تکمیل مترو تهران ۲۰۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: برای تکمیل تمام کمبودهای مترو به ۲۰۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که اگر همین روند در مترو دنبال شود ۲۰ سال دیگر هم مترو کامل نمیشود.
رویداد۲۴ محمد علیخانی با اشاره به جلسهای که به تازگی با مدیران مترو داشته اند، افزود: در این جلسه در خصوص ساختار مترو صحبت و مطرح شد که در مدیریت مترو تشتت وجود دارد و استقلال و تمرکز مدیریتی که پیش از این در مترو وجود داشت دیگر وجود ندارد.
وی ادامه داد: تشتت مدیریتی و ناهماهنگی ساختاری باعث شده پیشنهاداتی در خصوص چارت آنجا پیشنهاد شود که مورد تایید کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز بود، باید به شرکت مترو اختیارات بیشتری داد و چارت آن اصلاح شود و همان قدرتی که در زمان آقای هاشمی وجود داشت دوباره به مترو داده شود تا کمتر ناهماهنگی ایجاد شود.
علیخانی در ادامه با اشاره به تلاشهای مسئولان شهری برای تامین واگنهای مترو، گفت: تلاشهایی برای تامین تجهیزات مترو در داخل کشور شده است و طی تفاهم نامهای با معاونت علمی و فناوری دولت به امضا رسیده در حال ساخت واگن مترو در داخل کشور هستند که یک نمونه واگن در داخل ساخته شود که بر اساس تفاهم انجام شده باید ۷۰ درصد این واگن داخلی باشد، اما در حال تلاش است تجهیزات پیچیدهتر مانند در و ترمز واگنهای مترو نیز در داخل تولید شود. این موضوع به عنوان یک کار زیربنایی بسیار خوب است که ما در طولانی مدت از تجهیزات خارجی بی نیاز شویم. اما برای حل مشکل کمبود مترو در کوتاه مدت باید چاره جویی شود.
وی ادامه داد: همچنان بخشی از تجهیزات مترو در گمرک خاک میخورد و تاکنون تنها ۷۰ واگن که حدود ۱۰ قطار میشود ترخیص شده که ۴ قطار تحویل مترو شده و ۶ قطار دیگر نیز در دست تهیه است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر روند کنونی ادامه داشته باشد قطعا در حوزه واگن مترو و اتوبوس با بحران رو به رو خواهیم شد و دولت باید در این حوزه به تعهدات خود عمل کند.
وی در خصوص سرانجام ۶۳۰ واگنی که قرار است دولت به شهرداری تحویل دهد، گفت: این ۶۳۰ واگن در پیچ و خم اداری قرار دارد.
علیخانی با اشاره به افزایش قیمت واگن مترو گفت: واگن مترو از ۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد رسیده است و یک قطار مترو ۱۰۰ میلیارد قیمت دارد که با این اعتبارات کنونی ۲۰ سال دیگر نیز مترو تجهیزاتش تکمیل نمیشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: برای تکمیل خطوط مترو ۲۰۰ هزار میلیارد پول نیاز است و با انتشار اوراق مشارکت هزار یا دو هزار میلیاردی تا ۲۰ سال دیگر نیز نمیتوان مترو تهران را تکمیل کرد.
علیخانی در ادامه با بیان اینکه برای تامین اعتبارات مترو بستههای پیشنهادی دیگری جز منابعی که شهرداری تامین میکند دنبال میکنیم، گفت: مترو ۲۶۵ ایستگاه دارد که در راستای TOD تا شعاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری ایستگاهها شهرداری میتواند تراکم بدهد. شهروندان نیز میتوانند تمام نیازهای لازم خود را در اطراف مترو با ۵ دقیقه پیاده روی تامین کنند، اما در حال حاضر چنین رویکردی در شهرداری وجود ندارد و اجازه ساخت داده نمیشود. این رویکرد باید اصلاح شود، نیاز است طرح تفصیلی مورد بازنگری قرار گیرد. طرح کمیسیون عمران در این خصوص آماده است، مذاکراتی با شهرداری انجام شده و معتقدیم باید از این راه برای توسعه مترو استفاده شود.
وی ادامه داد: تشتت مدیریتی و ناهماهنگی ساختاری باعث شده پیشنهاداتی در خصوص چارت آنجا پیشنهاد شود که مورد تایید کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز بود، باید به شرکت مترو اختیارات بیشتری داد و چارت آن اصلاح شود و همان قدرتی که در زمان آقای هاشمی وجود داشت دوباره به مترو داده شود تا کمتر ناهماهنگی ایجاد شود.
علیخانی در ادامه با اشاره به تلاشهای مسئولان شهری برای تامین واگنهای مترو، گفت: تلاشهایی برای تامین تجهیزات مترو در داخل کشور شده است و طی تفاهم نامهای با معاونت علمی و فناوری دولت به امضا رسیده در حال ساخت واگن مترو در داخل کشور هستند که یک نمونه واگن در داخل ساخته شود که بر اساس تفاهم انجام شده باید ۷۰ درصد این واگن داخلی باشد، اما در حال تلاش است تجهیزات پیچیدهتر مانند در و ترمز واگنهای مترو نیز در داخل تولید شود. این موضوع به عنوان یک کار زیربنایی بسیار خوب است که ما در طولانی مدت از تجهیزات خارجی بی نیاز شویم. اما برای حل مشکل کمبود مترو در کوتاه مدت باید چاره جویی شود.
وی ادامه داد: همچنان بخشی از تجهیزات مترو در گمرک خاک میخورد و تاکنون تنها ۷۰ واگن که حدود ۱۰ قطار میشود ترخیص شده که ۴ قطار تحویل مترو شده و ۶ قطار دیگر نیز در دست تهیه است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر روند کنونی ادامه داشته باشد قطعا در حوزه واگن مترو و اتوبوس با بحران رو به رو خواهیم شد و دولت باید در این حوزه به تعهدات خود عمل کند.
وی در خصوص سرانجام ۶۳۰ واگنی که قرار است دولت به شهرداری تحویل دهد، گفت: این ۶۳۰ واگن در پیچ و خم اداری قرار دارد.
علیخانی با اشاره به افزایش قیمت واگن مترو گفت: واگن مترو از ۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد رسیده است و یک قطار مترو ۱۰۰ میلیارد قیمت دارد که با این اعتبارات کنونی ۲۰ سال دیگر نیز مترو تجهیزاتش تکمیل نمیشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: برای تکمیل خطوط مترو ۲۰۰ هزار میلیارد پول نیاز است و با انتشار اوراق مشارکت هزار یا دو هزار میلیاردی تا ۲۰ سال دیگر نیز نمیتوان مترو تهران را تکمیل کرد.
علیخانی در ادامه با بیان اینکه برای تامین اعتبارات مترو بستههای پیشنهادی دیگری جز منابعی که شهرداری تامین میکند دنبال میکنیم، گفت: مترو ۲۶۵ ایستگاه دارد که در راستای TOD تا شعاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری ایستگاهها شهرداری میتواند تراکم بدهد. شهروندان نیز میتوانند تمام نیازهای لازم خود را در اطراف مترو با ۵ دقیقه پیاده روی تامین کنند، اما در حال حاضر چنین رویکردی در شهرداری وجود ندارد و اجازه ساخت داده نمیشود. این رویکرد باید اصلاح شود، نیاز است طرح تفصیلی مورد بازنگری قرار گیرد. طرح کمیسیون عمران در این خصوص آماده است، مذاکراتی با شهرداری انجام شده و معتقدیم باید از این راه برای توسعه مترو استفاده شود.
منبع: مهر
خبر های مرتبط