نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس:
وقفه در اجرای طرح کلید به کلید جادهها را ناامن کرده است
بنا به گفته یکی از نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس، عدم تخصیص بودجه به طرحهایی مانند «کلید به کلید» و «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» این موقعیت از استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان گرفته شده است و کشورهای همسایه با در اختیار داشتن خودروهای سنگینِ مدرن از این موقعیت تجاری بهرهمند میشوند.
![وقفه در اجرای طرح کلید به کلید جادهها را ناامن کرده است طرح کلید به کلید](/files/fa/news/1399/7/30/419900_258.jpg)
رویداد۲۴نوسازی ناوگان حملونقل و سنگین یکی از طرحهایی است که نهتنها میتواند به رونق اقتصادی و تولید ملی کمک کند بلکه میتواند بازار صادرات و واردات را تقویت کند بهخصوص در استان محرومی مانند سیستانوبلوچستان که به دلیل دارا بودن موقیعت تجاری مانند «بندر چابهار» میتواند در رونق اقتصادی سهمی داشته باشد، ولی بنا به گفته یکی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی عدم تخصیص بودجه به طرحهایی مانند «کلید به کلید» و «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» این موقعیت از استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان گرفته شده است و کشورهای همسایه با در اختیار داشتن خودروهای سنگینِ مدرن از این موقعیت تجاری بهرهمند میشوند. در ادامه گفتوگو با «اسماعیل حسینزهی» در خصوص الزام نوسازی سامانه حمل و نقل فرسوده کشور را میخوانید.
حسین زهی، عضو کمیسیون عمران و همچنین نماینده شهروندان خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت جادههای استان سیستان و بلوچستان که با وجود سامانه حمل و نقل فرسوده خطراتی را برای آنها به وجود میآورد و موقعیتهای تجاری را از بین برده است، میگوید: «باتوجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن موقعیت تجاری مانند بندر چابهار که در حوزه واردات و صادرات از تحریمهای یکجانبه و ظالمانه آمریکا معاف است، ولی متاسفانه باید بگوییم که بهدلیل عدم توجه به این موقعیت تجاری و همچنین عدم تخصیص بودجه از سوی دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مانند کامیونها، کامونیتها، اتوبوسها و ... تاکنون از این موقعیت استفاده چندانی نشده است، زیرا با این ناوگان حمل و نقل فرسوده نمیتوان به صورت مدرن مبادلات مالی و تجاری انجام داد و این بازارها را کشورهای همسایهای که خودروهای مدرن در اختیار دارند.»
شهردار سابق زاهدان با اشاره به تصمیمات گرفته شدهای که در این خصوص به مرحله اجرایی نرسیده است ادامه میدهد: «همواره در ادوار گذشته دولتها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی طرحهایی را به تصویب رساندند، ولی متاسفانه بهدلیل عدم تقویت تولیدکنندگان داخلی در حوزه عرضه کامیون، اتوبوس و ... این طرح که نیاز روز جادههای کشور محسوب میشود روی زمین مانده است و با توجه به وضعیت ارزی که این روزها به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده است عملا واردات خودروهای سنگین هم متوقف شده است و میتوان گفت تنها راه خروج از وضعیت کنونی اجرای طرحهایی مانند طرح «کلید به کلید» است که در آن خودروهای سنگینِ فرسوده با خودروهای جدید معاوضه میشود که در این حوزه نیاز است دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت انجام دهد.»
حسین زهی، عضو کمیسیون عمران و همچنین نماینده شهروندان خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت جادههای استان سیستان و بلوچستان که با وجود سامانه حمل و نقل فرسوده خطراتی را برای آنها به وجود میآورد و موقعیتهای تجاری را از بین برده است، میگوید: «باتوجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن موقعیت تجاری مانند بندر چابهار که در حوزه واردات و صادرات از تحریمهای یکجانبه و ظالمانه آمریکا معاف است، ولی متاسفانه باید بگوییم که بهدلیل عدم توجه به این موقعیت تجاری و همچنین عدم تخصیص بودجه از سوی دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مانند کامیونها، کامونیتها، اتوبوسها و ... تاکنون از این موقعیت استفاده چندانی نشده است، زیرا با این ناوگان حمل و نقل فرسوده نمیتوان به صورت مدرن مبادلات مالی و تجاری انجام داد و این بازارها را کشورهای همسایهای که خودروهای مدرن در اختیار دارند.»
شهردار سابق زاهدان با اشاره به تصمیمات گرفته شدهای که در این خصوص به مرحله اجرایی نرسیده است ادامه میدهد: «همواره در ادوار گذشته دولتها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی طرحهایی را به تصویب رساندند، ولی متاسفانه بهدلیل عدم تقویت تولیدکنندگان داخلی در حوزه عرضه کامیون، اتوبوس و ... این طرح که نیاز روز جادههای کشور محسوب میشود روی زمین مانده است و با توجه به وضعیت ارزی که این روزها به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده است عملا واردات خودروهای سنگین هم متوقف شده است و میتوان گفت تنها راه خروج از وضعیت کنونی اجرای طرحهایی مانند طرح «کلید به کلید» است که در آن خودروهای سنگینِ فرسوده با خودروهای جدید معاوضه میشود که در این حوزه نیاز است دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت انجام دهد.»
حسینزهی با یادآوری اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه میکند: «یکی از چالشهایی که این روزها کشور ما با آن درگیر است موضوع بیکاری است که با رونق دادن به تولیدات خودروهای سنگین و اجرایی کردن طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی میتوان بخشی از مشکل بیکاری را برطرف کرد به این نکته هم باید اشاره کنیم که قابلیت ایران در تولید خودروهای سنگین مانند کامیون، کامیونت، اتوبوس و ... میتوان بازار منطقه را هم مال خود کنیم و در ادامه ارز آوری قابل توجهی را به همراه داشته باشد و این موضوعات میرساند که دولت محترم باید در این حوزه بیشتر تمرکز داشته باشد، زیرا اکنون خودروهای فرسوده با سنی بالای ۷۰ سال در جادههای ایران تردد میکنند که هر لحظه میتوانند حادثهای بهوجود بیاورند و جان شهروندان را به خطر بیندازند.»
خبر های مرتبط