تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳

آثار نامه درخواست تغییر دکترین هسته‌ای چیست؟

۳۹ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار تغییر دکترین هسته‌ای شده‌اند. سخنگوی دولت هم خیال همه را راحت کرده که چنین اتفاقی قرار نیست رخ دهد. اثر سیاسی آن نامه، اما چیست؟ زیدآبادی نوشت: حرف از تغییر دکترین اتمی نه فقط کمترین بازدارندگی به وجود نمی‌آورد بلکه حتی طرح بحث آن در این وضعیت نوعی دعوت برای حملۀ نظامی به کشور است.

آثار نامه درخواست تغییر دکترین هسته‌ای چیست؟

رویداد۲۴| ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی خواستار تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی و صدور اجازه و فراهم شدن امکانات برای ساخت سلاح هسته‌ای شدند.
این اقدام با واکنش‌ها و انتقاداتی همراه بوده است. در همین راستا فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، اعلام کرد که موضع جمهوری اسلامی در خصوص ساخت بمب هسته‌ای ثابت است و مطابق نظر مقام معظم رهبری، این اقدام از نظر شرعی حرام است.

این درخواست نمایندگان مجلس در فضای مجازی نیز با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا احمد زیدآبادی فعال سیاسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دعوت برای حمله به کشور؟
این نغمه‌ای که برخی محافل در مورد لزوم "تغییر دکترین اتمی ایران" راه انداخته‌اند، از سر ناآشنایی کامل با مناسبات قدرت در خاورمیانه و در سطح بین‌الملل است.
حرف از تغییر دکترین اتمی نه فقط کمترین بازدارندگی به وجود نمی‌آورد بلکه حتی طرح بحث آن در این وضعیت نوعی دعوت برای حملۀ نظامی به کشور از سوی یک ائتلاف نظامی مجهز و قدرتمند است. همین را می‌خواهند؟»

سید محمدحسن صادقی، کاربر روحانی نوشت: «۱/۲ چرا دکترین هسته‌ای ایران نباید تغییر کند: استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در دین اسلام حرام است؛ و این حرام بودن، بخاطر ضرورت‌ها تغییر نخواهد کرد؛ چراکه حتی در صورت استفاده دشمن از این سلاح، دین اسلام اجازه استفاده از چنین سلاحی را نمی‌دهد.
۲/۲ سلاحی که محیط زیست را تخریب کند، موجب کشته شدن غیر نظامیان شود و حتی در نسل‌های آینده تاثیر منفی بگذارد، در هیچ شرایطی قابل استفاده نخواهد بود. وقتی در هیچ شرایطی نتوانیم از این سلاح استفاده کنیم، داشتن یا نداشتن آن هم، در بازدارندگی تاثیری ندارد.»

تغییر دکترین هسته‌ای ایران همانطور که سخنگوی دولت اعلام کرده در دستور کار نیست و اگر هم باشد، بدیهی است که نیاز به نظر رهبری دارد. بنابراین نامه عده محدودی از نمایندگان مجلس که نسبت‌شان از نظر کمی و کیفی با مجلس شورای اسلامی هم مشخص است خیلی قابل اعتنا به نظر نمی‌رسد. این اما به معنی بی‌اثر بودن اقدام آنها و ارائه پلاس‌هایی متفاوت با رویکرد و موضع رسمی کشور به کشورهای دیگر نیست. در شرایطی که مقام معظم رهبری از عدم تعلل و عدم شتاب‌زدگی می‌گویند و مسئولان در دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ما خواهان جنگ نیستیم، تلاش می‌کنند کمترین آسیب از افزایش تنش‌ها به کشور وارد شود؛ لازم است که این آقایان در مجلس به اقدامات خود بیشتر فکر کنند. اگر هم نمی‌کنند انتظار می‌رود که چهره‌های منطقی‌تر در مجلس و جبهه اصولگرایی به آنها تذکرات لازم را بدهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما