زرگران، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در گفتوگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛
رونق گردشگری مرهون برجام دولت «روحانی»
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: نقطهعطف پیشرفت صنعت گردشگری نگاهی است که از ایران در سطح بینالمللی شکل گرفته است. تا قبل از برجام در اکثر نقاط جهان این نگاه وجود داشت که ایرانیها صلحطلب و اهل تعامل نیستند؛ درحالی که در طول مذاکرات که ایران تیتر اول همه رسانههای دنیا بود، دنیا صلحطلبی ما را دید. ما یک تیم حرفهای مذاکرهکننده داشتیم که کاملا به آداب مذاکره مسلط بودند و در نتیجه این مساله تا حدود بسیار زیادی باعث اصلاح ذهنیت منفی نسبت به ایرانیها و در پی آن رونق گردشگری شد.
رویداد۲۴- مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: نقطهعطف پیشرفت صنعت گردشگری نگاهی است که از ایران در سطح بینالمللی شکل گرفته است. تا قبل از برجام در اکثر نقاط جهان این نگاه وجود داشت که ایرانیها صلحطلب و اهل تعامل نیستند؛ درحالی که در طول مذاکرات که ایران تیتر اول همه رسانههای دنیا بود، دنیا صلحطلبی ما را دید. ما یک تیم حرفهای مذاکرهکننده داشتیم که کاملا به آداب مذاکره مسلط بودند و در نتیجه این مساله تا حدود بسیار زیادی باعث اصلاح ذهنیت منفی نسبت به ایرانیها و در پی آن رونق گردشگری شد.
روحانی در شعارهای انتخاباتیاش در دوره قبل گفت اگر صنعت گردشگری رونق پیدا کند و 12 میلیون گردشگر سالانه وارد کشور شوند میتوان چهارمیلیون شغل ایجاد کرد، آمارها نشان میدهد که دولت مستقر در زمینه توسعه گردشگری پیشرفتهای خوبی داشته و به سمت این توسعه پیش رفته است.
ر جدول جهانی سفر و گردشگری، ایران در مقایسه با چهار سال گذشته 21 پله صعود داشته است. همچنین برای سه سال پیاپی در شاخص رقابتپذیری قیمت برای گردشگری رتبه اول را به دست آورده است. یعنی در حال حاضر ایران ارزانترین مقصد سفر است.
در دولت مستقر در راستای گسترش صنعت گردشگری سعی شد به بهبود خدمات گردشگری پرداخته شود، «گردشگری پزشکی» صنعتی بود که تا حدود زیادی در این دوره رونق پیدا کرد، بسیاری از بیماران از کشورهای همسایه و دیگر کشورها میآیند تا از خدمات درمانی ایران بخصوص خدمات زیبایی که نسبت به کشورهای دیگر ارزانتر است استفاده کنند.
اما مهمترین عاملی که راه را برای رونق صنعت گردشگری باز کرد برجام بود، محسن قریب، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی گفته است: پس از اجرایی شدن برجام قریب به 20 هیئت خارجی علاقمند به سرمایهگذاری در صنعت گردشگری به ایران سفر کردند. افزایش 12درصدی ورود گردشگران به کشور از نتایج به ثمر رسیدن برجام بوده است.
ایسنا به نقل از یک کمپانی معتبر به نام Forward Keys از آخرین گزارشش از وضعیت گردشگری ایران نوشته است: ایران در حال اثبات خود بهعنوان یک مقصد محبوب است و تعداد روبه افزایش گردشگران از سراسر جهان را تجربه میکند.
سود ناشی از گسترش صنعت گردشگری فقط منحصر به تعامل با دیگر کشورها و فرهنگها نیست بلکه مهمتر از آن اقتصاد کشور را از تکمحصولی بودن نجات میدهد، کشور ما ظرفیتهای بالایی برای پذیرش توریست دارد و توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری هم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و هم اشتغال ایجاد میکند.
علی باقر نعمتی زرگران، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در گفتوگو با رویداد۲۴ گفت: بزرگترین و مهمترین تغییر در گردشگری در چهار سال اخیر تغییر در جایگاه بینالمللی ایران و ایرانیان و اصلاح تصویر آنها در اذهان بینالمللی است. اینها اثرات برجام است. اکنون تقاضا برای صنعت گردشگری آنقدر زیاد است که زیر ساختهای موجود جواب نمیدهد.
او بیان کرد: ایران در نشریات علمی و تخصصی جهان بهعنوان مقصد برتر انتخاب شده است و این پیشرفت از تدبیر دولت، برجام و سیاستهای رئیسجمهور بوده است.
نعمتی زرگران اظهار داشت: نقطهعطف پیشرفت صنعت گردشگری نگاهی است که از ایران در سطح بینالمللی شکل گرفته است. تا قبل از برجام در اکثر نقاط جهان این نگاه وجود داشت که ایرانیها صلحطلب و اهل تعامل نیستند؛ درحالی که در طول مذاکرات که ایران تیتر اول همه رسانههای دنیا بود، دنیا صلحطلبی ما را دید. ما یک تیم حرفهای مذاکرهکننده داشتیم که کاملا به آداب مذاکره مسلط بودند و در نتیجه این مساله تا حدود بسیار زیادی باعث اصلاح ذهنیت منفی نسبت به ایرانیها و در پی آن افزایش گردشگری شد.
مدیرکل دفتر بازرگانی و تبلیغات گردشگری گفت: بعد از برجام خودبهخود تعداد گردشگران ورودی به کشور زیادتر شد و برای اولینبار ایران در جذب گردشگر جزء 50 کشور اول جهان شد. ما از نظر جغرافیایی در یک نقطه بحرانی قرار گرفتهایم، همسایگان ما کشورهای جنگ زدهای مثل افغانستان، عراق، یمن، سوریه و ترکیه هستند که سفر به این مناطق توام با خطر است اما، سیاستهای دولت باعث شده است ما با وجود چنین شرایطی رشد سه برابری در زمینه گردشگری داشته باشیم.
او خاطرنشان کرد: چالش مهم در مساله گردشگری حمله به سفارت عربستان توسط تندروها بود، گردشگری خیلی سریع از سیاست تاثیر میپذیرد، «گردشگری زیارتی» که بخشی از درآمد مارا تامین میکرد، بعد از حمله به سفارت عربستان تعطیل شد و ما با کاهش 90درصدی گردشگری زیارتی مواجه شدیم.
نعمتی زرگران در پایان گفت: هرگونه حرکت افراطی در سیاست، گردشگری را از بین میبرد. سفارتخانهها مصونیت دارند و باید مورد حمایت کشور قرار بگیرند، اقدامات افراطی مخالف این اصل بر روی تلاشهای دولت در زمینه گردشگری اثر منفی میگذارد.