شهردار تهران:
غلظت ذرات معلق به۲۰۰رسیده بود/ باران نمیآمدتهران باید تخلیه میشد
شهردار تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوای پایتخت گفت: دیشب غلظت ذرات معلق به ۲۰۰ رسیده بود و اگر باران نمیبارید باید تهران را تخلیه میکردیم.
رویداد۲۴ پیروز حناچی صبح امروز سهشنبه ۲۶ آذر ۹۸ در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دو موضوع آلودگی و ترافیک اصلیترین مشکلات شهر تهران است، چراکه ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۰ درصد گردش اقتصادی را به خود اختصاص داده است و اگر تهران و حریم آن را در نظر بگیریم، دو درصد مساحت کل کشور را در برمیگیرد، پس تمرکز شدیدی در محدوده این شهر داریم.
به گفته وی، روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران-کرج و مترو نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهری را پوشش میدهد، در حالیکه تهران با رشد جمعیت بسیار بالایی مواجه است؛ شهریار نیز که یکی از پایههای ناآرامیهای اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه میکند.
وی تصریح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، تهران با چالش جدیدتری هم مواجه شده است و آن بحران در حمل و نقل عمومی است، البته در گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت، چراکه مترو بخش عمدهای از حمل مسافر را به عهده داشت؛ ولی پس از افزایش قیمت بنزین، ۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است و مردم باید در پیک ساعات کاری، ۴ قطار را معطل بمانند.
به گفته وی، روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران-کرج و مترو نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهری را پوشش میدهد، در حالیکه تهران با رشد جمعیت بسیار بالایی مواجه است؛ شهریار نیز که یکی از پایههای ناآرامیهای اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه میکند.
وی تصریح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، تهران با چالش جدیدتری هم مواجه شده است و آن بحران در حمل و نقل عمومی است، البته در گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت، چراکه مترو بخش عمدهای از حمل مسافر را به عهده داشت؛ ولی پس از افزایش قیمت بنزین، ۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است و مردم باید در پیک ساعات کاری، ۴ قطار را معطل بمانند.
بیشتر بخوانید:
دمنوشهایی که عوارض آلودگی هوا را از بین میبرند
به گفته حناچی، ماهانه یا دو ماه یک بار یک ایستگاه نیز اضافه میشود که اولین ایستگاهی که اضافه خواهد شد، ایستگاه مولوی خواهد بود. یکی از نقاط بحرانی، واگنهای مترو است که دو هزار واگن کم داریم تا خطوطی را که در حال حاضر داریم، به سرخط ۲.۵ دقیقه برسانیم و هر دو و نیم دقیقه نیز یک قطار به ایستگاه برسد.
شهردار تهران اظهار داشت: دو سوم واگنها در داخل تولید میشود، ولی به دلیل مسائل مالی و ارزی، وقفهای در تولید جدید و تحویل واگنهای جدید ایجاد شده است؛ البته منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت تامین کرده ایم، ولی شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی تهران هم گسترش داده است.
حناچی گفت: ما یک پارادایم شیفت در تهران تجربه میکنیم، به این معنا که دیشب ذرات معلق به ۲۰۰ رسیده بود و باید خطر را جدی گرفت و شهر را تخلیه کرد؛ این امر، ناشی از تمرکزی است که در جمعیت وجود دارد؛ پس نباید به تمرکز جمعیت دامن زد؛ شیوه مدیریت ما البته به این تمرکز دامن زده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد بودجه عمومی شهرداری تهران از ساخت و ساز و سایر موارد مرتبط با آن تامین میشده است، ولی ما میخواهیم این موضوع را به حد طبیعی برسانیم، در این رابطه ۳۰ سال بود که لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداریها در دولت گیر کرده بود، ولی اکنون در مجلس مراحل تصویب را میگذراند که این نقطه عطفی برای شهرداری تهران خواهد بود.
به گفته حناچی، ماهانه یا دو ماه یک بار یک ایستگاه نیز اضافه میشود که اولین ایستگاهی که اضافه خواهد شد، ایستگاه مولوی خواهد بود. یکی از نقاط بحرانی، واگنهای مترو است که دو هزار واگن کم داریم تا خطوطی را که در حال حاضر داریم، به سرخط ۲.۵ دقیقه برسانیم و هر دو و نیم دقیقه نیز یک قطار به ایستگاه برسد.
شهردار تهران اظهار داشت: دو سوم واگنها در داخل تولید میشود، ولی به دلیل مسائل مالی و ارزی، وقفهای در تولید جدید و تحویل واگنهای جدید ایجاد شده است؛ البته منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت تامین کرده ایم، ولی شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی تهران هم گسترش داده است.
حناچی گفت: ما یک پارادایم شیفت در تهران تجربه میکنیم، به این معنا که دیشب ذرات معلق به ۲۰۰ رسیده بود و باید خطر را جدی گرفت و شهر را تخلیه کرد؛ این امر، ناشی از تمرکزی است که در جمعیت وجود دارد؛ پس نباید به تمرکز جمعیت دامن زد؛ شیوه مدیریت ما البته به این تمرکز دامن زده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد بودجه عمومی شهرداری تهران از ساخت و ساز و سایر موارد مرتبط با آن تامین میشده است، ولی ما میخواهیم این موضوع را به حد طبیعی برسانیم، در این رابطه ۳۰ سال بود که لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداریها در دولت گیر کرده بود، ولی اکنون در مجلس مراحل تصویب را میگذراند که این نقطه عطفی برای شهرداری تهران خواهد بود.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط