اظهارات برومند، طهماسب، جبلی و معتمدآریا در نشست صمیمانه جشنواره تئاتر عروسکی
رویداد24: در این نشست صمیمانه که با حضور جمع بسیاری از کارگردانان تئاتر عروسکی، هنرمندان شناخته شده این عرصه و مسئولان هنرهای نمایشی برگزار شد جزعیات فراخوان و سیاستهای جشنواره برای دوره آتی آن مطرح و برخی از مشکلات تئاتر عروسکی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
مرضیه برومند در این گردهم آیی گفت: برای برنامه ریزی جشنواره سال آینده از شما دعوت کردیم تا نظرات کارگردانان و شرکت کنندگان جشنواره را بشنویم تا تصمیماتی که گرفته میشود با رأی و نظر خود شما انجام دهیم. همه چیز در جشنواره حاصل نظر خود شما خواهد بود. جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی تهران مبارک با شعار "آسمان عروسکها آبی است" برگزار خواهد شد و امیدوارم که آسمان همه ما آبی تر باشد.
این کارگردان شناخته شده کشور اشاره کوتاهی به شکل گیری خانه عروسک کرده و با بیان این جمله که به امید روزی که خانه ای نه اجاره ای برای هنرمندان تئاتر عروسکی داشته باشیم از سپهر شریف زاده خواست تا گزارش کوتاهی از عملکرد خانه عروسک در یک ساله گذشته را قرائت کند.
در این گزارش به برگزاری کارگاههای آموزشی عروسک سازی، در اختیار گذاشتن فضای تمرین به گروههای تئاتر عروسکی، برگزاری جشنوارههای عروسکی در استانها و مناطق مختلف کشور، تولید پنج نمایش عروسکی، اجرای عمومی 4 نمایش عروسکی در دی ماه و در خانه هنرمندان ایران، نمایش و نقد فیلم، انیمیشن و نقد کتاب و ... بود. شریف زاده در بخش دیگر به مرام نامه خانه عروسک پرداخت که در آن ارتقا سطح آموزش تئاتر عروسکی و تشکیل موزه عروسکها قید شده بود.
مهدی شفیعی: تئاتر عروسکی ما نباید برای جشنواره تولید شود
مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با تشکر از مرضیه برومند که دبیری دوره شانزدهم جشنواره را پذیرفته است گفت: این حضور که امشب میبینم که از همه سلیقهها، همه چهرهها، همه بزرگان و حتی تعدادی از هنرمندان شهرستانها را در کنار هم جمع کرده مسلماً از کاریزمای خانم برومند است.
وی از هنرمندان تئاتر عروسکی خواست: تئاتر عروسکی ما نباید برای جشنواره تولید شود. باید در عرصه اجرای عمومی مخاطب خود را آنچنانکه شایسته تئاتر عروسکی است داشته باشد. همواره کارهای خوبی در جشنواره دیدهام اما در همان حال فکر کردهام که آیا این نمایشها در اجرای عمومی با اقبال روبرو خواهند شد؟ امیدوارم با تلاش شما و همت خانم برومند امسال شاهد کارهایی با ظرفیت جذب عموم مخاطبان باشیم.
وی آنچه در جشنوره تئاتر عروسکی مغفول مانده است را تئاتر عروسکی برای کودک و نوجوان عنوان کرده و افزود: این تئاتر ظرفیت گسترده ایست که جای کار دارد. میتوان تئاتر عروسکی را به سمتی برد که کودکان بیشتر با کار عروسکی آشنا شوند.
دورههای گذشته و برنامههای پیش رو
برومند در بخش دیگر این نشست از کم توجهی هنرمندان به دورههای آموزشی خانه عروسک گلایه کرده و گفت: متاسفانه عده زیادی از هنرمندان هنوز پایشان را در خانه عروسک نگذاشتهاند. آفت بزرگی است که فکر کنیم همه چیز را می دانیم و به دوباره آموزی نیاز نداریم. بزرگترین افراد هم نیاز به آموزش دارند.
وی با بیان این جمله که شهریههای کارگاههای آموزشی هم طوری تعین شدهاند که همه بتوانند به راحتی در آن شرکت کنندو شخصاً به شما می گویم که اگر کسی بگوید که همین اندک را هم نمیتواند بپردازد شهریه ای از او گرفته نخواهد شد چون آموزش یک امر مهم برای همه افراد در این رشته است.
با طرح سوالی درخصوص داوری و انتخاب اثار در دوره گذشته جشنواره شهرام کرمی به عنوان یکی از اعضا هیات انتخاب و بازبینی به ایراد سخن پرداخت. این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: در تمام دنیا انتخاب نمایشها بر اساس خواست دبیر جشنواره انجام میشود و همه هم این انتخاب را قبول دارند اما در کشور ما با تشکیل هیات خهای انتخاب اصولی را برای گزینش آثار برتر تعریف میکنند. کسانی که این مسوئولیت را بر عهده میگیرند معمولاً مورد این اتهام قرار میگیرند که انتخابهای درستی نداشتهاند و یا بنا به سیاستهای دیکته شده ای انتخاب کردهاند. نکته ای که در دوره گذشته جشنواره قابل توجه این بود که خانم برومند هیچ دخالتی در کار هیات های انتخاب نداشت.
وی با اشاره به برخی از کارهایی که نتوانستند به جشنواره برسند با این که سابقه کارگردان نشان میداد که میتواند با تمرین بیشتر موفق باشد گفت: سال گذشته در مرحله اول کیفیت متن ملاک بود که برخی طرح و ایده اجرایی خوبی فرستاده بودند و برخی نیز متن کامل ادبی ارائه کرده بودند که مسلماً در آن مرحله متنهای کامل انتخاب شدند. در مرحله بازبینی نیز اجرا و تکنیک و عروسکها ملاک بودند که به صورت مشورت هیات بازبین انتخاب شدند.
همراهی خانه هنرمندان برای اجرای عمومی نمایشهای عروسکی
دکتر اردلان دیگر سخنران این روز بود که با تشکر از خانم برومند و اشاره به کاریزمای این کارگردان شناخته شده کشور که توانسته جامعه تئاتر عروسکی را همچون خانواده ای دور هم جمع کند گفت: امسال 4 نمایش را در خانه هنرمندان اجرا دادهایم و شاید بتوانیم برای اجرای 2 نمایش دیگر نیز در برنامه سالن جا باز کنیم. برای سال آینده نیز در نظر داریم که 8 نمایش امکان اجرای عمومی در خانه هنرمندان ایران را بدست آورند.
وی با اشاره به فعالیتهای یونیمای ایران گفت: اگر نیروهای فعل در زمینه تئاتر عروسکی را در کنار هم داشته باشیم شاید بتوان با هم افزایی کار را راحت تر پیش برد و برخی از نیازها را راحت تر پیش برد.
حمید جبلی نیز در این نشست درباره بخش عکس و نمایشگاه عکس تئاتر عروسکی در سال گذشته توضیحاتی ارائه کرد و از کارگردانان خواست تا برای این بخش در جشنواره آینده از عکاسان بخواهند که با دقت بیشتری عکاسی کنند تا جشنوراه ای پربار داشته باشیم.
یکی از بخشهای جالب توجه در این گردهم آیی صمیمانه جمع آوری نظرات و سؤالات هنرمندان شهرهای دیگر کشور بود که برای جمع قرائت شد. در این بین موضوعاتی مانند حضور هنرمندان تئاتر استانها در هیات های بازبینی و بازخوانی، امکان حضور برگزیدگان جشنوارههای عروسکی در دیگر استانها مانند خراسان جنوبی در جشنوره شانزدهم، محدود بودن مهلت فراخوان، جدا شدن مرحله بازخوانی متن از ارزیابی طرح عروسکها، مقایسه نکردن کارهای شهرستان و تهران با هم و ... بیان شد.
برومند در پاسخ به سؤالهای مطرح شده گفت: کار عروسکی مبتنی بر متن نیست. بلکه ایده اجرایی عروسکی اهمیت دارد. وقتی متنی مثل هملت ارائه میشود چطورمی توانان را برای کار عروسکی قضاوت کرد. کسی که ذهن خلاق دارد منتظر فراخوان نمیشود. هنرمند ذهنش همواره پر از ایده و خواسته و طرح است. امسال فراخوان خیلی زودتر منتشر شد تا گروهها زمان کافی برای تولید داشته باشند. اگر کمی وقت اش کم است باید این را مطرح کند تا ببینیم چه میخواهد بکند و چرا وقت کم آورده است.
وی تاکید کرد: امسال لیستی از هنرمندان شناخته شده تهیه کردهایم تا اگر گروهها نیاز به مشاور و یا راهنما داشتند بتوانند تا لحظه اجرا با یکی از این افراد همکاری کنند و کارهای با کیفیت تری را به جشنواره بیاورند.
این کارگردان سینما و تئاتر برگزاری بخش پژوهش جشنواره شانزدهم را در اوایل خردادماه و قبل از برگزاری جشنواره عنوان کرد. و با رایزنیهایی که در حال انجام دادن آن هستیم انشا الله این بخش در یکی از شهرهای دیگر کشور غیر از تهران برگزار خواهد شد.
برومند: بگذارید از نو شدن لذت ببریم
دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک درباره حذف بخش نمایشنامه نویسی نیز توضیح داد: وقتی برخی از کارها تکرار میشوند معنای خود را از دست میدهند و کمتر مورد توجه قرار میگیرند. نمایشنامههای خوبی در زمینه تئاتر عروسکی نوشته نمیشود و بخش مسابقه نمایشنامه نویسی دستاورد خوبی در این سالها نداشته است. در جشنواره شانزدهم مسلماً جوایزی برای دستاوردهای چشم گیر جشنواره خواهیم داشت و اگر نمایشنامه ای جزو این دستاوردها باشد حتماً دیده میشود.
وی تاکید کرد اگر نمایشنامه خوب عروسکی دارید از هم اکنون ارائه بدهید حتماً برای چاپ آن تلاش خواهیم کرد. نگذارید متنها از معنا خالی شوند و بگذارید خودمان از نو شدن چیزها لذت ببریم.
وی درباره دو مرحله ای شدن بازبینیها نیز گفت: چند مرحله ای شدن بازبینی مسلماً باعث میشود که تلاش گروه برای بهتر شدن ادامه پیدا کند.
برومند با تاکید بر تفکیک بخش تئاتر عروسکی کودک و نوجوان از بزرگسال در این دوره از جشنواره گفت: به همه دوستان توسیه میکنم اگر میخواهید ادامه حیات تئاتری داشته باشید برای مخاطب کودک و خانوادهها کار کنید. برای عموم مخاطبان تولید کنید تا مخاطب خاص. در این دوره جشنواره به این بخش بها بیشتری خواهیم داد. ما ارتباطمان با مردم واقعی قطع شده است. خیال میکنیم مخاطب داریم ولی هر سالن فضای کوچکی است که مدام بوسیله خود ما پر میشود.
وی اعتماد به هیات داوران و جشنواره را از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره خواست و قضاوت بین آثاری که بههم نزدیک هستند کار سختی است و حاضر نیستم هیچ کس حرمت این دوستان را نا دیده بگیرد. خواهش میکنم اگر کسی به جشنواره در زمینه داوری اعتماد ندارد شرکت نکند.
اردشیر صالحپور نیز که رد این جلسه حضور داشت اهمیت حضور اجتماعی را یادآوری کرده و گفت: همان طور که کلاه قرمزی سنت نوروزی شده است و جناب خان توانسته مخاطبان زیادی در سراسر کشور داشته باشد هر کار عروسکی نیز میتواند در اجتماع تأثیر گذار باشد.
وی برنامه ریزی برای اجراهای با شکوه در خیابان و فضاهای عمومی با شعار صلح و دوستی را پیشنهاد داد تا مخاطبان بیشتری از برنامههای جشناره استفاده کنند.
معتمدآریا: فراخوان جشنواره تئاتر عروسکی، فراخوان دوستانه است
سیمین معتمد آریا نیز در این نشست گفت: خوشحالم که فراخوان جشنواره تئاتر عروسکی پیش از آنکه فراخوان اداری باشد فراخوان دوستانه است. آنقدر در ارتباط نا سالم و هوای آلوده به کج راهه میرویم که این جمع دوستان افراد را به این دلگرم میکند که شاید هنوز بشود به فراخوان دوستی کار کرد.
معتمد آریا از کار عروسکی که دو سا قبل با زهرا صبری انجام داده یاد کرده و افزود: یادمان رفته تئاتر عروسکی وجوه مختلفی دارد و فانتزی را از دست دادهایم. فانتزی ذهن ما به ارتباطهای خشن و پر از سوء تفاهم تبدیل شده است. اگر در این رشته قائم به ذهنیت خودمان شویم اتفاقهای خوبی میافتد. به اتفاقات بیرون دقت کنیم.
پیمان شریعتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی در بخش بعدی این گردهم آیی در پاسخ به سوالاتی که رد زمینه اعتبار جشنواره مطرح شد توضیح داد: اعتبار جشنواره شانزدهم باید در بودجه سال آینده دیده شود. سعی میکنیم با کمک شما سایر دوستان این اعتبار افزایش نسبی داشته باشد. همه چیز را به جشنواره سال آینده متصل میکنیم و نمونه این اقدامات را در فجر امسال خواهید دید. امیدورام با فضای سیاست خارجه ای که نوید داده میشود سال آینده اتفاقات بهتری درزمینه بین الملل بیافتد. با نگاه و تلاش خانم برومند نیز اقداماتی در زمینه جذب اسپانسر خواهیم داشت که تا دو سه ماه آینده خروجی اولیه آن را شاهد خواهیم بود.
فلاح، مسول انجمن نمایش استان مازندران، نیز که در این نشست حضور داشت مشکل اصلی بچههای تئاتر عروسکی در این استان را نداشتن سالن اجرا عنوان کرد. وی نوید ساخت یک سالن استاندارد تئاتر عروسکی در قائم شهر را برای سال آینده داد.
در این نشست صمیمانه نزدیک به 100 هنرمند تئاتر و تئاتر عروسکی شرکت داشتند که در آن میان چهرههایی همچون ایرج طهماسب، آزاده انصاری، سیمین معتمدآریا، حمید جبلی، آزاده پور مختار، شادی پورمهدی، شهرام کرمی، حمید رضا اردلان، داوود کیانیان، دنیا فنی زاده، شیوا مسعودی، منوچهر اکبرلو، آلبرت بیگ جانی، میترا کریم خانی، فروزان زاهد بیگی، ماندانا کریمی, مریم کاظمی، محمد بحرانی، محمد عاقبتی، زهرا صبری، افسانه زمانی، علی ابوالخیریان، محمد لقمانیان، محمد یوسفی، علی رضا ناصحی، رامین کهن، بنفشه بدیعی، زهره بهروزی نیا، زهرا مریدی، ابراهیم گله دار زاده، پوپک عظیم پور و ... حضور داشتند.