حد نظارت بر عملکرد تاکسیهای اینترنتی کجاست؟
مدیر ارشد کارپینو در خصوص لایحه نظارت بر تاکسیهای آنلاین گفت: صِرف تغییر مجری و واگذاری این نظارت از تاکسیرانی به وزارت کشور تغییر بزرگی نیست. بلکه باید دید ناظر جدید، قرار است چگونه این نظارت را انجام دهد.
رضا جوکار در مصاحبه با رادیو گفتوگو اعلام کرد: نظارت بر فعالیت تاکسیهای اینترنتی باید تنها در حد نظارت بر عملکرد آنان باشد نه مداخله در بازار و سرویسدهی. چراکه اکنون بازار تاکسیهای اینترنتی بهصورت آنلاین و بر اساس عرضه و تقاضا و داینامیک بازار در حال فعالیت است. اما اگر نهاد ناظری بخواهد این تعادل را بر هم بزند و به سمت مداخلات درون بازار برود، مشکلات بسیاری ایجاد میشود.
به گفته جوکار تجربه همیشگی نشان داده که نهادهای مختلف هرجا در فرایند طبیعی بازار دخالت کرده اند، نظم آن را بر هم زدهاند و ماجرای تاکسیهای اینترنتی هم جدای از این ماجرا نیست. چراکه منجر به یک بازی سه سر باخت میشود. چون مداخله در بازار و به خصوص تعرفه خدمات نه به نفع کاربر است، نه راننده و نه شرکت. اما باید منتظر ماند و دید دستورالمعمل اجرایی به کدام سمت میرود.
جوکار گفت: نظارت بر فعالیت تاکسی های اینترنتی بر عهده سازمان تاکسیرانی بود. اما بر اساس مصوبه جدید این مسئولیت به کارگروهی در وزارت کشور سپرده شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: من معتقدم این لایحه منجر به هر عمق نظارتی که بشود باید به این سمت برود که شرایط برابر برای همه فعالان ایجاد کند تا منجر به توسعه عدالت شهری شود. اما اگر این کارگروه بخواهد صرفا بر عملکرد نظارت کند، در بلندمدت میتواند منجر به اختلالاتی در فضای کسبوکار شود. مداخلاتی از جنس سهم و سایز بازار. یعنی ناظر میتواند با عملکرد خود شما را از دسترسی به بخشی از بازار دور کند یا دسترسی به آن را امکانپذیر کند و اگر به این سمت برویم، آغاز مشکل است.