تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

نبود رقابت و انحصار چالش بزرگ درآمدزایی در تولید محتوا

خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات یکی از چالش های تولید محتوا و درآمدزایی را انحصار عنوان کرد و گفت: این انحصار در دست صداوسیما و اپراتورهای تلفن همراه است. این دو بیشترین میزان از درآمد را به خود اختصاص می‌دهند بنابراین اگر ته کاسه چیزی باقی بماند آن را به تولیدکننده محتوا اختصاص می‌دهند.

رویداد۲۴-خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات یکی از چالش های تولید محتوا و درآمدزایی را انحصار عنوان کرد و گفت: این انحصار در دست صداوسیما و اپراتورهای تلفن همراه است. این دو بیشترین میزان از درآمد را به خود اختصاص می‌دهند بنابراین اگر ته کاسه چیزی باقی بماند آن را به تولیدکننده محتوا اختصاص می‌دهند.مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک چالش دیگر را رعایت نکردن نظام مالکیت معنوی (کپی رایت) اعلام کرد و افزود: در کشور ما، نظام مالکیت معنوی نیز اجرا نمی‌شود و کسی به اجرای آن مقید نیست. نبود فرهنگ خرید محتوا در میان کاربران مانع از درآمدزایی شده است و به نوعی فرهنگ خرید محتوا و پرداخت پول هنوز از سوی کاربران نهادینه نشده  و آنها به‌دنبال نسخه رایگان و غیرقانونی تولید محتوا می‌روند بنابراین این عوامل نیز در رشد نکردن درآمدزایی تولید محتوا نقش عمده‌ای دارد.

سلجوقی در ادامه گفت: برای درآمدزایی ابتدا باید انحصار را شکست و قدرت رقابت در بازار را فراهم کرد ولی متأسفانه برای صداوسیما و اپراتورها نمی‌توان رقیبی فراهم کرد. شاید تنها راه میانبر مصوب کردن نرخ تعرفه از سوی شورای عالی فضای مجازی باشد. در خصوص مالکیت معنوی نیز شاید بتوان از فناوری بلاک چین و تغییر فرهنگ استفاده کرد. البته علاوه بر انجام کارهای فرهنگی و نهادینه کردن پرداخت هزینه‌ها باید فتوای شرعی و احکامی نیز صادر شود تا کاربران ملزم به رعایت مالکیت معنوی شوند.

نظرات شما