پیام رسان تلگرام و تغییر بازی در انتخابات ایران
رویداد24- انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حالی دیروز با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد که بازتاب آن در بسیاری از رسانه های خارج از کشور بسیار پر رنگ بوده است. بسیار از رسانه ها از نظر گاه سیاسی در پی تجزیه و تحلیل این انتخابات هستند و تاثیر آن را بر آینده سپهر سیاسی در ایران بررسی میکنند. اما در این میان گزارشی جالب از خبرگزاری الجزیره از زاویه ای دیگر انتخابات در ایران را مورد توجه قرار داده است: تاثیر نرم افزار تلگرام بر انتخابات ایران.
طی روزهای قبل و بسیار پیشتر از شروع فعالیت های انتخاباتی در ایران تقریبا برای همه مسلم شده بود که در این انتخابات ابزارهای مجازی از جمله شبکه های پیام رسان موبایلی یک نقش عمده و تاثیر گذار را در تعیین نتایج انتخابات میتوانند بر عهده داشته باشند. موضوعی که به نوبه خود میتواند تاثیر به سزایی در تغییر چهره انتخابات و فضای سیاسی در ایران بازی کند.
با شروع فعالیت های انتخاباتی شاهد آن بودیم که همه طیف های سیاسی سعی کردند به شکلی موثر از امکانات و قابلیت های این شبکه های مجازی و موبایلی نهایت استفاده را ببرند و کانال ها و گروه های تلگرامی با توجه به وسعت و سهولت دسترسی در ایران تبدیل به یکی از قطب های تبلیغات انتخاباتی شدند. پدیده ای که برای اولین بار در فضای سیاسی ایران رخ نمود.
شاید همین موضوع منجر به آن شد که مسئولان برگزاری انتخابات و نظارت بر آن به فکر چاره جویی در مورد سازماندهی به فضای مجازی در حوزه انتخابات بیفتند. موردی که تا آخرین روزهای منتهی به برگزاری انتخابات نیز همچنان به عنوان یک مسئله اصلی پا برجا بود و البته منجر به بروز برخی شایعات مبنی بر فیلترینگ شبکه های موبایلی و قطعی اینترنت نیز شد.
البته همه شایعات از سوی مقامات رد شد و خوشبختانه در جریان برگزاری انتخابات نیز هیچ مشکلی از این نظر به وجود نیامد و انتخابات در کمال آرامش و با حضور گسترده مردم برگزار شد.
اما خبرگزاری الجزیره در گزارشی سعی کرده است تاثیرات فضای مجازی را از مسیر نرم افزاری مانند تلگرام در ایران دنبال کند. گزارش الجزیره از نگاهی دو قطبی به فضای قبل از برگزاری انتخابات در ایران پرداخته است. در یک سو تریبون های سنتی را مد نظر قرار داده که به ادعا و باور این خبرگزاری در دستان طیف اصولگرا است و از سوی دیگر حوزه ای جدید و نه چندان جدی یعنی گوشی های هوشمند که بسیار تاثیر گذار هم هستند. به گفته این گزارش: هر کجا که در تهران قدم بگذارید کاربران از هر سنی با این ابزارها در ارتباط دائمی هستند – اغلب از تلگرام استفاده میکنند و بعضا از اینستاگرام.
الجزیره اشاره میکند که طیف سیاسی معتدل و اصلاح طلب و کاندیداهای این طیف بیشترین استفاده را از سرویس تلگرام در انتخابات میکنند. سرویسی که از هر 4 ایرانی به شکل متوسط یک نفر از آن بهره میبرد.
این گزارش اشاره میکند که گروه ها و کانال های تلگرام منجر به آن شده است که کاربران و رای دهندگان ایرانی به شدت به روز باشند و اخبار و آرایش های سیاسی انتخابات را به دقت و با جزئیات دنبال کنند. تا جایی که به نقل از یکی از مقامات وزارت ارتباطات نقل شده که تعداد افرادی که از تلگرام استفاده میکنند از تعداد بینندگان تلویزیون بیشتر است.
نگاهی به گزارش الجزیره فارغ از تقسیم بندی جناحی که این خبرگزاری در استفاده و بهره گیری از ابزارهای ارتباطی سنتی و مدرن کرده است، بیانگر یک موضوع قابل توجه است. این که نه تنها در داخل کشور بلکه حتی در ورای مرزهای ایران کاملا مشخص است که استفاده گسترده ایرانیان از ابزارهای ارتباطی مدرن و بیشتر بر روی موبایل تبعات و تاثیرات گسترده ای در تغییر چهره سپهر سیاسی در کشور دارد. تاثیری که شاید بتوان آن را در میان سایر کشورهای دنیا کم نظیر دانست.
قبل از انتخابات سوالات و نگرانی های زیادی در مورد استفاده از این شبکه ها و تاثیر آنها به خصوص در برگزاری سالم انتخابات وجود داشت اما اکنون با برگزاری انتخابات بدون هیچ مشکلی مشخص شد که تلگرام و سایر ابزارهای ارتباطی اینچنینی، خود تبدیل به یک بازیگر مهم در مسائل و موضوعات سیاسی در کشور شده است.
بازیگری که به تازگی شناخته شده و شناخت دقیق و بهتر آن به همراه شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت هایی که در اختیار حاکمیت و مردم قرار میدهد، میتواند به خوبی نهادینه شده و به عنوان یک بازیگر رسمی و مهم از این به بعد مورد شناسایی و مشروعیت جدی قرار بگیرد.
منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط