رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:
تحصیل ۶۴۰ دانشآموز با نیاز ویژه در کلاسهای کانکسی/ ۲۱۰ مدرسه استثنایی نیازمند مناسبسازی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در حال حاضر ۱۴ استان فاقد مدرسه اتیسم هستند که باید این مدارس را ایجاد کنیم. طی هفتههای آینده کلنگ زنی مدارس نیاز ویژه در شهرستانها را توسط خیرین آغاز میکنیم.
رویداد۲۴ نشست خبری سید جواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین (۱۲ آذر) در سازمان استثنایی کشور برگزار شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این نشست اظهار داشت: سازمان دانش آموزان با نیاز ویژه نیازمند اجتماعی شدن هستند. ما باید به صورت آرمانی دنبال جامعه دوستدار معلول، کودک، جانباز و... باشیم از این رو باید به صورت جامعه محور به این امر نگاه کنیم. هر انسانی به شکل طبیعی داراییهایی دارد که باید زمینه ظهور و فعلیت آن را فراهم کنیم و نگاه ما نسبت به ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیاز ویژه این است.
وی ادامه داد: ما یک نگاه فراگیر سازی در سازمان داریم یعنی هرچه از سمت تفکیک دانشآموزان به تلفیق و سپس به فراگیری پیش برویم موفق خواهیم شد. ما توانستیم ۱۶۰۰ دانشآموز را در مدارس خاص و ۷۱ هزاردانشآموز با نیاز ویژه را در مدارس پذیرا (عادی) بگنجانیم. ۱۲ هزار مدرسه عادی ما مدرسه پذیرا هستند که این دست از دانشآموزان را پوشش میدهند. ما برای این دانش آموزان در مدارس عادی معلم رابط نیز گذاشته ایم و در این راستا ۱۱ تا ۱۲ مدرسه دیگر نیز در راستای دریافت مجوز هستند. همچنین ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری ویژه داریم.
حسینی بیان کرد: در این میان سند جامع تشخیص آموزش و پشیگیری کودکان دارای هیجانات رفتاری را تا ۳۰ دیماه آماده میکنیم. رویکرد بعدی ما رویکرد مناسب سازی است که فراگیر سازی و افزایش کیفیت را شامل میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مناسب سازی فضا و تجهیزات خاطرنشان کرد: ما در این مورد شرایط و هر آنچه که داریم را مورد بررسی قرار میدهیم، اما اکنون ۲۱۰ مدرسه استثنایی ما نیاز به پوشش و مناسب سازی دارند. علاوه بر اینها ما ۴۶ مدرسه اتیسم داریم. همچنین ۸۲ کلاس کانکسی داریم که ۶۴۰ دانشآموز نیاز ویژه در آن درس میخوانند.
وی توضیح داد: ما ۱۵ استان داریم که سالن ورزشی مناسب نیازهای ویژه ندارند و ۱۴ استان هم هستند که اصلا مدرسه اتیسم ندارند، بنابرین ما باید این مدارس را ایجاد کنیم. طی هفتههای آینده کلنگ زنی مدارس نیاز ویژه در شهرستانها را توسط خیرین آغاز میکنیم.
او در خصوص مدارس پذیرا گفت: تا آخر سال ۹۸ با همکاری یونیسف قرار است در هر استان یک مدرسه برای اتیسم مناسب سازی شود و تا سال ۹۹ این تعداد را گسترش خواهیم داد. ما از استانها خواستیم سند کمی و کیفی دانش آموزان اتیسمی را تهیه کنند و به ما بدهند تا در راستای آن اقدام کنیم. علاوه بر اینها سند توسعه کیفی و کمی مشکلات توانبخشی را اماده خواهیم کرد و شعار ما برای این سند این است که در هر منطقه یک مرکز توانبخشی داشته باشیم. همچنین ما آموزشهای منزل محور را داریم که ۶.۵ میلیون تومان برای آموزشهای منزل محور در نظر گرفتهایم.
حسینی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مورد نظر ما مناسب سازی محتوا است. ما الان ۱۷۵ کتاب بریل تولید کردیم و ۱۰۸ کتاب عادی را برای نابینان مناسب سازی کردهایم. ضمن اینکه ۱۹ عنوان کتاب برای دانشآموزان با نیاز ویژه، ۴۲ کتاب صوتی برای ناشنوایان تولید شده است. هر ساله ۱۵۵ هزار کتاب برای دانشآموزان ویژه تولید میشود، اما بیشتر هدف ما این است که کتابهای عادی برای دانشآموزان با نیاز ویژه مناسب سازی شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این نشست اظهار داشت: سازمان دانش آموزان با نیاز ویژه نیازمند اجتماعی شدن هستند. ما باید به صورت آرمانی دنبال جامعه دوستدار معلول، کودک، جانباز و... باشیم از این رو باید به صورت جامعه محور به این امر نگاه کنیم. هر انسانی به شکل طبیعی داراییهایی دارد که باید زمینه ظهور و فعلیت آن را فراهم کنیم و نگاه ما نسبت به ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیاز ویژه این است.
وی ادامه داد: ما یک نگاه فراگیر سازی در سازمان داریم یعنی هرچه از سمت تفکیک دانشآموزان به تلفیق و سپس به فراگیری پیش برویم موفق خواهیم شد. ما توانستیم ۱۶۰۰ دانشآموز را در مدارس خاص و ۷۱ هزاردانشآموز با نیاز ویژه را در مدارس پذیرا (عادی) بگنجانیم. ۱۲ هزار مدرسه عادی ما مدرسه پذیرا هستند که این دست از دانشآموزان را پوشش میدهند. ما برای این دانش آموزان در مدارس عادی معلم رابط نیز گذاشته ایم و در این راستا ۱۱ تا ۱۲ مدرسه دیگر نیز در راستای دریافت مجوز هستند. همچنین ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری ویژه داریم.
حسینی بیان کرد: در این میان سند جامع تشخیص آموزش و پشیگیری کودکان دارای هیجانات رفتاری را تا ۳۰ دیماه آماده میکنیم. رویکرد بعدی ما رویکرد مناسب سازی است که فراگیر سازی و افزایش کیفیت را شامل میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مناسب سازی فضا و تجهیزات خاطرنشان کرد: ما در این مورد شرایط و هر آنچه که داریم را مورد بررسی قرار میدهیم، اما اکنون ۲۱۰ مدرسه استثنایی ما نیاز به پوشش و مناسب سازی دارند. علاوه بر اینها ما ۴۶ مدرسه اتیسم داریم. همچنین ۸۲ کلاس کانکسی داریم که ۶۴۰ دانشآموز نیاز ویژه در آن درس میخوانند.
وی توضیح داد: ما ۱۵ استان داریم که سالن ورزشی مناسب نیازهای ویژه ندارند و ۱۴ استان هم هستند که اصلا مدرسه اتیسم ندارند، بنابرین ما باید این مدارس را ایجاد کنیم. طی هفتههای آینده کلنگ زنی مدارس نیاز ویژه در شهرستانها را توسط خیرین آغاز میکنیم.
او در خصوص مدارس پذیرا گفت: تا آخر سال ۹۸ با همکاری یونیسف قرار است در هر استان یک مدرسه برای اتیسم مناسب سازی شود و تا سال ۹۹ این تعداد را گسترش خواهیم داد. ما از استانها خواستیم سند کمی و کیفی دانش آموزان اتیسمی را تهیه کنند و به ما بدهند تا در راستای آن اقدام کنیم. علاوه بر اینها سند توسعه کیفی و کمی مشکلات توانبخشی را اماده خواهیم کرد و شعار ما برای این سند این است که در هر منطقه یک مرکز توانبخشی داشته باشیم. همچنین ما آموزشهای منزل محور را داریم که ۶.۵ میلیون تومان برای آموزشهای منزل محور در نظر گرفتهایم.
حسینی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مورد نظر ما مناسب سازی محتوا است. ما الان ۱۷۵ کتاب بریل تولید کردیم و ۱۰۸ کتاب عادی را برای نابینان مناسب سازی کردهایم. ضمن اینکه ۱۹ عنوان کتاب برای دانشآموزان با نیاز ویژه، ۴۲ کتاب صوتی برای ناشنوایان تولید شده است. هر ساله ۱۵۵ هزار کتاب برای دانشآموزان ویژه تولید میشود، اما بیشتر هدف ما این است که کتابهای عادی برای دانشآموزان با نیاز ویژه مناسب سازی شود.
بیشتر بخوانید: کدام دانشآموزان باید به مراکز «ال دی» ارجاع داده شوند؟
در تنها مدرسه دخترانه اتیسم چه میگذرد
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: تا دو روز دیگر نهضت بریل آموزی را برای کارشناسان، خانوادهها و دستگاههای نیروی انتظامی کلید خواهیم زد، البته زبان اشاره نیز اهمیت زیادی دارد. در کنار این محتواها مناسب سازی معلمان شاغل بسیار مهم است. در این میان دورههای ضمن خدمت معلمان با نیاز ویژه نیز اهمیت دارد، زیرا این معلمان باید به روز باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویکرد بعدی این سازمان گفت: ما ۸۰ هنرستان فنی و حرفهای با نیاز ویژه داریم که باید تلاش کنیم دانشآموزان به سمت این مدارس بروند. در حال حاضر ۱۹۶ رشته فنیحرفهای داریم که ۱۰ هزار و ۶۳۰ نفر از دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای مشغول هستند. در کنار اینها ما برای بچههای دارای اتیسم ۱۵ شاخه مهارتی داریم.
وی تاکید کرد: ما باید تولید همراه با آموزش را به طور مشخص در آموزش و پرورش استثنایی رقم بزنیم تا هم نیاز جامعه و دانشآموز با نیاز ویژه تامین شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: ما همچنین نظام برنامهریزی و تصمیم گیری علم بنیان و مشارکت محور در نظر داریم که در بخش مشارکت محور ۶ سیاست را برای مجمع خیرین مدرسه ساز در نظر گرفتیم. همچنین در نظام تصمیمگیری مبتنی بر مشارکت، همکاری و مشارکت از مدرسه تا ستاد شکل گرفته است. همچنین به زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی شکل خواهد گرفت و طبق آن معلمان در تصمیمات اصلی شرکت خواهند کرد، همچمنین ایجاد پارلمان مجازی اولیا نیز کلید خواهد خورد.
وی یادآور شد: ما با زودی جهت تکریم ارباب رجوع راه اندازی میز خدمت الکترونیک را در نظر گرفتهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان عنوان کرد: ما طرح سنجش آمادگی تحصیلی را در نظر داریم که این طرح مهمترین مسالهاش این است تمام دانشآموزان عادی و استثنایی را مورد پوشش قرار میدهد. هیچ دانشآموزی نباید بنابر اصل تفاوتهای فردی مورد بیتوجهی قرار بگیرد و احیانا از سیطره آموزش خارج شده باشد. این طرح در ۲ هزار پایگاه سنجش انجام میشود و ۹۸ درصد دانش اموزان نیز سنجش شدهاند و حالا تلاش داریم آن را به میزان ۱۰۰ درصد برسانیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جایگاه معلمان استثنایی در رتبهبندی گفت: خوشبختانه رتبهبندی اجرایی شد و معلمان ابتدایی ۱۰ درصد بیش از بقیه در این طرح سهم دارند. از تعداد ۲۴ هزار معلم استثنایی ما ۲۰ هزار نفر از آنها معلمان ویژه ابتدایی هستند که شامل طرح رتبهبندی خواهند شد.
او درباره سهمیهبندی بنزین سرویس مدارس استثنایی افزود: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار دریافت کردهایم که اکنون ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس درنظر گفته شده که این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است. ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است لذا بنزین سرویس دانشآموزان استثنایی با سهمیهای مواجه است که خللی در امد و رفت ایجاد نمیکند.
وی درباره اشتغال دانش آموزان با نیاز ویژه گفت: ما معتقدیم حتما دانش آموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا وارد بازار کار شوند از این رو نظام جامع آموزش فنی و حرفهای و کارآفرینی را راه انداختیم و از هفته بعد با وزارتخانههای مرتبط تفاهم نامه میبندیم.
وی با اشاره به اینکه مدارس استثنایی به نیرو نیاز دارد گفت: در حال حاضر ما ۲۴ هزار همکار فرهنگی هر کدام حدود ۶ دانش آموز دارند، اما در بخش توانبخشی به نیروی انسانی نیاز داریم، در این باره با دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی کردهایم که نیروی مورد نظر ما را تامین کند. از این رو امسال از حدود ۱۷ هزار نیروی انسانی ۵۷۰ نفر معلمانی بودند که به سازمان ما جذب شدند و در آزمون استخدامی نیز حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار سهمیه برای سازمان ما در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: تا دو روز دیگر نهضت بریل آموزی را برای کارشناسان، خانوادهها و دستگاههای نیروی انتظامی کلید خواهیم زد، البته زبان اشاره نیز اهمیت زیادی دارد. در کنار این محتواها مناسب سازی معلمان شاغل بسیار مهم است. در این میان دورههای ضمن خدمت معلمان با نیاز ویژه نیز اهمیت دارد، زیرا این معلمان باید به روز باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویکرد بعدی این سازمان گفت: ما ۸۰ هنرستان فنی و حرفهای با نیاز ویژه داریم که باید تلاش کنیم دانشآموزان به سمت این مدارس بروند. در حال حاضر ۱۹۶ رشته فنیحرفهای داریم که ۱۰ هزار و ۶۳۰ نفر از دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای مشغول هستند. در کنار اینها ما برای بچههای دارای اتیسم ۱۵ شاخه مهارتی داریم.
وی تاکید کرد: ما باید تولید همراه با آموزش را به طور مشخص در آموزش و پرورش استثنایی رقم بزنیم تا هم نیاز جامعه و دانشآموز با نیاز ویژه تامین شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: ما همچنین نظام برنامهریزی و تصمیم گیری علم بنیان و مشارکت محور در نظر داریم که در بخش مشارکت محور ۶ سیاست را برای مجمع خیرین مدرسه ساز در نظر گرفتیم. همچنین در نظام تصمیمگیری مبتنی بر مشارکت، همکاری و مشارکت از مدرسه تا ستاد شکل گرفته است. همچنین به زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی شکل خواهد گرفت و طبق آن معلمان در تصمیمات اصلی شرکت خواهند کرد، همچمنین ایجاد پارلمان مجازی اولیا نیز کلید خواهد خورد.
وی یادآور شد: ما با زودی جهت تکریم ارباب رجوع راه اندازی میز خدمت الکترونیک را در نظر گرفتهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان عنوان کرد: ما طرح سنجش آمادگی تحصیلی را در نظر داریم که این طرح مهمترین مسالهاش این است تمام دانشآموزان عادی و استثنایی را مورد پوشش قرار میدهد. هیچ دانشآموزی نباید بنابر اصل تفاوتهای فردی مورد بیتوجهی قرار بگیرد و احیانا از سیطره آموزش خارج شده باشد. این طرح در ۲ هزار پایگاه سنجش انجام میشود و ۹۸ درصد دانش اموزان نیز سنجش شدهاند و حالا تلاش داریم آن را به میزان ۱۰۰ درصد برسانیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جایگاه معلمان استثنایی در رتبهبندی گفت: خوشبختانه رتبهبندی اجرایی شد و معلمان ابتدایی ۱۰ درصد بیش از بقیه در این طرح سهم دارند. از تعداد ۲۴ هزار معلم استثنایی ما ۲۰ هزار نفر از آنها معلمان ویژه ابتدایی هستند که شامل طرح رتبهبندی خواهند شد.
او درباره سهمیهبندی بنزین سرویس مدارس استثنایی افزود: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار دریافت کردهایم که اکنون ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس درنظر گفته شده که این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است. ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است لذا بنزین سرویس دانشآموزان استثنایی با سهمیهای مواجه است که خللی در امد و رفت ایجاد نمیکند.
وی درباره اشتغال دانش آموزان با نیاز ویژه گفت: ما معتقدیم حتما دانش آموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا وارد بازار کار شوند از این رو نظام جامع آموزش فنی و حرفهای و کارآفرینی را راه انداختیم و از هفته بعد با وزارتخانههای مرتبط تفاهم نامه میبندیم.
وی با اشاره به اینکه مدارس استثنایی به نیرو نیاز دارد گفت: در حال حاضر ما ۲۴ هزار همکار فرهنگی هر کدام حدود ۶ دانش آموز دارند، اما در بخش توانبخشی به نیروی انسانی نیاز داریم، در این باره با دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی کردهایم که نیروی مورد نظر ما را تامین کند. از این رو امسال از حدود ۱۷ هزار نیروی انسانی ۵۷۰ نفر معلمانی بودند که به سازمان ما جذب شدند و در آزمون استخدامی نیز حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار سهمیه برای سازمان ما در نظر گرفته شده است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط