تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
پاسخ تلویحی آیت‌الله مکارم به روحانی:

دموکراسی میراث امام علی (ع) نیست / از روی ناچاری می‌گوییم که کشور با آرای مردم اداره شود

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که "تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد" و کتاب‌های زیادی درباره غدیر نوشته شده است.
رویداد۲۴-استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که "تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد" و کتاب‌های زیادی درباره غدیر نوشته شده است.

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به نیاز انسان به موعظه اظهار کرد: انسان باید با موعظه قلب خودش را زنده کند و هر کسی به موعظه نیاز دارد.

وی ادامه داد: انسان باید قلبش را با یقین تقویت کند، براساس روایات هیچ نعمتی بالاتر از نعمت یقین نیست، منظور از یقین این است که خداوند را در همه جا ناظر خودمان بدانیم و خدا به ما نزدیک است، باید باور کنیم که خدا از درون سینه‌ها آگاه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان اگر به‌اندازه سر سوزنی کار خوبی انجام بدهد، آن کار در روز قیامت حاضر است، اگر کسی این چیزها را باور داشته باشد، زندگانی او پر از ایمان خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ویژگی‌های روز قیامت اظهار کرد: در آن روز تمام اعمال انسان حاضر خواهد بود، یقین به معاد اهمیت زیادی دارد و بر این مسئله در روایات تأکید شده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم درباره اموال یتیمان می‌گوید کسانی که این اموال را می‌خورند، خودشان را گرفتار آتش می‌کنند، انسان باید با داشتن یقین نسبت به معاد از انجام گناهان دست بکشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کسی که گناهان را همچون آتش بداند، دست به انجام گناه نمی‌زند، گرفتن رشوه، ربا و دزدی همچون دست زدن انسان به شعله آتش است و انسان باید به این مسئله باور داشته باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به عدم‌دلبستگی امام علی(ع) به دنیا اظهار کرد: این امام معصوم فرمود اگر تمام آن چیزهایی را که زیر آسمان است، به‌عنوان رشوه به من بدهند تا ظلمی به یک مورچه بکنم، در مقابل آن پاداش بزرگ به‌خدا قسم این ظلم کوچک را انجام نمی‌دهم، چنین سخنی نشانه یقین امام علی(ع) است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود کسی که قلبش خنکی یقین را احساس کرده باشد، سعادتمند است، انسان اگر کار کوچکی را با یقین انجام بدهد، بهتر از آن است که کارهای زیادی را بدون یقین انجام بدهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دانشمندان غربی می‌گویند که اسلام با سرعت زیادی در غرب و شرق دنیا رواج پیدا کرد، این دانشمندان علت پیشرفت سریع اسلام در جهان را نمی‌دانند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به علت پیشرفت سریع اسلام در جهان اظهار کرد: براساس روایات سادگی زندگی و داشتن یقین موجب پیشرفت سریع اسلام شد، مسلمانان در جنگ‌های صدر اسلام احساس شکست نمی‌کردند و در دوران دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که جوانان با ایمان و یقین دشمن را شکست دادند.

وی ادامه داد: اصحاب امام حسین(ع) نمونه‌های انسان‌های بایقین بودند، آنها در شب عاشورا خوشحال بودند که در روز عاشورا به شهادت می‌رسند و ما امروز بعد از گذشت قرن‌ها شاهد هستیم سال به سال دامنه مراسم‌های گرامیداشت قیام کربلا در جهان گسترش پیدا می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان مطرح‌شده درباره ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات درباره ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج‌البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که "تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد" و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با 25 درصد رأی از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شست‌وشو می‌دهند و رأی می‌آورند.

وی گفت: آیا آمریکا را مد نظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب می‌دهد و آرای آنها را می‌خرد؟ ما نیز از روی ناچاری بیان می‌کنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، ولی قرار نیست که امام (ع) نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب می‌شود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج‌البلاغه را ملاک قرار داده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند. امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.
منبع: ایسنا
نظرات شما