تاریخ انتشار: ۰۶:۴۶ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

وقت امتیازگیری؛ ایران از روسیه در جنگ اوکراین دفاع کرده، حالت نوبت روسیه است

فیاض زاهد و محمد مهاجری در یادداشتی مشترک نوشته‌اند: در عالم دپیلماسی، این منافع دوطرف است که حرف می‌زند. نمی‌شود ایران برای روسیه مایه بگذارد و دولت پوتین که مدعی داشتن روابط استراتژیک با ایران است، فقط تماشاچی یورش‌های پهپادی و تروریستی تل‌آویو در ایران و تهران باشد.

ایران از روسیه در جنگ اوکراین دفاع کرده، حالت نوبت روسیه است| وقت امتیازگیری از روسیه است

رویداد۲۴| مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست بین‌المللی «پیوند زمان‌ها و تمدن‌ها، مبنای صلح و توسعه»که به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد مختوم‌قلی فراغی شاعر و متفکر نامدار ترکمن در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد با یکدیگر دیدار کردند. آن هم درحالی که ایران با افزایش تنش‌ها در منطقه مواجه است و احتمال درگیری مستقیم با اسرائیل همه چیز را در خاورمیانه تحت تاثیر قرار داده است. در این بین روسیه خونسردانه نظاره‌گر است و مواضع این کشور به اندازه انتظار در حمایت از ایران و شایسته روابط راهبردی که از آن دم زده می‌شود، نبوده است. از این رو برخی تحلیلگران تاکید می‌کنند که باید به این کشور یادآور شد که سیاست خارجی بر پایه منافع مشترک تعریف می‌شود.

ابراهیم فیاض‌زاهد و محمد مهاجری در یادداشتی مشترک با عنوان «ایران و اسراییل امریکا و روسیه» به نقش روسیه در وضعیت فعلی خاورمیانه و تنش‌های موجود اشاره کرده‌اند.
این تحلیلگران سیاسی از رویکرد ایران در قبال روسیه در جریان جنگ اوکراین گفته و با تاکید بر اینکه در عالم دیپلماسی منافع دو طرف سخن می‌گوید، خوستار امتیاز گیری از روسیه شده‌اند.
آن‌ها در یادداشتی که «اعتماد» با اشاره به این دوبیتی از باباطاهر که می‌گوید «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی» نوشته‌اند: «ایران دست‌کم در جنگ اوکراین، پشتیبانی سیاسی قابل اعتنایی از مسکو کرده و این حمایت در مقایسه با سایر متحدان این کشور بیشتر بوده. اما در عوض روسیه تقریبا هیچ هزینه‌ای نپرداخته است. صرف‌نظر از اینکه در قبال حملات وحشیانه اسراییل به سوریه، این کشور را تنها و بی‌دفاع گذاشت و سیستم پدافندی مستقر خود را فعال نکرد، در برابر حملات متعدد رژیم صهیونیستی به ایران نیز عملا سکوت کرد.
در عالم دپیلماسی، این منافع دوطرف است که حرف می‌زند. نمی‌شود ایران برای روسیه مایه بگذارد و دولت پوتین که مدعی داشتن روابط استراتژیک با ایران است، فقط تماشاچی یورش‌های پهپادی و تروریستی تل‌آویو در ایران و تهران باشد.»
آن‌ها تاکید کرده‌اند که «شاید لازم باشد مسوولان دیپلماسی کشورمان در دیدار‌هایی که با مقامات مسکو دارند، این نکته را به آن‌ها گوشزد کنند که «چه خوش بی‌مهربانی هر دو سر بی...» ایران به دروغ متهم به حمایت تسلیحاتی از روسیه شده و هزینه‌های فراوانی را در سطح جهان و حتی افکار عمومی ملت‌ها پرداخته و فقط زیان‌های چنین رابطه‌ای را پرداخته و در مقابل، آنچه به دست آورده با ارزش نبوده است.
هم اکنون که امریکایی‌ها درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری‌اند و روسیه نیز در جریان جنگ اوکراین، در حال دست و پا زدن است، فرصتی نسبتا طلایی برای امتیاز‌گیری است و البته در این میان، آمادگی نیرو‌های مسلح برای پاسخ به هر شیطنتی، به جای خود محفوظ است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما