تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات بمب افکن رادارگریز b۲

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های بمب افکن رادارگریز بی ۲ خواهیم پرداخت.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: بی-۲ اسپیریت (B-۲ Spirit)، یک بمب افکن رادارگریز، استراتژیک، دوربرد و سنگین آمریکا است که قادر است به سپر‌های پیشرفته و متراکم پدافند هوایی نفوذ کند. این هواپیما قادر به انجام ماموریت‌های تهاجمی تا ارتفاع ۵۰۰۰۰ فوتی با برد  ۶۹۰۵ مایل (۱۱۱۱۲ کیلومتر) است که آن را قادر می‌سازد در عرض چند ساعت به هر نقطه از جهان برسد.

مشخصات متمایز بی-۲ اسپیریت از ساختار منحصر به فرد "بال پرواز" آن ناشی می‌شود. لبه‌های جلویی بال‌ها زاویه ۳۳ درجه دارند و لبه عقب دارای شکل دو طرفه W است. این بمب افکن در تاسیسات نورثروپ گرومن در کالیفرنیا آمریکا تولید می‌شود.

 بی-۲ اسپیریت پس از ده سال خدمت، سرانجام در دسامبر ۲۰۰۳ به قابلیت عملیاتی کامل دست یافت. در سه سال اول خدمت، بی-۲‌های عملیاتی به نرخ قابلیت اطمینان پرواز ۹۰ درصد دست یافتند. ارزیابی منتشر شده توسط نیروی هوایی آمریکا نشان داد که دو بمب افکن بی-۲ مجهز به تسلیحات دقیق می‌توانند نقش ۷۵ هواپیمای معمولی را انجام دهند.

برنامه ارتقاء اسپیریت B-۲

نورتروپ گرومن، پیمانکار اصلی بی-۲، یک تیم صنعتی را رهبری می‌کند که بر روی مدرن سازی بمب افکن بی-۲ کار می‌کند. این برای کسب اطمینان از اینکه این بمب افکن به طور کامل قادر به مقابله با تهدیدات جهانی است انجام می‌شود. مجموعه‌ای از برنامه‌های ارتقاء در حال کار بر روی بهبود کشندگی، توانایی آن برای دریافت اطلاعات هدف به روز شده در طول یک ماموریت، توانایی برای جمع آوری، پردازش و انتشار اطلاعات میدان نبرد با فرماندهان نیرو‌های مشترک یا سایر پاسخ دهندگان اولیه در سراسر جهان هستند.

در ژوئن ۲۰۰۷، نورتروپ گرومن قراردادی برای توسعه قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای EHF و ارتقاء معماری کامپیوتر برای بمب افکن بی-۲ منعقد شد. این ارتقا شامل یک واحد پردازش یکپارچه لاکهید مارتین است. آزمایش پرواز با سیستم‌های جدید در جولای ۲۰۰۹ تکمیل شد.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

نیروی هوایی ایالات متحده و شرکت نورثروپ گرومن بررسی طراحی سیستم نرم افزار جدید و معماری محاسباتی را در جولای ۲۰۰۸ تکمیل کردند. معماری جدید به واحد پردازش یکپارچه جدید بی-۲ اجازه می‌دهد تا با برنامه‌های کاربردی پردازش هواپیما ارتباط برقرار کند.

این معماری جدید محیط پردازش داده با سرعت بالا را فراهم می‌کند که برای پیاده سازی قابلیت‌های آینده بی-۲ مانند سیستم ارتباطات ماهواره‌ای EHF مورد نیاز است. همچنین توانایی تخریب اهداف متحرک را برای بی-۲ فراهم می‌کند.

پوشش مخفی مواد با فرکانس بالا برای بمب افکن B-۲

نورثروپ گرومن پوشش جاذب رادار را برای حفظ ویژگی‌های پنهان کاری بی-۲ و در عین حال کاهش شدید زمان تعمیر و نگهداری ایجاد کرده است. این ماده جدید که به عنوان مواد با فرکانس بالا شناخته می‌شود، توسط چهار ربات روی آن پاشیده می‌شود.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

کابین بمب افکن رادارگریز بی-۲

کابین خلبان بی-۲ دو خدمه را در خود جای می‌دهد. این هواپیما مجهز به سیستم ابزار دقیق پرواز الکترونیکی رنگی است که اطلاعات پرواز، موتور، سنسور، سیستم‌های اویونیک و وضعیت تسلیحات را نمایش می‌دهد. خلبان می‌تواند انتخاب مناسبی از تجهیزات پرواز و ماموریت را برای حالت برخاستن، حالت جنگ و فرود با استفاده از یک سوئیچ سه طرفه ساده فعال کند.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

تسلیحات بمب افکن رادارگریز بی ۲

این هواپیما تمام سلاح‌های خود را به صورت داخلی حمل می‌کند. بی-۲  دارای دو جایگاه جداگانه برای سلاح در مرکز هواپیما است. بمب افکن رادارگریز بی-۲ ظرفیت حمل ۴۰۰۰۰ پوند سلاح از جمله سلاح‌های متعارف و هسته ای، مهمات هدایت شونده دقیق، بمب‌های گرانشی و طیف وسیعی از سلاح‌های دریایی را دارد.

هر محل اسلحه مجهز به یک پرتابگر چرخشی و دو مجموعه قفسه بمب است. در آزمایشات، بی-۲ با موفقیت بمب‌های هسته‌ای بی-۶۱ و بی-۸۳ و mk۸۴ معمولی را از راکت انداز چرخشی و سلاح‌های متعارف mk۸۲ و CBU-۸۷ را از قفسه‌های بمب آزاد کرد.

بی ۶۱-۱۱ یک بمب هسته‌ای نافذ به زمین است که برای نابودکردن اهداف پنهان شده در اعماق زمین ساخته شده است. بی ۸۳ یک بمب هسته‌ای استراتژیک سقوط آزاد است.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

بمب افکن بی-۲ همچنین می‌تواند موشک کروز پیشرفته AGM-۱۲۹ را حمل کند که برد آن تا ۱۵۰۰ مایل تخمین زده می‌شود.

حداکثر ۱۶ موشک JDAM (مهمات مشترک حمله مستقیم) با هدایت ماهواره‌ای با این بمب افکن قابل حمل است. نورثروپ گرومن در حال تبدیل مجموعه قفسه بمب B-۲ به یک پیکربندی "هوشمند" جدید است که تعداد مهمات مشترک حمله مستقیم‌های قابل حمل را تا حداکثر ۸۰ افزایش می‌دهد.  

اقدامات متقابل اسپیریت بی-۲

بی-۲ دارای یک گیرنده هشدار راداری لاکهید مارتین، یک سیستم کمک دفاعی  نورثروپ گرومن و سیستم مدیریت دفاعی لاکهید مارتین AN/APR-۵۰ است.

ناوبری و ارتباطات بمب افکن بی-۲

مجموعه ناوبری بی-۲ شامل یک سیستم ناوبری هوایی تاکتیکی TCN-۲۵۰ راکوِِل کولینز و یک سیستم فرود ابزار VIR-۱۳۰A است. تجهیزات ارتباطی توسط راکول کالینز تامین می‌شود. یک سیستم ارتباطات ماهواره‌ای رله استراتژیک و تاکتیکی نظامی میل استار در بلوک ۳۰ هواپیما نصب شده است.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

جزئیات موتور بی-۲

بمب افکن بی-۲ دارای چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک F۱۱۸-GE-۱۰۰ است که در داخل بدنه بال‌ها نصب شده اند. موتور‌ها دارای سیستم کنترل دمای اگزوز برای به حداقل رساندن حرارت هستند.

مشخصات بمب افکن رادارگریز بی ۲

موتور‌ها با قدرت ۷۷ کیلونیوتن، سرعت بالای زیر صوت و حداکثر وزن ناخالص برخاستن ۳۳۶۵۰۰ پوند را ارائه می‌دهند. تجهیزات سوخت گیری حین پرواز در خط مرکزی بالای هواپیما در پشت کابین خلبان نصب شده است.

مشخصات فنی کلی بمب افکن بی-۲

خدمه: معمولاً این بمب افکن دارای دو نفر، خلبان در سمت چپ، فرمانده یا مربی در سمت راست با یک خدمه اضافی برای شرایط خاص ماموریت است

طول بال ها: ۱۷۲ فوت

ارتفاع: ۱۷ فوت

طول: ۶۹ فوت

جنس بال پرواز: مواد کامپوزیت

حداکثر وزن برخاست: ۳۳۶۰۰۰ پوند

حمل بار: ۴۰۰۰۰ پوند

موتورها: ۴ موتور جنرال الکتریک F۱۱۸-GE-۱۰۰ هر کدام با توان ۷۷ کیلونیوتن

حداکثر سرعت: ۶۳۰ مایل بر ساعت (۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت)

ارتفاع: ۵۰۰۰۰ فوت

محدوده: ۶۰۰۰ نانومتر

برد: ۶۹۰۵ مایل

تسلیحات: سلاح‌های متعارف و هسته ای، مهمات هدایت شونده دقیق، بمب‌های گرانشی و سلاح‌های دریایی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما