تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک LR۲ اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک ال آر۲ اسرائیل خواهیم پرداخت.

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک LR۲ اسرائیل

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: اسپایک ال آر۲ (Spike LR۲)، جدیدترین نوع از خانواده سلاح‌های هدایت شونده ضد تانک اسپایک است که توسط  شرکت سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل ساخته شده است. این موشک نسل پنجم با طیف وسیعی از سکو‌های پرتاب سازگار است.

شرکت رافائل به همراه  دیل دیفنس و راین متال دیفنس الکترونیکس، سرمایه گذاری مشترکی به نام یورواسپایک برای بازاریابی خانواده موشک‌های اسپایک در اروپا تشکیل دادند.

وزارت دفاع اسلواکی، از طریق آژانس پشتیبانی و تدارکات ناتو، در مارس ۲۰۲۰، سفارش موشک‌های اسپایک ال آر۲ و واحد‌های پرتابگر پیشرفته را به یورواسپایک داد.

نیرو‌های دفاعی استرالیا سامانه موشکی اسپایک ال آر۲ را برای خودروی شناسایی رزمی باکسر در آگوست ۲۰۱۸ انتخاب کردند.  در حال حاضر بیش از ۳۳۰۰۰ موشک اسپایک در ۳۳ کشور در سراسر جهان عملیاتی هستند.

طراحی و ویژگی‌های موشک اسپایک ال آر۲

اسپایک ال آر۲، یک موشک آتش و فراموش کن است که عملکردی بی نظیر و کشندگی بالا را برای نیرو‌های نظامی به ارمغان می‌آورد. این موشک ضدتانک برای استقرار توسط پیاده نظام، وسایل نقلیه زرهی، هلیکوپتر‌های تهاجمی و کشتی‌های نیروی دریایی طراحی شده است.

این موشک دارای چهار باله در عقب و چهار بال در مرکز بدنه است. در حالی که باله‌های دم، هدایت را در طول پرواز انجام می دهند، بال‌ها ثبات بلند شدن را تضمین می‌کنند.

این سیستم تسلیحاتی، از موشک و سه پایه پرتاب با واحد کنترل آتش تشکیل شده است. این موشک قابل حمل انسان دارای طول ۱.۲ متر و قطر ۱۳۰ میلی متر است. وزن آن تقریباً ۱۳ کیلوگرم است، در حالی که وزن پرتابگر زمینی ۱۲ کیلوگرم است.

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک LR۲ اسرائیل

اسپایک ال آر۲ می‌تواند با اهدافی در برد ۵.۵ کیلومتری در هنگام شلیک از پرتابگر زمینی درگیر شود، در حالی که موشک پرتاب شده از هلیکوپتر می‌تواند حداکثر برد ۱۰ کیلومتر را داشته باشد. مشترکات بین موشک‌های خانواده اسپایک هزینه‌های تولید، خرید، نگهداری و آموزش را برای اپراتور‌ها کاهش می‌دهد. 

هدایت  و کنترل اسپایک ال آر۲

این موشک مجهز به یک جستجوگر الکترواپتیکال پیشرفته است که یک حسگر مادون قرمز خنک نشده و یک سنسور روز رنگی با کیفیت بالا را ترکیب می‌کند. این جستجوگر از پیوند داده فیبر نوری یا فرکانس رادیویی استفاده می‌کند.

این جستجوگر با استفاده از هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های ردیابی هدف هوشمند است که از قفل شدن هدف در شرایط شدید در برابر چندین هدف اطمینان می‌دهد. به این ترتیب مداخله توپچی را در حین درگیری با اهداف از بین می‌برد.

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک LR۲ اسرائیل

مسیر موشک بلندتر، زاویه تند حمله را قادر می‌سازد تا با اهداف خط دید و فراتر از خط دید درگیر شود. این سیستم موشکی همچنین یک مجموعه واحد اندازه گیری اینرسی تعبیه شده را برای پشتیبانی از تخصیص هدف شخص ثالث ترکیب می‌کند. قابلیت سیستم حفاظتی ضد فعال درگیری با اهداف را در زوایای ضربه بالاتر تا ۷۰ درجه تضمین می‌کند.

این موشک همچنین دارای قابلیت توقف ماموریت در میانه پرواز است. پس از پرتاب موشک، اپراتور می‌تواند بلافاصله موشک دیگری را برای درگیری بعدی در پرتابگر بارگذاری کند.

کلاهک اسپایک ال آر۲

موشک ضد تانک اسپایک ال آر ۲ می‌تواند دو نوع کلاهک از جمله کلاهک‌های انفجاری پشت سر هم و چند منظوره را حمل کند. سرجنگی ضد تانک با انفجار بالا قابلیت نفوذ زره موشک را تا ۳۰ درصد بهبود می‌بخشد.

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک LR۲ اسرائیل

کلاهک انفجاری مجهز به فیوز تاخیری است تا در داخل سازه منفجر شود تا ضمن افزایش کشندگی، آسیب بیشتری به اهداف تقویت شده، وسایل نقلیه و شناور‌های دریایی وارد کند.

سکو‌های پرتاب موشک اسپایک ال آر ۲

این موشک را می‌توان از هر پرتابگر اسپایک توسط پیاده نظام یا از روی وسایل نقلیه مانند وسایل نقلیه سبک تاکتیکی، نفربر‌های زرهی و وسایل نقلیه کاربردی شلیک کرد.

واحد پرتاب زمینی این موشک شامل یک واحد فرماندهی و پرتاب، یک واحد پرتاب کنترل یکپارچه و سیستم پرتاب موشک خودرو است.

موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک LR۲ اسرائیل

اسپایک ال آر ۲ را می‌توان از هلیکوپتر‌ها، هواپیما‌های بال ثابت و همچنین ایستگاه‌های تسلیحات دریایی نیز شلیک کرد.

مشخصات فنی کلی اسپایک ال آر ۲

نوع موشک: موشک هدایت شونده ضد تانک

سازنده: سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل

وزن موشک: ۱۳ کیلوگرم

وزن پرتابگر: ۱۲ کیلوگرم

حداکثر برد شلیک: ۱۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما