تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مشخصات پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye خواهیم پرداخت.

پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: فلای آی (Fly Eye) یک مینی هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) است که توسط شرکت دبیلو بی الکترونیکز برای ارائه قابلیت‌های شناسایی هوایی پیشرفته به نیرو‌های نظامی و عملیات ویژه طراحی و ساخته شده است.

این پهپاد را می‌توان برای تعیین مختصات هدف برای عملیات توپخانه مستقر کرد. شناسایی، اسکورت، هدف گیری و نظارت بر بلایای طبیعی و آتش سوزی جنگل‌ها و نظارت بر میدان جنگ و ماموریت‌های مرزی نیز از دیگر کاربرد ها‌ی این پهپاد است. این پهپاد در نمایشگاه بین المللی تجارت اینترپولیتکس  ۲۰۱۳ که در مسکو روسیه برگزار شد به نمایش گذاشته شد.

سفارشات و تحویل از نیرو‌های مسلح لهستان

ارتش لهستان در فوریه ۲۰۱۳ قراردادی با دبیلو بی الکترونیکز برای تامین ۱۲ سیستم هوایی بدون سرنشین Fly Eye برای عملیات شناسایی و انهدام هوایی منعقد کرد.

دبیلو بی الکترونیکز قراردادی را با بازرسی تسلیحات وزارت دفاع لهستان امضا کرد تا سه پهپاد ارتقا یافته نسل سوم Fly Eye برای نیرو‌های دفاعی سرزمینی لهستان را در دسامبر ۲۰۱۸ تحویل دهد. این قرارداد همچنین شامل ۹ پهپاد دیگر بود.

پهپاد‌های نسل سوم مجهز به سیستم نظارت الکترونیک نوری و باتری جدید هستند. پیشرفت‌های این پهپاد همچنین ایستگاه کنترل زمینی، ایستگاه فرستنده گیرنده، جعبه‌های حمل و نقل و کوله‌های پشتی را پوشش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مشخصات پهپاد اس ۷۰؛ جدیدترین پهپاد پنهانکار روسیه


این شرکت اولین دسته از نسل سوم مینی پهپاد‌های Fly Eye را در دسامبر ۲۰۱۸ به نیرو‌های مسلح لهستان تحویل داد.

پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye

در جولای ۲۰۱۹، آژانس پشتیبانی و تدارکات ناتو و گروه دبیلو بی الکترونیکز توافق نامه تکمیلی را برای ارتقاء پهپاد‌های Fly Eye موجود امضا کردند. این ارتقاء تجهیزات را مدرن می‌کند و پیکربندی را برای ارتقای قابلیت همکاری ارتش لهستان با کشور‌های ناتو استاندارد می‌کند.

این قرارداد شامل کیت‌های تعمیر، آموزش و خدمات تعمیر و نگهداری مداوم می‌شود. نسخه ارتقا یافته دارای  ایستگاه کنترل زمینی با آنتن است. کاهش وزن پهپاد را قادر می‌سازد مدت زمان بیشتری در ایستگاه کار کند.

لهستان در فوریه ۲۰۲۲ پهپاد‌های Fly Eye اضافی را به گروه  دبیلو بی الکترونیکز به قیمت ۱۲.۵ میلیون دلار سفارش داد. پهپاد‌های اضافی تا سال ۲۰۲۳ به نیرو‌های راکت و توپخانه لهستان تحویل داده شدند.

طراحی و ویژگی‌های پهپاد Fly Eye

پهپاد Fly Eye دارای بدنه فشرده‌ای است که از مواد کامپوزیتی ساخته شده است. ساختار مدولار آن را می‌توان به راحتی مونتاژ یا جدا کرد و قابلیت برخاست و فرود کاملاً مستقل را دارد. این وسیله نقلیه می‌تواند در عرض ده دقیقه مستقر شود و می‌تواند ماموریت‌هایی را در مناطق محدود انجام دهد.

طول این پهپاد قابل حمل توسط انسان ۱.۹ متر، طول بال آن ۳.۶ متر و حداکثر وزن برخاست ۱۱ کیلوگرم است. این پهپاد می‌تواند حداکثر ۴ کیلوگرم بار را حمل کند و در دو کوله پشتی حمل می‌شود.

دو نفر برای کار با پهپاد مورد نیاز هستند که با دست پرتاب می‌شود و با چتر نجات قابل بازیابی است. مسیر پرواز می‌تواند توسط اپراتور از قبل برنامه ریزی شود و در طول پرواز قابل تغییر باشد.

پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye

شبیه ساز آموزشی به عنوان بخشی از هواپیمای بدون سرنشین استفاده می‌شود که به خدمه در برنامه ریزی ماموریت، مدیریت پارامتر‌های سیستم و اجرای ماموریت‌ها با شبیه سازی محیط پرواز آموزش می‌دهد. شبیه ساز همچنین تضمین می‌کند که تیم کنترل محموله نظارتی و مشاهده اشیاء را تقلید می‌کند.

ضد چرخش علاوه بر سیستم‌های ضد یخ برای بهبود ایمنی پرواز در پهپاد نصب شده است. این وسیله نقلیه همچنین می‌تواند با سیستم کنترل آتش خمپاره SKO-M و سیستم کنترل آتش خودکارتوپاز ادغام شود تا شناسایی آتش را برای عملیات توپخانه فراهم کند.

ارتباطات پهپاد Fly Eye

سیستم ارتباطی این پهپاد در باند‌های فرکانس نظامی هماهنگ ناتو بین ۴.۴ گیگاهرتز و ۵.۰ گیگاهرتز کار می‌کند. در همین حال، در صورت قطع ارتباط، پهپاد می‌تواند به طور خودکار به موقعیت آخرین تماس رادیویی جمع شود یا در نقطه از پیش تعریف شده فرود آید.

پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye

این پهپاد دارای آنتن‌های تاکتیکی و دریایی و همچنین مکان اضطراری و دستگاه بازیابی مبتنی بر سیستم موقعیت‌یابی جهانی است. کانکتور‌های استاندارد نظامی نیز روی این پهپاد تعبیه شده است.

محموله‌های پهپاد Fly Eye

پهپاد Fly Eye دارای محموله نظارتی در زیر بدنه است. این محموله شامل دو دوربین برای ثبت تصاویر ویدئویی در زمان واقعی است و محدوده رصدی بهبود یافته‌ای را برای پهپاد فراهم می‌کند.

پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye

این پهپاد با یک هارد دیسک کامپیوتر برای ضبط داده‌های تله متریک متصل شده است. این شامل سرعت انتقال داده، زمان، ارتفاع پرواز و مختصات تصویر فعلی، از جمله اطلاعات دیگر در طول پرواز است.   این سیستم بدون سرنشین همچنین محموله مشاهده نور روز GS۴ و مادون قرمز را حمل می‌کند.

ایستگاه کنترل زمینی پهپاد Fly Eye

دو ایستگاه کنترل زمینی سبک ارگونومیک پهپاد Fly Eye را کنترل می‌کنند. یک ایستگاه فرستنده گیرنده سیار برای تسهیل ارتباط بین وسیله نقلیه و ایستگاه‌های کنترل زمینی نصب شده است. این کار را با انتقال جریان ویدیویی تولید شده توسط سیستم هوا در زمان واقعی انجام می‌دهد.

یک پایانه ویدئویی از راه دور قابل حمل و جمع و جور نیز برای دریافت تصاویر و ویدئو از پهپاد تعبیه شده است. علاوه بر این، یک لینک دیجیتال می‌تواند برای انتقال/دریافت ماموریت‌های کنترل پرواز و داده‌های تله متری استفاده شود.

موتور و عملکرد پهپاد فلای آی

نیروی مورد نیاز این پهپاد توسط یک موتور الکتریکی تامین می‌شود که از باتری‌های لیتیوم پلیمری استفاده می‌کند. این موتور دارای سرعتی بین ۵۰ تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از نقطه برخاستن کار کند. حداکثر ارتفاع آن از سطح متوسط ​​دریا ۴۰۰۰ متر است.

پهپاد شناسایی پیشرفته Fly Eye

این پهپاد بر اساس شرایط آب و هوایی می‌تواند تا سه ساعت ماموریت انجام دهد. این دستگاه در دما‌های بین ۲۰- تا ۵۰ درجه سانتی گراد کار می‌کند و می‌تواند سرعت باد تا ۱۲ متر بر ثانیه و رطوبت ۹۵ درصد / ۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. در همین حال، طول عمر استاندارد این پهپاد ۳۰۰ ماموریت برآورد شده است.

مشخصات فنی کلی Fly Eye

نوع: مینی هواپیمای بدون سرنشین

سازنده: شرکت دبیلو بی الکترونیکز

طول: ۱.۹ متر

دهانه بال: ۳.۶ متر

حداکثر وزن برخاستن: ۱۱ کیلوگرم

وزن محموله: ۴ کیلوگرم

استقامت پروازی: تا سه ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما