صنعت خودرو نیازمند یک بدنه کارشناسی
رویداد۲۴ به طور قطع بحران در هرصنعتی تنها در شرایطی میتواند بی تاثیر باشد که مدیری آشنا به همه ویژگیهای آن صنعت را در اختیار داشته باشد تا بتواند با ارایه راهکارهایی ضمن حفظ نجات خود، توان باقی ماندن در بازار رقابتی را داشته باشد.
این امر نیز جز با در اختیار داشتن ویژگیهایی خاص در کنار ویژگیهای یک مدیر مدبر، میتواند صنعتی نظیر خودرو را که این روزها بیش از همیشه با مشکلات مدیریتی مواجه است، سامان ببخشد.
امرالله امینی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که صنعت خودرو دارای ویژگیهایی متفاوتی است که در کنار هم قرار گرفته اند، اظهار میکند: در صنعت خودرو مجموعهای از ویژگیهای مختلف نظیر فناوری، ایمنی، کیفیت، رقابت پذیری و قیمت مطرح میشود.
وی میافزاید: «با توجه به چنین ویژگیهایی باید مدیرانی در راس این صنعت قرار گیرند که ویژگیهای مدیریتی به روز را داشته باشند ضمن آن که در حوزههای فنی، تخصصی و فناوری نیز توانمند و در حوزههای عالی و مباحث اقتصادی، مدیرانی کارآزمودهای باشند و بتوانند به طور مداوم هزینهها را آنالیز و نسبت به کاهش آن اقدام کنند.»
این کارشناس اقتصادی بر ضرورت توجه مدیران صنعت خودرو به مقیاس اقتصادی تولید را ضروری دانسته و تاکید میکند: «مدیر این صنعت باید تولید را از نظر اقتصادی در مرز مشخصی نگاه داشته و به ابعاد و اندازههای اقتصادی توجه داشته باشد.»
امینی ادامه میدهد: «مدیران صنعت خودرو باید ویژگیهای عمومی مدیران را در اختیار داشته باشد که این ویژگی شامل کسی است که برنامه ریز و هماهنگ کننده بوده و میتواند تخصیص منابع را به درستی انجام دهد.»
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ویژگی یک مدیر موفق را نکته سنجی و زمان سنجی میداند و میگوید: «آن چه امروز در صنعت موفق خودروی دنیا دیده میشود وجود مدیران خودرو بسیار باهوش، کارآزموده، نکته بین و زمان سنج است که به صورت مداوم در حال رصد سایر خودروسازیها بوده و در تلاش برای ایجاد برند و بازارهای جدید هستند که این روند نشان میدهد صنعت خودرو ایران نیز، نیاز به مدیرانی از این دست دارد.
مدیرانی که آینده را به خوبی ببیند و تحلیل کند و در عین حال شناخت درستی از رقبا داشته باشد و از نظر فناوری و همچنین مسایل مالی، به موضوعات آگاه باشد.»
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که مدیر واقعی صنعت خودرو باید با در اختیار داشتن برنامه ریزی نسبت به تنوع تولید اقدام کند، اظهار میکند: «یکی از ویژگیهای مدیران خودرو در اختیار داشتن برنامه ریزی است تا مدلها و برندهای جدید را وارد خطوط تولید خود کند که لازمه این امر دیدن ۵ سال آینده و پیش بینی مدلهای جدید و بررسی عمکرد رقبا است.»
به گفته امینی، صنعت خودرو به غیر از مدیر به بدنه کارشناسی قوی نیاز دارد که این بدنه باید شامل مهندسان کارآزموده و کارشناسان فنی باشد.
این اظهارات نشان میدهد صنعت خودرو امروز نیازمند مدیرانی بر پایه خلاقیت است تا با تکیه بر راهبردهایی خاص بتواند ضمن دور زدن تحریم ها، نسبت به بروزکردن این خودرو اقدام کند.