کدام رسانههای اصولگرا برای انتخابات مجلس یازدهم تقویت شدند؟/ قالیبافیها هنوز هستند
رویداد۲۴ جریان رسانهای ایران همواره محل رقابت و جدل جریانهای سیاسی بوده است. از روزنامههای پر تعداد دوم خردادی در عصر اصلاحات گرفته تا سایتهای پر بیننده اصولگرا در عصر احمدینژاد و کانالها و پیجهای پر فالوئر منتقد و مخالف در عصر شبکههای اجتماعی!
در میان رسانههای داخل کشور، بعضی از سایتهای اینترنتی و روزنامههای چاپی به خاطر دسترسی و انتشار اخبار و تحلیلهای دست اول مشهور و مقبول مخاطبان شدند، اما برخی از رسانهها، بدون پشتوانه فکری و تنها به خاطر توان مالی سرمایهگذاران رشد کردند و طبیعتا با قطع شدن برخی منابع مالی، روند فعالیت این رسانهها نیز متوقف شده است.
آسیب صراط پس از انتخابات
سایت صراط نیوز یکی از سایتهایی بوده که در دو سه سال گذشته با ریزش چشمگیر مخاطب مواجه بوده است. این سایت در سال ۹۲ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، یکی از رسانههای اصلی حامی محمدباقر قالیباف محسوب میشد. علی غفاریان مدیر مسئول این پایگاه خبری معتقد است این سایت هرگز به هیچ یک از گرایشهای اصلی اصولگرا وابستگی نداشته است.
سال ۹۴ این سایت یکی از ۲۰۰ سایت پر بیننده ایران بود. این رتبه، اما حالا آسیب فراوان خورده و رتبه ۶۷۶ در میان سایتهای پربیننده ایرانی در مقابل نام صراط نیوز خودنمایی میکند.
بعد از انتخابات ۹۲، حسین رستمی مدیر مسئول سایت عماریون یکی از فعالان سیاسی اصولگرا در پستی در فیس بوک خود نوشت: «یکی از دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات و به تبع آن عقبنشینی به ظاهر تاکتیکی در مقابل غرب نفوذ منافقین در صف نامزدهای اصولگرا بود؛ به خصوص نفوذ در میان حامیان محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی.
به هر حال اختلافات عماریون و سایر اصولگرایان باعث شد این پایگاه خبری به مرور با کاهش بیننده مواجه شود و از رسانههای موثر جریان اصولگرا به شمار نرود. فعالیت این سایت مدتی بعد هم متوقف شد.
رجا نیوز، دچار بی هویتی
رجا نیوز رسانه حامیان احمدی نژاد بود که توسط تندروترین قشر دانشجویان و حوزویان نزدیک به جریان مصباح یزدی مدیریت میشد. این سایت به خاطر گزارشهای جنجالی علیه دولت روحانی، تا یکی دو سال پیش هم از رسانههای موثر جریان اصوگرا بود و زمانی رتبه زیر ۱۰۰ را هم تجربه کرده بود، اما به نظر میرسد این رسانه نیز در عصر تلگرام و اینستاگرام، توانایی رقابت با رسانههای موثر و بزرگتر را نداشت و عرصه را به آنها واگذار کرد.
رجا نیوز یکی از معدود سایتهای اصولگرا بود که حتی در زمان کوچ رسانههای بزرگ از تلگرام، همچنان عرصه را حفظ کرد و به فعالیت در این شبکه مجازی ادامه داد، اما این هم برای حفظ جایگاه رجا نیوز کافی نبود تا امروز با رتبهای حدود ۶۰۰، وضعیت نامناسبی در بین رسانههای رسمی کشور داشته باشد.
وفات مهدوی کنی و دانایی که تعطیل شد!
شبکه خبری راه دانا که رسانه نزدیک به خاندان مهدوی کنی به شمار میرفت، به مرور و بعد از وفات مهدوی کنی نفسش به شماره افتاد و دیگر مثل سابق اثرگذار نیست. این رسانه که روزگاری حتی رتبه قابل ستایش ۶۰ را در اختیار داشت حالا به رقم ۴۵۰ رسیده است.
جهان بی اعتبار زاکانی
جهان نیوز وابسته به علیرضا زاکانی نیز یکی از رسانههایی است که با افت شدید مخاطب مواجه شده است. به نظر میرسد علیرضا زاکانی، بعد از دوران نمایندگی، نتوانسته منابع مالی و خبری مناسبی برای جهان نیوز مهیا کند. جهان نیوز مدتی فیلتر بود و همین مسئله نیز روی اعتبار آن تاثیر منفی زیادی داشته است.
انتخابات مجلس یازدهم
وضعیت رسانههای اصولگرا نشان میدهد، رسانههای تندروی این جریان، با کاهش مخاطب و بودجه مواجه شدهاند و کم کم از اثرگذاری در صفحه اول سیاست ایران کنار میروند.
رجا نیوز، جهان نیوز و سایتهایی مثل خبرگزاری دانشجو (SNN) از جمله این سایتها هستند که عموما در دولت احمدینژاد با هدف تخریب جریان اصلاحطلب وارد عرصه شده بودند و بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، به خاطر مسائل قضایی، از انتشار اخبار غیر موثق اجتناب کردند و با کاهش مخاطب رو به رو شدند.
در این میان به نظر میرسد قالیباف همچنان به سرمایهگذاری روی تیم رسانههای خود معتقد است و اگرچه یکسال بعد از شکست او در انتخابات سال ۹۶، تعداد زیادی از رسانههای نزدیک به قالیباف نیز با ریزش مخاطب مواجه شدند، اما این شکست و سقوط با سایتهای نزدیک به جریان پایداری قابل قیاس نیست.
کمربند اصلی جریان اصولگرا نیز (روزنامه کیهان و جوان و خبرگزاری فارس و تسنیم) همچنان جایگاه خاص خود را در این جریان حفظ کردهاند و با وجود افت رنک، جایگاه خود را به عنوان مهمترین رسانههای سیاسی ایران حفظ کردهاند.
من فکر میکنم فحش نامه هستند
خبرگزاری دانشجو و صراط نیوز و جهان نیوز و خبرفارسی را باید در رنکینگ روزنامههای اسرائیلی طبقه بندی کرد