مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش:
دنبال روش آموزش منطقه ای هستیم/حذف فیزیکی کتاب های فنی و حرفه ای
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، از تلاش برای حذف فیزیکی کتاب ها و الکترونیکی شدن آنها و همچنین منطقه ای شدن برخی سطوح صلاحیت حرفه ای خبر داد.
رویداد۲۴ بیشترین کتابهای نو نگاشت در نظام جدید مربوط به حوزه فنی و حرفهای و کاردانش است. از سوی دیگر با حرکت آموزش و پرورش و تصویب جایگزینی چند تالیفی برای هر درس به جای تک تالیفی، بیش از هر بخش دیگر حوزه فنی و حرفهای تحت تاثیر قرار میگیرد و چه بسا چند تالیفی در این حوزه آغاز شود.
احمدرضا دوراندیش مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییرات کتابهای این حوزه گفت: در آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به اینکه یک پایه به پایههای تحصیلی اضافه شد، اما عناوین دروس کاهش پیدا کرد. نه از این جهت که آموزش فنی و حرفهای ضعیف شده باشد بلکه ما دروسی را طراحی کردیم که مبتنی بر شایستگی بود و نظر و عمل و نگرش را با هم تلفیق میکرد. زمان آموزش برای هر کدام از این درسها اضافهتر شد.
وی ادامه داد:، ولی به طور کلی برای هر رشته در ۳ پایه ۶ درس کارگاهی را در نظر گرفتیم و دو درس دانش فنی تخصصی و دانش فنی پایه که دروس دانش فنی پایه برای ورود دانش آموزان به آموزش فنی و حرفهای در رشته خاص هست و دروس دانش فنی تخصصی برای خروج دانش آموزان از آن رشته طراحی شده است که بستر ساز ورود دانش آموزان به دوره کاردانی است.
دوراندیش اظهار کرد: در کنار این موارد به شایستگیهای غیر فنی توجه شد. مطالعات ما نشان میدهد ۲۰ تا ۲۵ درصد زمان آموزش را در کشورهای صاحب سبک در حوزه فنی و حرفهای به این شایستگی و دروس توجه میکنند که شامل الزامات محیط کار، کاربرد فن آوریهای نوین، کارآفرینی و نوآوری، اخلاق حرفهای و مدیریت تولید هست.
مدیر کل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش بیان کرد: سعی کردیم در دروس کارگاهی هم این مفاهیم را بگنجانیم. اما تغییر رویکرد ما در فنی حرفهای باعث شد تالیفات هم سخت شود. برای مثال در زمان قدیم مولفان ما کتابها را به گونهای مینوشتند که یک منبع آموزشی باشد. الان با توجه به سند تحول بنیادین که بیان میکند دانش آموزان باید از حافظه محوری عبور کنند و دانش آموز فعال باشد، دانش آموز باید با هنر آموز (معلم) باید در تعامل باشد و ما یک کتاب طراحی کردیم به عنوان همراه هنرجو که فرمولها را در اختیار دانش آموزان میگذاریم تا سر امتحان هم همراهشان باشد.
وی در ادامه گفت: نکته بعدی این بود که ما گفتیم باید کتابهای درسی ما توسط کسانی نوشته شود که علاوه بر داشتن سابقه آموزشی، آچار به دست باشند و از آن رشته خاص درآمد داشته باشند. از ۴۸۰ مولف ما در پایه ۱۲، ۱۳۵ نفر افراد استانی هستند. برخی هم تجربه نوشتن نداشتند که برای ما چالش برانگیز شد. نمیگوییم خروجی بدون ایراد است، اما توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم.
دواندیش با بیان اینکه هر ۶ کتاب در ۵ پودمان طراحی شده که هر پودمان توسط یک مولف نوشته شده و یک شغل را آموزش میدهد، درباره این موضوع که آیا کتابهای فنی و حرفخای به گونهای تالیف شده که به صورت خودآموز مورد استفاده هنرجو یا یک استادکار قرار بگیرد، اظهار کرد: از آنجاییکه که کتابهای ما به گونهای تالیف شده است که نقش نحوری معلم حفظ شود؛ بنابراین کتابهای ما طوری طراحی شده که مباحث تربیتی از طریق هنرآموز منتقل میشود. اما برای یک استادکار جهت آموزش قابل استفاده است.
وی در پاسخ به این موضوع که تفاوت شیوه تدریس دروس عمومی و تخصصی در هنرستان ایجاد نوعی شکاف آموزشی ایجاد کرده است با تایید این موضوع بیان کرد: دروس عمومی که اسمش را میتوان شایستگیهای عمومی گذاشت قابل حذف نیست، چون یک فرد برای حضور در جامعه و داشتن زندگی شهروندی به آن نیاز دارد. اما ما هم معتقد هستیم نحوه ارائه باید مثل دروس کارگاهی، باید به صورت شایستگی ارائه شود و نه به صورت نمرهای شایستگیها احراز شود. این دوگانگی در حال حاضر وجود دارد که دروس عمومی به صورت دانشی ارائه میشود، اما دروس تخصصی به صورت شایستگی و کارگاهی ارائه میشود.
مدیر کل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش درباره تغییرات مداوم در رشتههای این حوزه و تغییر در کتابها بنا بر تحولات در یک شغل گفت: ما در رشتههای فنی و حرفهای این چالش را کمتر داریم، چون عموما شغلها پایدارتر هستند و خیلی تحت تاثیر فن آوری نیستند، اما باز رشتهای مانند کامپیوتر را داریم که هر روز دچار تحول میشود. ما به دنبال حذف فیزیکی کتابها و جایگزینی نسخه الکترونیکی هستیم که بتوانیم سریع تعییرات را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: دنبال این هستیم که روش آموزش منطقهای را دنبال کنیم. یعنی سطح صلاحیت حرفهای ۲ را اختصاص بدهیم به هنرآموز و واحد یادگیری و ما فقط نظارت داشته باشیم.
دوراندیش در پایان گفت:، اما رشتههای کاردانش به اعتقاد ما باید در محیط واقعی و خارج از آموزش و پرورش ارائه شود، چون ما نمیتوانیم یک هنرستان را با صرف هزینه زیاد تجهیز کنیم و چند سال بعد آنجا را تعطیل کنیم. پس دولت باید در این زمینه به ما کمک کند تا این رشتهها وارد محیط واقعی کار شود.
احمدرضا دوراندیش مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییرات کتابهای این حوزه گفت: در آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به اینکه یک پایه به پایههای تحصیلی اضافه شد، اما عناوین دروس کاهش پیدا کرد. نه از این جهت که آموزش فنی و حرفهای ضعیف شده باشد بلکه ما دروسی را طراحی کردیم که مبتنی بر شایستگی بود و نظر و عمل و نگرش را با هم تلفیق میکرد. زمان آموزش برای هر کدام از این درسها اضافهتر شد.
وی ادامه داد:، ولی به طور کلی برای هر رشته در ۳ پایه ۶ درس کارگاهی را در نظر گرفتیم و دو درس دانش فنی تخصصی و دانش فنی پایه که دروس دانش فنی پایه برای ورود دانش آموزان به آموزش فنی و حرفهای در رشته خاص هست و دروس دانش فنی تخصصی برای خروج دانش آموزان از آن رشته طراحی شده است که بستر ساز ورود دانش آموزان به دوره کاردانی است.
دوراندیش اظهار کرد: در کنار این موارد به شایستگیهای غیر فنی توجه شد. مطالعات ما نشان میدهد ۲۰ تا ۲۵ درصد زمان آموزش را در کشورهای صاحب سبک در حوزه فنی و حرفهای به این شایستگی و دروس توجه میکنند که شامل الزامات محیط کار، کاربرد فن آوریهای نوین، کارآفرینی و نوآوری، اخلاق حرفهای و مدیریت تولید هست.
مدیر کل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش بیان کرد: سعی کردیم در دروس کارگاهی هم این مفاهیم را بگنجانیم. اما تغییر رویکرد ما در فنی حرفهای باعث شد تالیفات هم سخت شود. برای مثال در زمان قدیم مولفان ما کتابها را به گونهای مینوشتند که یک منبع آموزشی باشد. الان با توجه به سند تحول بنیادین که بیان میکند دانش آموزان باید از حافظه محوری عبور کنند و دانش آموز فعال باشد، دانش آموز باید با هنر آموز (معلم) باید در تعامل باشد و ما یک کتاب طراحی کردیم به عنوان همراه هنرجو که فرمولها را در اختیار دانش آموزان میگذاریم تا سر امتحان هم همراهشان باشد.
وی در ادامه گفت: نکته بعدی این بود که ما گفتیم باید کتابهای درسی ما توسط کسانی نوشته شود که علاوه بر داشتن سابقه آموزشی، آچار به دست باشند و از آن رشته خاص درآمد داشته باشند. از ۴۸۰ مولف ما در پایه ۱۲، ۱۳۵ نفر افراد استانی هستند. برخی هم تجربه نوشتن نداشتند که برای ما چالش برانگیز شد. نمیگوییم خروجی بدون ایراد است، اما توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم.
دواندیش با بیان اینکه هر ۶ کتاب در ۵ پودمان طراحی شده که هر پودمان توسط یک مولف نوشته شده و یک شغل را آموزش میدهد، درباره این موضوع که آیا کتابهای فنی و حرفخای به گونهای تالیف شده که به صورت خودآموز مورد استفاده هنرجو یا یک استادکار قرار بگیرد، اظهار کرد: از آنجاییکه که کتابهای ما به گونهای تالیف شده است که نقش نحوری معلم حفظ شود؛ بنابراین کتابهای ما طوری طراحی شده که مباحث تربیتی از طریق هنرآموز منتقل میشود. اما برای یک استادکار جهت آموزش قابل استفاده است.
وی در پاسخ به این موضوع که تفاوت شیوه تدریس دروس عمومی و تخصصی در هنرستان ایجاد نوعی شکاف آموزشی ایجاد کرده است با تایید این موضوع بیان کرد: دروس عمومی که اسمش را میتوان شایستگیهای عمومی گذاشت قابل حذف نیست، چون یک فرد برای حضور در جامعه و داشتن زندگی شهروندی به آن نیاز دارد. اما ما هم معتقد هستیم نحوه ارائه باید مثل دروس کارگاهی، باید به صورت شایستگی ارائه شود و نه به صورت نمرهای شایستگیها احراز شود. این دوگانگی در حال حاضر وجود دارد که دروس عمومی به صورت دانشی ارائه میشود، اما دروس تخصصی به صورت شایستگی و کارگاهی ارائه میشود.
مدیر کل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش درباره تغییرات مداوم در رشتههای این حوزه و تغییر در کتابها بنا بر تحولات در یک شغل گفت: ما در رشتههای فنی و حرفهای این چالش را کمتر داریم، چون عموما شغلها پایدارتر هستند و خیلی تحت تاثیر فن آوری نیستند، اما باز رشتهای مانند کامپیوتر را داریم که هر روز دچار تحول میشود. ما به دنبال حذف فیزیکی کتابها و جایگزینی نسخه الکترونیکی هستیم که بتوانیم سریع تعییرات را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: دنبال این هستیم که روش آموزش منطقهای را دنبال کنیم. یعنی سطح صلاحیت حرفهای ۲ را اختصاص بدهیم به هنرآموز و واحد یادگیری و ما فقط نظارت داشته باشیم.
دوراندیش در پایان گفت:، اما رشتههای کاردانش به اعتقاد ما باید در محیط واقعی و خارج از آموزش و پرورش ارائه شود، چون ما نمیتوانیم یک هنرستان را با صرف هزینه زیاد تجهیز کنیم و چند سال بعد آنجا را تعطیل کنیم. پس دولت باید در این زمینه به ما کمک کند تا این رشتهها وارد محیط واقعی کار شود.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط