رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی در گفتوگو با رویداد۲۴ تشریح کرد
ریشه خودزنی دختران دانشآموز
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی معتقد است، باید در پایههای ساختاری نظام آموزش و پرورش انقلابی به سمت پرورش انسانهای خلاق، ماهر و علمی صورت گیرد. آموزشهای مقطعی در بهبود وضع موجود کار ساز نیست.
رویداد۲۴- رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی معتقد است، باید در پایههای ساختاری نظام آموزش و پرورش انقلابی به سمت پرورش انسانهای خلاق، ماهر و علمی صورت گیرد. آموزشهای مقطعی در بهبود وضع موجود کار ساز نیست.
خودزنی دانش آموزان دبیرستانی در مدارس دخترانه به امری رایج و به عرفی میان آنها تبدیل شده است، آنها به راحتی دست به آزار و اذیت خود میزنند و حتی برای خیلی از آنها این مقدمهای برای خودکشی است. کارشناسان تربیتی این امر را ناشی از شرایط بد مدارس، نبود نشاط در فضای مدارس، نبود حق انتخاب برای انتخاب دروس، و شرایط بیرونی که به داخل مدرسه کشیده میشود مانند شرایط بد خانوادگی میدانند.
خود این دانشآموزان میگویند «خون بازی» به آنها آرامش میدهد و با این کار درد واقعیشان را فراموش میکنند، برخی به خاطر شکست عشقی این کار را میکنند و بعضی دیگر میخواهند از مد و عرف عقب نمانند، بعضی هم میخواهند از شرایط بدی که در آن قرار گرفتهاند فرار کنند.
ولی یک روانشناس معتقد است تمام دلایلی که از سوی این دانشآموزان بیان شده، دلایل ثانویه است و دلیل اصلی را وجود خشونت در ناخودآگاه آنها میداند.
ترویج خشونت چه از سوی کارشناسان رسانه و چه از سوی روانشناسان تایید و در مورد آن هشدار داده شده است اما اینکه چرا مدرسه خود یکی از عوامل ترویج این خشونت است سوال بسیار مهمی است.
زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص رواج خودزنی در میان دانش آموزان 14تا 16 سال گفته است: اینکه این رفتار از کجا ناشی شده مهم نیست. موضوع از این جهت دارای اهمیت است که دانشآموز مخاطب ماست و طبیعی است که آموزش و پرورش در برابر این آسیب اجتماعی نقش دارد.
مهمترین و اولین وظیفه آموزش و پرورش در این خصوص شناخت علت وجود خشونت در میان دانش آموزان است بدون شناخت دلیل و منشاء این آسیب اجتماعی نمیتوان آن را کنترل و یا رفع کرد.
بهاره مهرجویی، روانشناس حوزه تربیت معتقد است، رفتار مبتنی بر خشونت در مدارس از سوی مدیران و معلمان فراوان است. فقط تحقیر و تنبیه فیزیکی خشونت محسوب نمی شود بلکه وقتی کاری از دانش آموز میخواهیم که انجام آن در توانش نیست نیز نوعی خشونت است. مدیران مدارس معمولا میدانند دانشآموزان خودزنی میکنند ولی فقط از آنها میخواهند دستهایشان را بپوشانند.
پروین محمدی، کارشناس تربیتی در گفتوگو با رویداد۲۴ گفت: چرایی خودزنی این دانشآموزان را از زوایای مختلف میتوان بررسی کرد یکی از این زوایا هویت خواهی این دانشآموزان است. آنها در سن بلوغ دچار بیهویتی و سردرگمی میشوند و به نوعی آنومی و بیهنجاری گرفتار میشوند.
او معتقد است، نقشی به اسم مشاور در مدارس جا نیافتاده و بیشتر برای بچهها شبیه به شوخی است. مقصر این امر نهاد آموزشوپرورش است که رسمیتی به این نقش نداده است.
مشاوران مدارس و معلمان پرورشی هیچ کمکی به حل این موضوع خطرناک نکردهاند. وقتی دانشآموزان مشاوران را جاسوسی دوجانبه بین خودشان و مدیر میدانند و وقتی معلمان پرورشی بیشتر هم و غم خود را روی برگزاری جشنهایی میگذارند که تاکنون هیچ بازخورد آموزشی و پرورشی نداشته است. روشن است مشاوران مدارس نمیتوانند کمکی به بهبود وضع روحی دانشآموزان کنند. به نظر میرسد آموزش و پرورش نیازمند تحولی جدی در زمینه تربیتی و پرورشی است.
کورش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی در گفتوگو با رویداد۲۴ گفت: دلایل مختلفی برای ایجاد خشونت در ناخودآگاه این دختران وجود دارد؛ از ضعفهای تربیتی گرفته تا نوع نگاه جامعه به زن. دختر بچهها را از واقعیتهای زندگی میترسانند و با ترس بزرگ میکنند؛ این ترس مانع تربیت صحیح آنها میشود.
او افزود: نگاه تعلیم و تربیت نیز در به دنبال ماهر کردن و پرورش دختران نیست. آموزش و پرورش توانایی لازم را برای شناخت روانی دانشآموزان ندارد.
محمدی با اشاره به ناکارامدی مشاوران در مدارس بیان کرد: مدارس ابتدایی مشاور ندارند ما باید مشاوره و تربیت بچهها را از سنین پایین شروع کنیم و وقتی این اتفاق نمیافتد دچار بحران میشویم. در مقاطع راهنمایی و دبیرستان هم مشاورها چند ساعت در هفته در مدارس هستند. در واقع کارآمدی مشاور قابل اتکا نیست و دانش آموزان با واحدهای مشاوره ارتباط برقرار نکردهاند.
او ادامه داد: روشهای تربیتی ناکارآمد پاسخگوی رفع هیجانات دانشآموزان نیست؛ وقتی آنها نمیتوانند هیجاناتشان را ابراز کنند به نوعی، انزوا، افسردگی و اضطراب دچار میشوند و خروجی اینها پرخاشگری است که گاهی به خود فرد و گاهی به دیگران آسیب میرساند.
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی نگاههای جامعه به دختران به عنوان جنس دوم را نیز موثر دانست و گفت: این نگاه که باعث عدم خودباوری است؛ فرد را به جایی میرساند که دچار نارضایتی از زندگی و وجود خودش و حتی نارضایتی و تنفر از بدن خودش میشود. در نتیجه همه این عوامل خشونت خود را به صورت خودآزاری نشان میدهد.
محمدی همچنین در خصوص اینکه آموزش مدیران، معلمان پرورشی و مشاوران در تربیت دانشآموزان چه تاثیری دارد اظهار داشت: باید در پایههای ساختاری نظام آموزش و پرورش انقلابی به سمت پرورش انسانهای خلاق، ماهر و علمی صورت گیرد. آموزشهای مقطعی تاثیری در بهبود وضع موجود کارساز نیست.
او افزود: تاکید نظام آموزشی ما بر روی آموزش است نه پرورش. معلمان و مدیران نیز در همین نظام آموزشی تربیت شدهاند باید به جای هزینه کردن در آموزشهای مقطعی به صورت ریشهای به تغییر ساختار نظام تعلیم و تربیت و تغییر الگوهای پرورشی و تربیتی پرداخت.