تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

تلاش «جوان» برای اختلاف افکنی به دولت و اصلاح‌طلبان | پیشنهاد جلایی‌پور؛ ماموریت به ظریف برای احیای دیپلماسی | جوان: عراقچی را قبول ندارند و میخواهند موازی‌کاری ایجاد کنند

روزنامه جوان پیشنهاد جلایی‌پور برای احیای دیپلماسی در شرایط شبهه جنگی را بهانه کرده و ادعا کرده که اصلاح‌طلبان عراقچی را به عنوان وزیرخارجه قبول ندارند و میخواهند یک جریان موازی او درست کنند!

تلاش «جوان» برای اختلاف افکنی به دولت و اصلاح‌طلبان | پیشنهاد جلایی‌پور؛ ماموریت به ظریف برای احیای دیپلماسی | جوان: عراقچی را قبول ندارند و میخواهند موازی‌کاری ایجاد کنند

رویداد۲۴| روزنامه جوان در شماره امروز خود یادداشت اخیر حمیدرضا جلایی‌پور و پیشنهادش برای احیای دیپلماسی را بهانه کرده و تلاش می‌کند بین اصلاح‌طلبان و دولت فاصله اندازد!
پیشنهاد جلایی‌پور
حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیروز در یادداشتی که روزنامه هم‌میهن منتشر کرد، مفصل درباره راهبرد‌ها در شرایط شبه جنگی فعلی نوشته بود. او با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایرن در سال‌های پس از جنگ برای حفظ نظام سیاسی و ایران (جلب رضایت مردم با بازسازی خرابی‌ها، تقویت صنعت هسته‌ای، تقویت توان موشکی و پهپادی، تقویت شبکه مقاومت با محوریت حزب‌الله لبنان، تقویت نیرو‌های انتظامی در داخل برای کنترل اعتراضات شهری) اشاره کرده، شرحی از بحران‌ها و وضعیت فعلی در عرصه‌ها مختلف داده و نوشته بود: «مدیریت کشور در ادامه و در رویارویی با اسرائیل مثل یک سال گذشته نباید امکانات خود را (مثل حزب‌الله را) بی‌دریغ به‌کار ببرد و خیلی باید احتیاط داشته باشد. مهمترین علت تداوم جنبش مقاومت فلسطین و جنبش مقاومت شیعیان لبنان و محور مقاومت، مسئله «اشغال» است و تا «اشغال» هست، مقاومت در منطقه هست».
وی با اشاره به اینکه «درحالی‌که پس از هفت اکتبر و در یک سال گذشته بیشتر شبکه مقاومت و ایران با ماشین جنگی اسرائیل-آمریکا روبه‌رو شد و در این نبرد نابرابر حزب‌الله به‌عنوان ستون پایه شبکه مقاومت ضربه سخت خورد.» نوشته: «در ادامه و در سال جاری نباید این مسیر به ضرر حزب‌الله ادامه پیدا کند. ادامه مسیر یک سال پیش در یک سال آینده ممکن است به یکی دیگر از ستون‌های دفاعی کشور (یعنی قدرت موشکی و پهپادی) ضربه بزند. چه به نام و چه به ننگ، ایران در ادامه مسیر به‌جای تکیه اصلی بر قدرت موشکی-پهپادی و به‌کار بردن بی‌دریغ آن باید بی‌وقفه بر دو ستون پایه دیگر قدرت خود تکیه کند. یکی، ستون پایه کسب رضایت مردمی و دومی، احیای دیپلماسی است.»
جلایی‌پور توضیح داده که «اولین آن بازسازی قدرت نرم جمهوری اسلامی و کم کردن شکاف دولت -ملت است. اتفاقاً حل این شکاف با رفع فیلترینگ و نحوه مقابله با حجاب شروع می‌شود، ولی به کار‌های اساسی‌تر نیاز هست. بدین‌معنا که ورود ایران به جنگ تهاجمی، در بین مردم ناراضی می‌تراشد. ساختار سیاسی کشور باید به مردم خودش و جهان اعلام کند ما دنبال محو اسرائیل نبوده و نیستیم؛ بلکه ما در کنار کشور‌های اسلامی به دنبال حمایت از حقوق فلسطینیان هستیم.»
وی همچنین نوشته: «احیای دیپلماسی یعنی اینکه ما در یک سال آینده در رویارویی با اسرائیل فقط نمی‌خواهیم از نیروی نظامی -موشکی خود بهره بگیریم، بلکه می‌خواهیم از طریق تقویت روابط دیپلماتیک به کشور‌های عربی، چین، اروپایی و آمریکا بباورانیم که ما دنبال احقاق حقوق فلسطینیان از طریق نظم موجود بین‌الملل هستیم.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان نتیجه گرفته که «در یک سال آینده در به‌کارگیری توان نظامی دست‌باز عمل نکنیم و به‌جای آن دو ستون پایه قدرت نرم (کاهش فاصله مردم و دولت) و دیپلماسی را فعال کنیم. دیپلمات‌های ورزیده ما مثل جواد ظریف دائم باید با اختیارات کامل در سفر باشند و کلیشه‌هایی را که علیه ایران شکل گرفته، خنثی کنند.... متاسفانه در شرایط فعلی در جنگ تبلیغاتی نتانیاهو علیه ایران، در داخل خالص‌گرایان متصل به رسانه‌های حکومتی در حال تخریب سیاست «نه تعلل و نه شتاب‌زدگی» رهبری و حتی فرماندهان نظامی هستند و در خارج سیمای ویرانی‌طلب و اسرائیلی «اینترنشنال» در حال تخریب است.»
هجمه جوان
روزنامه جوان، اما با اتکا به این بحث سفر‌های ظریف به جلایی‌پور هجمه کرده و نوشته: «چنین پیشنهادی، صرف نظر از نکات قابل نقد دیگر، در واقع راه‌اندازی یک جریان دیپلماسی موازی با وزارت خارجه است و می‌تواند حامل این پیام پنهان از سوی اصلاح‌طلبان باشد که ما نحوه کار عباس عراقچی و وزارت خارجه دولت پزشکیان را قبول نداریم.»
این روزنامه اصولگرا از اینکه جلای‌پور ظریف را مورد اشاره قرار داده و فرد مناسب برای احیای دیپلماسی خوانده، عصبانی است و نوشته: «به نظر می‌رسد مواضع انقلابی عباس عراقچی چندان مورد پسند اصلاح‌طلبان تندرو نیست و، چون به دلایل متعدد نمی‌خواهند صریح و علنی علیه پزشکیان و عراقچی و سیاست نظام در برابر رژیم صهیونیستی، موضع بگیرند، مدل دیگری را برگزیده‌اند و آن مطرح کردن ظریف برای انجام اموری است که قانوناً بر عهده وزارت خارجه است و با ساخت جریان موازی می‌خواهند وزارت خارجه را به حاشیه ببرند.»
یادداشت نویس جوان که گویی با اصل ایده کمتر از اینکه ظریف مسئول اجرای آن شود، کمتر مشکل دارد؛ نوشته: «طرح ظریف به عنوان فرد موازی یا شاید هم جایگزین نه تنها در شرایط حساس منطقه‌ای به احیای دیپلماسی منجر نمی‌شود، بلکه می‌تواند با دوقطبی‌سازی در سیاست خارجی کشور و تشدید اختلافات داخلی، پیام ضعف به دشمنان مخابره کند.»
این روزنامه اصولگرا همزمان با تلاش برای اختلاف‌افکنی بین اصلاح‌طلبان و دولت، یک سوال دیگر هم پرسیده و: «آیا دیپلماسی ایران مرده است که حال نیاز به احیا داشته باشد؟»
سوال دیگر این روزنامه که این است که «آیا تلاش‌های دیپلماتیک مانع ترور فرماندهان ما یا حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق شد؟»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان