی‌گیرد مگر در بستر آموزش و تربیت.»
وی در پایان آورده است: «راه مقابله با نفوذ نرم برخلاف نفوذ سخت تنها اقدام امنیتی نیست؛ کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی و روشنگری و جهاد تبیین می‌طلبد. مقابل این فتنه همه باید به‌خط شوند؛ از وزیر و مسئول گرفته تا سرباز گمنام و سرباز مجازی و واقعی؛ اگر خودشان مفتون نشوند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
0
0
درودبرشما. این سربازانِ سایبری که پولشان را میدهیدبرای منتقدین رفتارهایتان شایعه وتهمت بسازند رو حتما"میگید؟! شما جنگ رو فقط برای بدست آوردن تفکرِ ساده وخام میخواهید! برای روشنفکران وواقع بینان نمیخواهید. مهدیان وامثالهم رسانه های وابسته ای هستند که تحجر را تبلیغ وشخصیت سازان قدرت طلبند.!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
0
0
زاکانى نفر اول برو بگيرش
نظرات شما
سوژه‌های روز
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان