گنجاندن سوالات اختیاری در آزمون پایه دوازدهم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سوالات امتحانات دانشآموزان پایه دوازدهم دارای ۱۶ نمره از ۸۰ درصد محتوای آموزشی و هشت نمره ترکیبی (از ۸۰ درصد و ۲۰ درصد باقی مانده محتوای درسی) است که دانشآموزان باید به تعدادی از سوالات به صورت اختیاری (چهار نمره از این هشت نمره) پاسخ دهند.
رویداد۲۴ علیرضا کمرئی درباره امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم اظهار داشت: پیش از ورود به مبحث کنکور، باید پایه دوازدهم تعیین تکلیف شود تا سازمان سنجش بتواند بر اساس تصمیم آموزش و پرورش برنامه ریزی کند.
وی افزود: برخی آموزشها در فضای مجازی و آموزش تلویزیونی نسبت به محتوای کل کتاب ارائه شده بود و دانش آموزان بسیاری توانستند از این محتواها استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقق اهداف درسی برای ما اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: یادگیری دانش آموزان باید کامل شود، اما ممکن بود که دانش آموزان یا واحدهای آموزشی در برخی از مناطق نتوانسته باشند تمام و کمال از این آموزشها استفاده کنند؛ بنابراین مبنا برای امتحان نهایی ۸۰ درصد اول محتوای درسی کتابها قرار داده شد.
کمرئی ادامه داد: با اطمینان میتوان گفت که آموزش ۸۰ درصد محتوای درسی محقق شده است؛ بنابراین ۱۶ نمره از این بخشها در امتحانات سوال داده میشود، همچنین برای رعایت حرمت افرادی که در دوران تعطیلی مدارس وارد فضای آموزشی شده اند، برای ۲۰ درصد آموزش داده شده در دوران تعطیلی چهار نمره به صورت اختیاری سوال داده میشود.
وی همچنین درباره حذفیات برخی از مطالب درسی پایه دوازدهم در کنکور سراسری اظهار داشت: موضوع حذفیات دروس پایه دوازدهم در کنکور قدری متفاوتتر از امتحانات نهایی است و باید این حذفیات را با قطعیت بیشتری برای سازمان سنجش اعلام میکردیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تصمیم بر آن شد که برای کنکور همان ۸۰ درصد اول محتوای آموزشی مبنای سنجش قرار گیرد که از طریق سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی حذفیات صفحه به صفحه مشخص شد و در اختیار سازمان سنجش قرار گرفت که این سازمان نیز صفحات حذفی را اعلام کرده است.
کمرئی یادآور شد: دانش آموزان در پایه دوازدهم دقیقا میدانند که محتوای کتابها که پایه سنجش آنها در کنکور قرار میگیرد، کدام صفحات است.
بیشتر بخوانید: جزئیات آموزش و ارزشیابی دروس عملی هنرستانیها
آموزش و پرورش تاکیدی بر حضور دانشآموزان در مدارس ندارد
وی همچنین درباره بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان از ۲۷ اردیبهشت ماه گفت: در پایه هفتم، هشتم و نهم در پایه متوسطه اول بازگشایی داوطلبانه و اختیاری است و برحسب ضرورت خانواده و دانش آموز صورت میگیرد، اگر احساس کردند دانش آموز در طول سال نتواسته به طرق مختلف از آموزشها استفاده کند، میتواند از آموزش حضوری بهرهمند شود.
معاون آموزش متوسطه افزود: اگر دانش آموز احساس کرد که در مبحث خاصی مشکل دارد، این امکان داده شده که از این فرصت بهرهمند شوند و با رعایت اصول بهداشتی در مدارس حاضر شوند.
کمرئی با اشاره به اینکه فرصت برای آموزش و یادگیری دانش آموزان حاصل شده است، عنوان کرد: اگر خانوادهای احساس میکند که دانش آموز از طریق تلویزیون و فضای مجازی خدمات آموزشی را دریافت کرده است، نیازی به حضور در مدارس ندارد و ماهم توصیهای در این زمینه نداریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس ماهیت داوطلبانه دارد و به احساس ضرورت دانش آموز و خانواده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بازمی گردد.
هنرجویان بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاهی نیاز دارند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه درباره شرایط آموزشی هنرجویان فنی و حرفهای و کاردانش اظهار داشت: دو تا مبحث در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش وجود دارد که در واقع دروس مهارتی است که مشکل ایجاد میکند.
کمرئی افزود: یکی از مباحثی که دروس کارورزی و کارگاهی است که دانش آموزان باید ۴۵ روز را در محیط کارگاهی تمرین عملی کار را انجام دهند و یکی دیگر دروس مهارتی است که در آموزش کاردانش استاندارد مهارت و در فنی و حرفهای شایستگیهای فنی نامیده میشود.
وی یادآور شد: این دو درس مهارتی لزوما به کارگاه نیازدارد که با آموزش مجازی میسر نمیشود، این دورس لزوما بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاه نیاز دارد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۵ پودمان در دروس عملی فنی و حرفهای و کاردانش وجود دارد، اظهار داشت: تاکنون سه پودمان به دانش آموزان آموزش داده شده و بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاه برای پودمانهای باقی مانده نیاز است.
کمرئی افزود: پودمان در برخی از رشتهها مانند حسابداری و کامپیوتر به گونهای است که از طریق تلویزیون آموزش داده میشود و این دروس با آموزش از راه دور پیشرفت بیشتری داشته است.
وی یادآورشد:، اما آن دسته از رشتههایی کارگاهی مانند مانند تاسیسات، مکانیک و جوشکاری و ... حتما باید وارد کارگاه شوند. طبیعی است که کارگاه برای یک پایه دوازدهم زمان بیشتری اختصاص داده شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان دوازدهم پایه نهایی را طوری برنامه ریزی کرده ایم که آموزشها را ببینند و خیالمان از نظر یادگیری آنها راحت باشد که اینها فارغ التحصیل خواهند شد.
کمرئی عنوان کرد: پایه دهم و یازدهم نیز میتوانند در امتداد بازگشایی و سال تحصیلی آموزشهای لازم را ببینند. اگر واحد آموزشی کارگاه متعدد و امکان ارائه همزمان آنها را دارد، با رعایت فاصله گذاری میتواند آموزش را همزمان بدهد و هر زمان به اتمام رسید، فرآیند ارزشیابی را اعلام کند.
وی افزود: برخی آموزشها در فضای مجازی و آموزش تلویزیونی نسبت به محتوای کل کتاب ارائه شده بود و دانش آموزان بسیاری توانستند از این محتواها استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقق اهداف درسی برای ما اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: یادگیری دانش آموزان باید کامل شود، اما ممکن بود که دانش آموزان یا واحدهای آموزشی در برخی از مناطق نتوانسته باشند تمام و کمال از این آموزشها استفاده کنند؛ بنابراین مبنا برای امتحان نهایی ۸۰ درصد اول محتوای درسی کتابها قرار داده شد.
کمرئی ادامه داد: با اطمینان میتوان گفت که آموزش ۸۰ درصد محتوای درسی محقق شده است؛ بنابراین ۱۶ نمره از این بخشها در امتحانات سوال داده میشود، همچنین برای رعایت حرمت افرادی که در دوران تعطیلی مدارس وارد فضای آموزشی شده اند، برای ۲۰ درصد آموزش داده شده در دوران تعطیلی چهار نمره به صورت اختیاری سوال داده میشود.
وی همچنین درباره حذفیات برخی از مطالب درسی پایه دوازدهم در کنکور سراسری اظهار داشت: موضوع حذفیات دروس پایه دوازدهم در کنکور قدری متفاوتتر از امتحانات نهایی است و باید این حذفیات را با قطعیت بیشتری برای سازمان سنجش اعلام میکردیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تصمیم بر آن شد که برای کنکور همان ۸۰ درصد اول محتوای آموزشی مبنای سنجش قرار گیرد که از طریق سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی حذفیات صفحه به صفحه مشخص شد و در اختیار سازمان سنجش قرار گرفت که این سازمان نیز صفحات حذفی را اعلام کرده است.
کمرئی یادآور شد: دانش آموزان در پایه دوازدهم دقیقا میدانند که محتوای کتابها که پایه سنجش آنها در کنکور قرار میگیرد، کدام صفحات است.
بیشتر بخوانید: جزئیات آموزش و ارزشیابی دروس عملی هنرستانیها
آموزش و پرورش تاکیدی بر حضور دانشآموزان در مدارس ندارد
وی همچنین درباره بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان از ۲۷ اردیبهشت ماه گفت: در پایه هفتم، هشتم و نهم در پایه متوسطه اول بازگشایی داوطلبانه و اختیاری است و برحسب ضرورت خانواده و دانش آموز صورت میگیرد، اگر احساس کردند دانش آموز در طول سال نتواسته به طرق مختلف از آموزشها استفاده کند، میتواند از آموزش حضوری بهرهمند شود.
معاون آموزش متوسطه افزود: اگر دانش آموز احساس کرد که در مبحث خاصی مشکل دارد، این امکان داده شده که از این فرصت بهرهمند شوند و با رعایت اصول بهداشتی در مدارس حاضر شوند.
کمرئی با اشاره به اینکه فرصت برای آموزش و یادگیری دانش آموزان حاصل شده است، عنوان کرد: اگر خانوادهای احساس میکند که دانش آموز از طریق تلویزیون و فضای مجازی خدمات آموزشی را دریافت کرده است، نیازی به حضور در مدارس ندارد و ماهم توصیهای در این زمینه نداریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس ماهیت داوطلبانه دارد و به احساس ضرورت دانش آموز و خانواده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بازمی گردد.
هنرجویان بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاهی نیاز دارند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه درباره شرایط آموزشی هنرجویان فنی و حرفهای و کاردانش اظهار داشت: دو تا مبحث در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش وجود دارد که در واقع دروس مهارتی است که مشکل ایجاد میکند.
کمرئی افزود: یکی از مباحثی که دروس کارورزی و کارگاهی است که دانش آموزان باید ۴۵ روز را در محیط کارگاهی تمرین عملی کار را انجام دهند و یکی دیگر دروس مهارتی است که در آموزش کاردانش استاندارد مهارت و در فنی و حرفهای شایستگیهای فنی نامیده میشود.
وی یادآور شد: این دو درس مهارتی لزوما به کارگاه نیازدارد که با آموزش مجازی میسر نمیشود، این دورس لزوما بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاه نیاز دارد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۵ پودمان در دروس عملی فنی و حرفهای و کاردانش وجود دارد، اظهار داشت: تاکنون سه پودمان به دانش آموزان آموزش داده شده و بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه کارگاه برای پودمانهای باقی مانده نیاز است.
کمرئی افزود: پودمان در برخی از رشتهها مانند حسابداری و کامپیوتر به گونهای است که از طریق تلویزیون آموزش داده میشود و این دروس با آموزش از راه دور پیشرفت بیشتری داشته است.
وی یادآورشد:، اما آن دسته از رشتههایی کارگاهی مانند مانند تاسیسات، مکانیک و جوشکاری و ... حتما باید وارد کارگاه شوند. طبیعی است که کارگاه برای یک پایه دوازدهم زمان بیشتری اختصاص داده شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزان دوازدهم پایه نهایی را طوری برنامه ریزی کرده ایم که آموزشها را ببینند و خیالمان از نظر یادگیری آنها راحت باشد که اینها فارغ التحصیل خواهند شد.
کمرئی عنوان کرد: پایه دهم و یازدهم نیز میتوانند در امتداد بازگشایی و سال تحصیلی آموزشهای لازم را ببینند. اگر واحد آموزشی کارگاه متعدد و امکان ارائه همزمان آنها را دارد، با رعایت فاصله گذاری میتواند آموزش را همزمان بدهد و هر زمان به اتمام رسید، فرآیند ارزشیابی را اعلام کند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط