فاضل میبدی در گفتوگو با رویداد۲۴ در مورد خطبه های امام جمعه اصفهان:
ربط دادن خشکی زاینده رود به بدحجابی، وهن به اسلام است
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد این اظهارات طباطبایی نژاد گفت: «ایراد سخنانی که مبنای فقهی و علمی ندارد در خطبه های نماز جمعه، وهن به اسلام است.»
رویداد۲۴- محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد این اظهارات طباطبایی نژاد گفت: «ایراد سخنانی که مبنای فقهی و علمی ندارد در خطبه های نماز جمعه، وهن به اسلام است.»
سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر، با ادبیات و منطق خاص خود به انتقاد از بدحجابی در این شهر پرداخت.
خطبه های طباطبایی نژاد از استدلال هایی بهره برده بود که واکنش های بسیاری را نیز در رسانه ها و فضای مجازی به همراه داشت.
مهم ترین بخش های انتقادات وی به این شرح است:
"عکسهایی به دفتر من رسیده است که زنان در کنار زایندهرود خشک مثل اروپا عکس گرفتهاند همین کارها را میکنید رودخانه که خشک شد بالا دست آن هم خشک می شود... ما اگر گناه ببینیم و فقط نچ نچ کنیم فایدهای ندارد، نیروی انتظامی برای امر به معروف و نهی از منکر میتواند از بچههای حزبالهی استفاده کند... چرا مردم حزبالله نسبت به سگ گردانیها، رانندگی زنان بدون حجاب یا کشف حجاب حساسیت نشان نمیدهند... آیا درست است در شهر مذهبی و استانی که بیش از ۲۳ هزار شهید تقدیم اسلام کرده است شاهد فعالیت مغازهدارانی باشیم که زنان نامحرمی را با آرایش کامل یا ناقص بهکارگیری میکنند."
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفتوگو با رویداد۲۴ در مورد این اظهارات طباطبایی نژاد گفت: «ایراد سخنانی که مبنای فقهی و علمی ندارد در خطبه های نماز جمعه، وهن به اسلام است.»
فاضل میبدی در مورد خطبه های طباطبایی نژاد گفت: «این اظهارات نه معقول است و نه اسلامی! خشکی آب زاینده رود به دلیل سوءمدیریت آب در سال های گذشته در کل کشور بوده است. اگر قرار بود به دلیل حضور زنان بی حجاب، آب یک رودخانه خشک شود، آب کل رودخانه های اروپا باید خشک می شد و خیلی بعید است که انسان این صحبت ها را به پای دین بگذارد. عکس العمل بی حجابی و بدحجابی هیچ وقت خشک شدن آب زاینده رود نیست، افراد و موجودات دیگر چه گناهی کرده اند که بخاطر حضور چند زن بی حجاب از آب زاینده رود محروم شوند؛ این موضوع، نوعی ظلم تلقی می شود و کاملا با عدل الهی منافات دارد. تعجب از آقایانی است که این گونه اظهارنظر می کنند، دنیای حاضر دنیای علم و استدلال است و ایراد سخنانی که مبنای علمی ندارد در خطبه های نماز جمعه، وهن به اسلام است.»
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: «مساله دیگر آنکه، اگر تعدادی خانم بد حجاب در کنار زاینده رود دیده می شوند، باید این سوال را از امثال آقای طباطبایی نژاد پرسید که شما که سال ها در این مملکت مبلغ دین هستید و تریبون ها در اختیار شماست، پس چرا حرف های شما موثر واقع نشده و مردم به حرف های شما اعتماد نمی کنند؟ این سوال را باید خود آقایان از خود بپرسند و خود را زیر سوال ببرند. درست نیست که ادعا کنیم هیچ یک از این موارد ناشی از ما نیست و فریاد بر سر مردم بکشیم، بلکه این آقایان باید کمی هم خود، روش گفتار و تبلیغات خود را نقد کنند. برخوردهایی نظیر صحبت های طباطبایی نژاد نه تنها در مورد نسل امروز جواب نمی دهد، بلکه اوضاع را بدتر می کند.»
استاد دانشکده مفید قم ادامه داد: «مساله سوم اینکه مصیبت های بسیار بزرگ تری در این مملکت وجود دارد، چرا آقایان در آن موارد فریاد نمی کشند؟ اگر کنار همین زاینده رود چند خانم باحجاب دست گدایی دراز کنند بدتر است یا صرف حضور چند خانم بدحجاب در کنار رودخانه؟ اینکه فقر باعث شود که خانمی ولو باحجاب، کنار خیابان با فروختن آبروی خود دست برای لقمه ای نان دراز کند، خیلی بدتر از بدحجابی است، چرا آقایان در این مورد فریاد سر نمی دهند؟»
وی افزود: «حرف های این چنینی آقایان، موجب فرار جوان ها از دین می شود. دنیای حاضر دنیای عقل و خرد و استدلال است، و دیگر مثل گذشته نیست که آقایان در خانه ها برای چند پیرزن روضه بخوانند و هرچه گفتند، آنها نیز گوش کنند. انتشار حرف های اینچنینی در سایت ها و رسانه های مجازی باعث می شود که یک دنیا و از جمله جوانان از آنها مطلع شوند و آنها را مسخره کنند؛ بسیار متاسفم که امام جمعه مشهد و اصفهان و برخی دیگر از ائمه جمعه، حاضر به مطالعه نیستند.»
فاضل میبدی گفت: «در پدیده ها و آسیب های اجتماعی نباید همواره مردم را محکوم کرد، بلکه در مواردی نیز باید خود را محکوم کنیم و از خود بپرسیم که چرا این پدیده ها در جامعه به وجود آمده و ریشه آنها چیست؟ آیا ریشه آن فقر، تنگدستی، تبعیض و اختلاف طبقاتی و فقدان عدالت اجتماعی نیست؟ بنابراین بد نیست اگر آقایان گاهی نیز خود را مقصر بدانند. چرا باید همواره دنبال این باشیم که در خطبه های نماز جمعه یک دشمن فرضی ایجاد کنیم و عصبانی شویم و بر سر افراد فریاد بکشیم. غالب سخنرانی ها به فریاد کشیدن و ایجاد دشمن فرضی تبدیل شده، این در حالی است که برخورد و خشونت راه به جایی نمی برد.»
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: «فرض کنید که اگر قرار بود پیامبر اسلام (ص) به صحبت های آقای طباطبایی نژاد عمل کند، چه اتفاقی می افتاد؟ آیا دو نفر مسلمان می شدند؟ اگر پیامبر (ص) از ابتدا کرکره مغازه ها را پایین می کشد و حزب الله می ساخت و به جان مردم می انداخت، که کسی مسلمان نمی شد. اینکه قرآن می فرماید که اخلاق تند باعث می شود که مردم پراکنده شوند، نتیجه در آن می دهد که اگر کسی به پیامبر (ص) ناسزا می گفت، ایشان به عیادت وی می رفتند، برخورد پیامبر (ص) این چنین بود.»
وی در پایان گفت: «اگر قصد داریم اسلام را اینگونه در جهان پیاده کنیم، جز اینکه همه را از اسلام دور کنیم نتیجه ای ندارد، این راه تبلیغ اسلام نیست. تبلیغ اسلام باید بر مبنای منطق، اخلاق، عقلانیت و استدلال باشد، باید سخنی گفت که نسل امروز درک کند. متاسفانه ادبیات این آقایان، همان ادبیات قدیم حوزه های علمیه است و به روز نیست. این ادبیات نیز ناشی از مطالعه نکردن و زیاد حرف زدن است، نباید فراموش کرد که در روایات آمده است که "کم حرف بزنید". یکی از آفت هایی که برخی از روحانیون امروز گرفتار آن هستند، آن است که می خواهند زیاد حرف بزنند.»
سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر، با ادبیات و منطق خاص خود به انتقاد از بدحجابی در این شهر پرداخت.
خطبه های طباطبایی نژاد از استدلال هایی بهره برده بود که واکنش های بسیاری را نیز در رسانه ها و فضای مجازی به همراه داشت.
مهم ترین بخش های انتقادات وی به این شرح است:
"عکسهایی به دفتر من رسیده است که زنان در کنار زایندهرود خشک مثل اروپا عکس گرفتهاند همین کارها را میکنید رودخانه که خشک شد بالا دست آن هم خشک می شود... ما اگر گناه ببینیم و فقط نچ نچ کنیم فایدهای ندارد، نیروی انتظامی برای امر به معروف و نهی از منکر میتواند از بچههای حزبالهی استفاده کند... چرا مردم حزبالله نسبت به سگ گردانیها، رانندگی زنان بدون حجاب یا کشف حجاب حساسیت نشان نمیدهند... آیا درست است در شهر مذهبی و استانی که بیش از ۲۳ هزار شهید تقدیم اسلام کرده است شاهد فعالیت مغازهدارانی باشیم که زنان نامحرمی را با آرایش کامل یا ناقص بهکارگیری میکنند."
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفتوگو با رویداد۲۴ در مورد این اظهارات طباطبایی نژاد گفت: «ایراد سخنانی که مبنای فقهی و علمی ندارد در خطبه های نماز جمعه، وهن به اسلام است.»
فاضل میبدی در مورد خطبه های طباطبایی نژاد گفت: «این اظهارات نه معقول است و نه اسلامی! خشکی آب زاینده رود به دلیل سوءمدیریت آب در سال های گذشته در کل کشور بوده است. اگر قرار بود به دلیل حضور زنان بی حجاب، آب یک رودخانه خشک شود، آب کل رودخانه های اروپا باید خشک می شد و خیلی بعید است که انسان این صحبت ها را به پای دین بگذارد. عکس العمل بی حجابی و بدحجابی هیچ وقت خشک شدن آب زاینده رود نیست، افراد و موجودات دیگر چه گناهی کرده اند که بخاطر حضور چند زن بی حجاب از آب زاینده رود محروم شوند؛ این موضوع، نوعی ظلم تلقی می شود و کاملا با عدل الهی منافات دارد. تعجب از آقایانی است که این گونه اظهارنظر می کنند، دنیای حاضر دنیای علم و استدلال است و ایراد سخنانی که مبنای علمی ندارد در خطبه های نماز جمعه، وهن به اسلام است.»
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: «مساله دیگر آنکه، اگر تعدادی خانم بد حجاب در کنار زاینده رود دیده می شوند، باید این سوال را از امثال آقای طباطبایی نژاد پرسید که شما که سال ها در این مملکت مبلغ دین هستید و تریبون ها در اختیار شماست، پس چرا حرف های شما موثر واقع نشده و مردم به حرف های شما اعتماد نمی کنند؟ این سوال را باید خود آقایان از خود بپرسند و خود را زیر سوال ببرند. درست نیست که ادعا کنیم هیچ یک از این موارد ناشی از ما نیست و فریاد بر سر مردم بکشیم، بلکه این آقایان باید کمی هم خود، روش گفتار و تبلیغات خود را نقد کنند. برخوردهایی نظیر صحبت های طباطبایی نژاد نه تنها در مورد نسل امروز جواب نمی دهد، بلکه اوضاع را بدتر می کند.»
استاد دانشکده مفید قم ادامه داد: «مساله سوم اینکه مصیبت های بسیار بزرگ تری در این مملکت وجود دارد، چرا آقایان در آن موارد فریاد نمی کشند؟ اگر کنار همین زاینده رود چند خانم باحجاب دست گدایی دراز کنند بدتر است یا صرف حضور چند خانم بدحجاب در کنار رودخانه؟ اینکه فقر باعث شود که خانمی ولو باحجاب، کنار خیابان با فروختن آبروی خود دست برای لقمه ای نان دراز کند، خیلی بدتر از بدحجابی است، چرا آقایان در این مورد فریاد سر نمی دهند؟»
وی افزود: «حرف های این چنینی آقایان، موجب فرار جوان ها از دین می شود. دنیای حاضر دنیای عقل و خرد و استدلال است، و دیگر مثل گذشته نیست که آقایان در خانه ها برای چند پیرزن روضه بخوانند و هرچه گفتند، آنها نیز گوش کنند. انتشار حرف های اینچنینی در سایت ها و رسانه های مجازی باعث می شود که یک دنیا و از جمله جوانان از آنها مطلع شوند و آنها را مسخره کنند؛ بسیار متاسفم که امام جمعه مشهد و اصفهان و برخی دیگر از ائمه جمعه، حاضر به مطالعه نیستند.»
فاضل میبدی گفت: «در پدیده ها و آسیب های اجتماعی نباید همواره مردم را محکوم کرد، بلکه در مواردی نیز باید خود را محکوم کنیم و از خود بپرسیم که چرا این پدیده ها در جامعه به وجود آمده و ریشه آنها چیست؟ آیا ریشه آن فقر، تنگدستی، تبعیض و اختلاف طبقاتی و فقدان عدالت اجتماعی نیست؟ بنابراین بد نیست اگر آقایان گاهی نیز خود را مقصر بدانند. چرا باید همواره دنبال این باشیم که در خطبه های نماز جمعه یک دشمن فرضی ایجاد کنیم و عصبانی شویم و بر سر افراد فریاد بکشیم. غالب سخنرانی ها به فریاد کشیدن و ایجاد دشمن فرضی تبدیل شده، این در حالی است که برخورد و خشونت راه به جایی نمی برد.»
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: «فرض کنید که اگر قرار بود پیامبر اسلام (ص) به صحبت های آقای طباطبایی نژاد عمل کند، چه اتفاقی می افتاد؟ آیا دو نفر مسلمان می شدند؟ اگر پیامبر (ص) از ابتدا کرکره مغازه ها را پایین می کشد و حزب الله می ساخت و به جان مردم می انداخت، که کسی مسلمان نمی شد. اینکه قرآن می فرماید که اخلاق تند باعث می شود که مردم پراکنده شوند، نتیجه در آن می دهد که اگر کسی به پیامبر (ص) ناسزا می گفت، ایشان به عیادت وی می رفتند، برخورد پیامبر (ص) این چنین بود.»
وی در پایان گفت: «اگر قصد داریم اسلام را اینگونه در جهان پیاده کنیم، جز اینکه همه را از اسلام دور کنیم نتیجه ای ندارد، این راه تبلیغ اسلام نیست. تبلیغ اسلام باید بر مبنای منطق، اخلاق، عقلانیت و استدلال باشد، باید سخنی گفت که نسل امروز درک کند. متاسفانه ادبیات این آقایان، همان ادبیات قدیم حوزه های علمیه است و به روز نیست. این ادبیات نیز ناشی از مطالعه نکردن و زیاد حرف زدن است، نباید فراموش کرد که در روایات آمده است که "کم حرف بزنید". یکی از آفت هایی که برخی از روحانیون امروز گرفتار آن هستند، آن است که می خواهند زیاد حرف بزنند.»
خبر های مرتبط
صحبت امام جمعه اصفهان در مورد گروه های قبح شکن مجازی و ارسال عکسهای سفره ناهار برای یکدیگر در ماه مبارک رمضان و در فضای مجازی، بار دیگر همانند مسئله اسید پاشی سریعا این مطلب را با مسئله حجاب مخلوط کردند و عناوین و تیترهای خبری خود را این گونه تنظیم کردند که: (اگر بیحجابهایی که با سفره ماه رمضان عکس میگیرند را دستگیر نکنید، خیانتکارید) که مشخصا در این تیتر نه مبحث روزه خواری در میان است نه قبح شکنی ماه مبارک رمضان و مستقیماً ذهن مخاطب را به سوی عکس با سفره افطار می برد و فقط بی حجابی بیشتر در ذهن مخاطب برجسته می شود.
امام جمعه اصفهان در این بخش از خطبه های نماز جمعه 21 خرداد 1395 با اشاره به تشکیل برخی گروههای ضد دینی در فضای مجازی اظهار داشت: گروهی به عنوان روزه خواری تشکیل شده و از سفرههای روزه خواری خود عکس میگیرند و در شبکههای اجتماعی قرار میدهند، گروهی دیگر نیز مبارزه با حجاب را در شهر راه انداختهاند این افراد منافق هستند و با دین لجبازی میکنند.
هر چند آیت الله طباطبائی نژاد به عکسهایی که از بی حجابی زنان در اطراف رودخانه خشک زاینده رود و صفحاتی که عکسهای بدون حجاب خود را برای دید عموم منتشر میکنند اشاره کرد ولی هشدار وی به مخابرات و سازمانهای مربوطه ای که توانایی برخورد با گروههای مجازی قبح شکن و ضد دین دارند بود که عدم این برخورد را خیانت دانست اما به هیچ وجه موضوع وی مسئله عکس با سفره ماه مبارک رمضان(سفره افطار) نبود، بلکه سفره های ناهار در این ماه عزیز بود کمي انصاف داشته باشيد مثلا شما دم از رسانه و امانت داري ميزنيد.....
چرا به فساد جنسی تو قم اشاره نمیکین
متاسفانه اسلام عزیز شده وسیله و وجه المصالحه
هرکسی خودرا شاهین ترازوی سنحش می پندارد...
خودرا شاخصه ی دین میداند و....
نیاید روزی و نبینیم روزی را که عده ای برای نجات دین !! آنرا بمسلخ ببرند.
متاسفانه اسلام عزیز شده وسیله و وجه المصالحه
هرکسی خودرا شاهین ترازوی سنحش می پندارد...
خودرا شاخصه ی دین میداند و....
نیاید روزی و نبینیم روزی را که عده ای برای نجات دین !! آنرا بمسلخ ببرند.