سرویس تاکسی هوایی عمودپرواز در اروپا به واقعیت نزدیک میشود
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با ایجاد شرایط جدید در زمینه گواهینامه وسایل نقلیه هوایی، مسیر را برای تحقق خدمات تاکسی هوایی در اروپا هموارتر کرد.
رویداد۲۴ آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA)، سازمانی که قوانین هوانوردی مربوط به عملکرد خطوط هواپیمایی تجاری و سایر ارائهدهندگان خدمات مسافرت هوایی را تنظیم میکند، دستورالعملهای جدیدی برای ارائه گواهینامه منتشر کرده که راه را برای عملکرد تجاری وسایل حملونقل عمودپرواز هیبریدی و الکتریکی هموار کرده است.
از نظر فنی و قانونی، این یک اقدام کلیدی در راستای آغاز عملکرد خدمات حملونقل هوایی در اروپا محسوب میشود. شرایط جدید آژانس ایمنی هوانوردی اروپا دو دستهبندی جدید برای ارائه گواهینامه اضافه میکند که شامل مراحل «پایه» و «پیشرفته» هستند و برای وسیله پروازی «دستهی سایز کوچک» درخواست داده میشوند.
این دستهبندی به وسایل نقلیه هوایی با کمتر از ۹ سرنشین و وزن حداکثر ۳۱۷۰ کیلوگرم اشاره دارد. آنگونه که در قوانین ایمنی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا آمده، برای دریافت گواهینامه پایه تنها لازم است وسیله نقلیه هوایی موردنظر توانایی اجرای فرود اضطراری کنترلشده را داشته باشد تا امنیت سرنشینان و سایر افراد حفظ شود. برای دریافت گواهینامه پیشرفته، وسیله نقلیه هوایی باید قابلیت برخاستن و فرود پیاپی را داشته باشد. اگر وسیله نقلیه هوایی کابرد تجاری داشته باشد، باید هر دو نوع گواهینامه را دریافت کند.
اما این تنها چهارچوب قانون لازم برای عملکرد تجاری کامل وسایل نقلیه هوایی نیست؛ بلکه یک قدم پیش از دستیابی به چنین هدفی است. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا بیان میکند: «تجاربی که از شرایط ویژه کاربرد هواپیماهای عمودپرواز کسب شود، در روند قانونگذاری مشمول خواهند شد.»
بنابراین نحوه برخورد شرکتها با این شرایط در قوانین آتی حملونقل هوایی تأثیر خواهند داشت. اما این اقدام تنها یک قدم در مسیر تحقق خدمات تاکسی هوایی است و میتواند برای علاقهمندان به این عرصه، خوشحالکننده باشد.
از نظر فنی و قانونی، این یک اقدام کلیدی در راستای آغاز عملکرد خدمات حملونقل هوایی در اروپا محسوب میشود. شرایط جدید آژانس ایمنی هوانوردی اروپا دو دستهبندی جدید برای ارائه گواهینامه اضافه میکند که شامل مراحل «پایه» و «پیشرفته» هستند و برای وسیله پروازی «دستهی سایز کوچک» درخواست داده میشوند.
این دستهبندی به وسایل نقلیه هوایی با کمتر از ۹ سرنشین و وزن حداکثر ۳۱۷۰ کیلوگرم اشاره دارد. آنگونه که در قوانین ایمنی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا آمده، برای دریافت گواهینامه پایه تنها لازم است وسیله نقلیه هوایی موردنظر توانایی اجرای فرود اضطراری کنترلشده را داشته باشد تا امنیت سرنشینان و سایر افراد حفظ شود. برای دریافت گواهینامه پیشرفته، وسیله نقلیه هوایی باید قابلیت برخاستن و فرود پیاپی را داشته باشد. اگر وسیله نقلیه هوایی کابرد تجاری داشته باشد، باید هر دو نوع گواهینامه را دریافت کند.
اما این تنها چهارچوب قانون لازم برای عملکرد تجاری کامل وسایل نقلیه هوایی نیست؛ بلکه یک قدم پیش از دستیابی به چنین هدفی است. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا بیان میکند: «تجاربی که از شرایط ویژه کاربرد هواپیماهای عمودپرواز کسب شود، در روند قانونگذاری مشمول خواهند شد.»
بنابراین نحوه برخورد شرکتها با این شرایط در قوانین آتی حملونقل هوایی تأثیر خواهند داشت. اما این اقدام تنها یک قدم در مسیر تحقق خدمات تاکسی هوایی است و میتواند برای علاقهمندان به این عرصه، خوشحالکننده باشد.
منبع: زومیت