تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی/ کدام اصناف بیشترین آسیب را دیدند؟
رویداد۲۴ یک روز پس از انتخابات مجلس یازدهم شیوع ویروس کرونا در ایران به صورت رسمی اعلام شد. از آن روز تا کنون بسیاری از کسب وکارها ضرر و زیان زیادی را متحمل شدهاند؛ زیرا مردم به دلیل جلوگیری از ابتلا به ویروس، سعی میکنند از خانه خود خارج نشوند.
تامین کالاها به صورت اینترنتی با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت هرچه بیشتر رعایت قرنطینههاى خانگى، از مدتها قبل فراهم شده و یکی از بهترین و امنترین شیوههای تهیه اقلام نوروزی، خرید اینترنتی محصولات است.
امروزه و با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و حضور کمتر در مراکز شلوغ و پر تردد تجاری و اقتصادی تهیه محصولات و کالاها از مراکز عرضه اینترنتی به عنوان بهترین راه جایگزین حضوری در فروشگاههاست.
اما مردم در این شرایط حساس باید برای کلیه سفارشهای خود نکات ایمنی و بهداشتی و ضدعفونی آنها را نیز در نظر بگیرند.
در شرایط بحرانی کنونی این سوال پیش میآید که ویروس کرونا چه تأثیری بر درآمد و فروش کسب و کارهای آنلاین در ایران داشته است؟ آیا به دلیل عدم تمایل مردم به خروج از خانه با افزایش فروش مواجه بودهاند یا اینکه مانند کسب و کارهای سنتی و آفلاین با کاهش فروش و درآمد مواجه شدهاند؟
بر اساس آمارها از آخرین روز بهمن ماه تاکنون متقاضیان اسنپ مارکت ۵۰ درصد افزایش، اسنپ فود ۶۰ درصد کاهش، اسپیتل (مشاوره پزشکی) ۲۲ درصد افزایش، سایت اقامتگاهی (شب) ۷۰ درصد افت، سایت اقامتگاهی فلایتو ۷۵ درصد کاهش، سایت فیلیمو ۷۴ درصد افزایش، سایت آپارات ۴۰ درصد رشد و سایت تخفیفان نیز تا ۸۰ درصد کاهش متقاضی داشته است.
بیشتر بخوانید: کرونا عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف اینترنت کشور
رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد وضعیت این روزهای کسب و کارهای آنلاین در کشور میگوید: پس از شیوع کرونا از مردم درخواست شد برای سلامتی خود و اطرافیانشان در خانه بمانند تا از انتقال این بیماری جلوگیری شود و به تبع فروش حضوری بسیاری از اقلام محدود شد.
الفت نسب ادامه میدهد: اصناف آنلاین مانند سوپرمارکتها در این مدت زیر فشار سختی قرار گرفتند و برخی از کسب و کارها مانند صنعت گردشگری و بخش غذا و رستورانداران با کاهش شدید در فروش مواجه شده اند که بسیار از این قضیه ابراز ناراحتی میکنند.
عضو اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی میگوید: اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد و ترس از ویروس کرونا در جامعه باقی بماند، مسلما اقبال مردم به کسب و کارهای مجازی بیشتر خواهد شد.
او با بیان اینکه ما در اتحادیه به دنبال راه حلی برای گسترش کسب و کارها در همه حوزهها هستیم ادامه میدهد: با همکاری اتاق اصناف جلساتی در این خصوص برگزار شده تا کسب و کارهایی که تاکنون بازار آنلاین نداشتهاند نیز فعال شوند و به همین منظور سایتهایی طراحی شده تا فروشگاههای تولیدی نیز بتوانند محصولات خود را به صورت آنلاین به مشتریان خود معرفی کنند.
الفت نسب میگوید: در فروشگاهسازها افراد میتوانند با توجه به کسب و کارهای خود سرویسهایی را درخواست دهند که این سرویسها میتواند به صورت رایگان یا با هزینهای اندک صورت گیرد.
او ادامه میدهد: به عنوان مثال در دیجی کالا حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کسب و کار وجود دارد و به راحتی با تبلیغاتی که دارند تولیدات خود را به فروش برسانند یا در سایت ایسام که وبگاهی در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است و یک حراجی آنلاین برای محصولات دیجیتال محسوب میشود این کالاها را به فروش برسانند.
عضو اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی میگوید: در صورتی که فرد بخواهد با قیمت پایینتر و یا رایگان کسب و کار خود را معرفی کند نیز میتواند در سایت دیوار یا شیپور به راحتی این اقدامات را انجام دهد.