تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
زرگران، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

رونق گردشگری مرهون برجام دولت «روحانی»

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: نقطه‎عطف پیشرفت صنعت گردشگری نگاهی است که از ایران در سطح بین‎المللی شکل گرفته است. تا قبل از برجام در اکثر نقاط جهان این نگاه وجود داشت که ایرانی‎ها صلح‎طلب و اهل تعامل نیستند؛ درحالی که در طول مذاکرات که ایران تیتر اول همه رسانه‎های دنیا بود، دنیا صلح‎طلبی ما را دید. ما یک تیم حرفه‎ای مذاکره‎کننده داشتیم که کاملا به آداب مذاکره مسلط بودند و در نتیجه این مساله تا حدود بسیار زیادی باعث اصلاح ذهنیت منفی نسبت به ایرانی‎ها و در پی آن رونق گردشگری شد.
رویداد۲۴مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: نقطه‎عطف پیشرفت صنعت گردشگری نگاهی است که از ایران در سطح بین‎المللی شکل گرفته است. تا قبل از برجام در اکثر نقاط جهان این نگاه وجود داشت که ایرانی‎ها صلح‎طلب و اهل تعامل نیستند؛ درحالی که در طول مذاکرات که ایران تیتر اول همه رسانه‎های دنیا بود، دنیا صلح‎طلبی ما را دید. ما یک تیم حرفه‎ای مذاکره‎کننده داشتیم که کاملا به آداب مذاکره مسلط بودند و در نتیجه این مساله تا حدود بسیار زیادی  باعث اصلاح ذهنیت منفی نسبت به ایرانی‎ها و در پی آن رونق گردشگری  شد.
 
روحانی در شعارهای انتخاباتی‎اش در دوره قبل گفت اگر صنعت گردشگری رونق پیدا کند و 12 میلیون گردشگر سالانه وارد کشور شوند می‎توان چهارمیلیون شغل ایجاد کرد، آمارها نشان می‎دهد که دولت مستقر در زمینه توسعه گردشگری پیشرفت‎های خوبی داشته و به سمت این توسعه پیش رفته است. 

ر جدول جهانی سفر و گردشگری، ایران در مقایسه با چهار سال گذشته 21 پله صعود داشته است. همچنین برای سه سال پیاپی در شاخص رقابت‎پذیری قیمت برای گردشگری رتبه اول را به دست آورده است. یعنی در حال حاضر ایران ارزان‎ترین مقصد سفر است. 

در دولت مستقر در راستای گسترش صنعت گردشگری  سعی شد به بهبود خدمات گردشگری پرداخته شود، «گردشگری پزشکی» صنعتی بود که تا حدود زیادی در این دوره رونق پیدا کرد، بسیاری از بیماران از کشورهای همسایه و دیگر کشورها می‎آیند تا از خدمات درمانی ایران بخصوص خدمات زیبایی که نسبت به کشورهای دیگر ارزان‎تر است استفاده کنند. 

اما مهم‎ترین عاملی که راه را برای رونق صنعت گردشگری باز کرد برجام بود، محسن قریب، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی گفته است: پس از اجرایی شدن برجام قریب به 20 هیئت خارجی علاقمند به سرمایه‎گذاری در صنعت گردشگری به ایران سفر کردند. افزایش 12درصدی ورود گردشگران به کشور از نتایج به ثمر رسیدن برجام بوده است.

ایسنا به نقل از یک کمپانی معتبر به نام Forward Keys از آخرین گزارشش از وضعیت گردشگری ایران نوشته است: ایران در حال اثبات خود به‎عنوان یک مقصد محبوب است و تعداد روبه افزایش گردشگران از سراسر جهان را تجربه می‎کند. 

سود ناشی از گسترش صنعت گردشگری فقط منحصر به تعامل با دیگر کشورها  و فرهنگ‎ها نیست بلکه مهم‌تر از آن اقتصاد کشور را  از تک‎محصولی بودن نجات می‎دهد، کشور ما ظرفیت‎های بالایی برای پذیرش توریست دارد و توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری  هم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و هم اشتغال ایجاد می‎کند.

علی باقر نعمتی زرگران، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: بزرگترین و مهم‎ترین تغییر در گردشگری در چهار سال اخیر تغییر در جایگاه بین‎المللی ایران و ایرانیان و اصلاح تصویر آنها در اذهان بین‎المللی است. اینها اثرات برجام است. اکنون تقاضا برای صنعت گردشگری آنقدر زیاد است که زیر ساخت‎های موجود جواب نمی‎دهد.
 
او بیان  کرد: ایران در نشریات علمی و تخصصی جهان به‎عنوان مقصد برتر انتخاب شده است و این پیشرفت از تدبیر دولت، برجام و سیاست‎های رئیس‎جمهور بوده است.

نعمتی زرگران اظهار داشت: نقطه‎عطف پیشرفت صنعت گردشگری نگاهی است که از ایران در سطح بین‎المللی شکل گرفته است. تا قبل از برجام در اکثر نقاط جهان این نگاه وجود داشت که ایرانی‎ها صلح‎طلب و اهل تعامل نیستند؛ درحالی که در طول مذاکرات که ایران تیتر اول همه رسانه‎های دنیا بود، دنیا صلح‎طلبی ما را دید. ما یک تیم حرفه‎ای مذاکره‎کننده داشتیم که کاملا به آداب مذاکره مسلط بودند و در نتیجه این مساله تا حدود بسیار زیادی  باعث اصلاح ذهنیت منفی نسبت به ایرانی‎ها و در پی آن افزایش گردشگری  شد.

مدیرکل دفتر بازرگانی و تبلیغات گردشگری گفت: بعد از برجام خودبه‎خود تعداد گردشگران ورودی به کشور زیادتر شد و برای اولین‎بار ایران در جذب گردشگر جزء 50 کشور اول جهان شد. ما از نظر جغرافیایی در یک نقطه بحرانی قرار گرفته‎ایم، همسایگان ما کشورهای جنگ زده‎ای مثل افغانستان، عراق، یمن، سوریه و ترکیه هستند که سفر به این مناطق توام با خطر است اما، سیاست‎های دولت باعث شده است ما با وجود چنین شرایطی رشد سه برابری در زمینه گردشگری داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: چالش مهم در مساله گردشگری حمله به سفارت عربستان توسط تندروها بود، گردشگری خیلی سریع از سیاست تاثیر می‎پذیرد، «گردشگری زیارتی» که بخشی از درآمد مارا تامین می‎کرد، بعد از حمله به سفارت عربستان تعطیل شد و ما با کاهش 90درصدی گردشگری زیارتی مواجه شدیم.

نعمتی زرگران در پایان گفت: هرگونه حرکت افراطی در سیاست، گردشگری را از بین می‎برد. سفارت‎خانه‎ها مصونیت دارند و باید مورد حمایت کشور قرار بگیرند، اقدامات افراطی مخالف این اصل بر روی تلاش‎های دولت در زمینه گردشگری اثر منفی می‎گذارد. 
نظرات شما