تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

تحصن شبانه روزی دانشجویان دانشگاه زنجان وارد پنجمین روز متوالی شد/ اتهام زنی سیاسی به اعتراض صنفی

تحصن شبانه روزی دانشجویان دانشگاه زنجان در اعتراض به «گرانی غذا»، «سیاست سفت و سخت توزیع غذا»، «سهمیه‌بندی اینترنت» و «قوانین پادگانی» حاکم بر این دانشگاه وارد پنجمین روز متوالی شد.



تحصن شبانه روزی دانشجویان دانشگاه زنجان در اعتراض به «گرانی غذا»، «سیاست سفت و سخت توزیع غذا»، «سهمیه‌بندی اینترنت» و «قوانین پادگانی» حاکم بر این دانشگاه وارد پنجمین روز متوالی شد.

به گزارش پویش، تحصن صنفی صد‌ها دانشجوی دانشگاه زنجان از روز پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ اردیبهشت) آغاز شده و تا لحظه تنظیم این خبر در سلف مرکزی ادامه دارد. ظاهرا این تحصن بعد از آن برپا شده است که مسئولان سلف دانشگاه از ارائه غذا به شماری از دانشجویان که با چهار دقیقه تاخیر مراجعه کرده بودند، خودداری کردند.

منابع خبری می‌گویند مسئولان نهاد نظارتی دانشگاه، شماری از دانشجویان معترض را تهدید به برخورد بعدی کرده و با خانواده دانشجویان دختر متحصن نیز تماس گرفتند.

یکی از دانشجویان متحصن که نخواست نامش فاش شود، گفت که مخالفان تحصن از روز گذشته تلاش می‌کنند تا اعتراض دانشجویان را سیاسی جلوه دهند، اما این تحصن صرفا برای تحقق خواسته‌های صنفی برگزار شده است.

کمیته اطلاع رسانی تحصن دانشجویان دانشگاه زنجان با صدور اطلاعیه‌ای خواستار «رایگان شدن دریافت ژتون فراموشی»، «توزیع غذا در ظروف سلف سرویس برای ناهار تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه و شام تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه و تحویل غذا برای بیرون از سلف در وعدهٔ ناهار تا ساعت ۱۵ و شام تا ساعت ۲۱»، «اصلاح الگوی رزرو غذا از طریق اتوماسیون»، «بازگرداندن هزینه غذاهای دریافت نشده به دانشجویان»، «تحویل صبحانه به صورت جیره هفتگی»، «یکسان‌سازی قیمت غذاهای روز‌ رزرو با غذاهای از پیش رزرو شده» و «افزایش زمان تحویل وعده شام به دانشجویان ساکن خوابگاه استقلال تا ساعت ۹ شب به علت مسافت زیاد» شده است.

در اطلاعیه شماره ۲ این کمیته آمده است که «پس از تجربیات تلخ قریب به اتفاق تجمعات و اعتراضات دانشجویی به آزمون آموخته‌ایم که نمایندگان دانشجویی یا مرعوب تهدیدات مسئولین شده‌اند، یا فریب وعده‌های واهی ایشان را خورده‌اند و یا متأسفانه تطمیع شده‌اند، فلذا تمامی تصمیمات متحصنان صرفاً از طریق اطلاعیه‌ها منتشر می‌شود.»



مذاکرات شب گذشته مسئولان دانشگاه زنجان با متحصنان بی‌نتیجه مانده است. معترضان مسئولان دانشگاه را به «پراکنده‌گویی»، «روی آوردن به استدلال‌های غیرمنطقی» و «دروغ‌گویی آشکار» در جلسه شب گذشته متهم کرده‌اند.

«علی سپهری»، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان به وبسایت تابناک گفته است «ذات تحصنی که مجوز ندارد قطعاً‌ غیرقانونی است و این تحصن نیز مجوز ندارد و بر اساس آئین نامه دانشگاه با دانشجویان متحصن برخورد خواهد شد.»

او گفته است که دانشجویان به جای آنکه از طریق نمایندگان خود در شورای صنفی و جلسات با مسئولان پیگیر موضوع باشند، خواسته‌های خود را از طریق تحصن مطرح کرده‌اند.

به گفته سپهری، ۲ مورد از خواسته‌های دانشجویان از قبیل حذف امکان تهیه غذا تنها از طریق کارت دانشجویی و یکسان سازی قیمت غذای روز رزرو با غذاهای از پیش از رزرو امکان پذیر نیست.

نجفیان، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان نیز در گفتگویی با روزنامه شرق با خواسته‌های متحصنان مخالفت کرده و خواستار بحث و گقتگو از طریق شورای صنفی این دانشگاه شده است.

این در حالی است که کمیته اطلاع رسانی تحصن دانشجویان دانشگاه زنجان اعلام کرده اعضای شورای صنفی دانشگاه زنجان را مشروع نمی‌داند. این کمیته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است «اعضای شورای صنفی که دست در دست مسئولین غیر پاسخگو آمدند و با آنان به دانشجویان پشت کردند، در مصاحبه‌های خود دانشجویانی را که قرار است از حقوق آنان دفاع کنند دست‌نشاندهٔ عوامل بیرونی خواندند. این افراد شب گذشته در‌‌ همان اندک حضور خود با عربده‌کشی و عکاسی از متحصنین سعی بر متفرق کردن دانشجویان داشتند، اما چیزی جز بی‌آبرویی عایدشان نشد.»

براساس این گزارش، دانشجویان متحصن مخالفت مسئولان دانشگاه با آنچه خواسته‌های حداقلی خود خوانده‌اند، نشانه منافع مالی خاصی می‌دانند که از رهگذر این جریمه‌ها و سخت‌گیری‌ها به دست می‌آید.

گفتنی است شوراهای صنفی دانشجویان کشور ضمن حمایت از تحصن صنفی دانشجویان دانشگاه زنجان، با آنان اعلام همبستگی کرده است. این تشکل سراسری اعلام کرده است که در برابر هرگونه برخورد انضباطی با دانشجویان تحصن کننده و مطالبه‌گر موضع قاطع خواهد گرفت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحصن ، دانشگاه ، زنجان ، اتهام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان