مجلس یازدهم با کارشکنی اشتباه بزرگی میکند/ رد کردن بودجه در صحن بدعت جدیدی است
رویداد۲۴ غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم، در رابطه با اقدام مجلس برای رد کلیات بودجه گفت: من در روز اول هم گفتم که مجلس دو کار میتوانست انجام بدهد یکی اینکه، چون با هم هماهنگ بودند در همان روز کمیسیون تلفیق، کلیات را رد میکرد و به دولت بر میگشت و دولت مجبور بود کاری کند، اما بیش از دو ماه نشستند و این لایحه در کمیسیون تلفیق بود. به قول خودشان همه چیز را به هم ریختند یا اصلاح ساختار کردند و دولت گفت شاکله بودجه به هم ریخته است. من هم که از بیرون به ماجرا نگاه میکنم همین عقیده را دارم و میگویم، خیلی به هم ریخته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم افزود: رد کردن پیشنهاد کمیسیون تلفیق در صحن علنی دو مفهوم خواهد داشت مفهوم اصلی این است که گزارش کمیسیون تلفیق رد شد و این اصل موضوع است یعنی صحن علنی مجلس اصلاحات کمیسیون تلفیق را نپذیرفت البته باید بدانند که به لایحه دولت رای ندادند بلکه به پیشنهاد کمیسیون تلفیق رای منفی دادند.
تاجگردون خاطرنشان کرد: آیین نامه داخلی حکم میکرد وقتی در صحن علنی پیشنهاد کمیسیون تلفیق رد میشود در همه مقررات حاکم بر مجلس وقتی گزارش رد شد به خود کمیسیون بر میگردد. یعنی رد کردن صحن و برگشت به دولت بدعت جدیدی است و موضوعیت ندارد و کمیسیون تلفیق باید این را حل کند.
او ادامه داد: حال دولت باید لایحه بدهد و به عقیده من بی تدبیری آشکاری در این رفت و برگشت بین کمیسیون تلفیق و صحن و تصمیم به ارجاع آن به دولت صورت گرفته است.
بیشتر بخوانید: سرنوشت نامعلوم بودجه ۱۴۰۰/ مجلسیها اختیار بودجهنویسی را از دولت میگیرند؟
تاجگردون اضافه کرد: با اینکه این مصوب شورای نگهبان است که مجلس نمیتواند شاکله را بهم بریزد، ولی این کار به شاکله نرسید و کلیات را برگرداند.
او در رابطه با درگیری مجلس با دولت بر سر نرخ ارز گفت: نمیتوان از منطق اقتصادی این کار ایراد گرفت نرخ ۱۷۵۰۰ تومان نرخی است که دولت باید بتواند هزینههای جاری خود را و معیشتها و یارانهها را تامین کند و هزینهها الزام آور است و باید انجام شود. این نشانگر این است که دولت تمایل دارد عدد بیشتر از ۱۷۵۰۰ تومان باشد، چون با این رقم نمیتواند، هزینههای خود را تامین کند یعنی عملا چسبندگی قیمت ارز در بالای ۱۷۵۰۰ لحاظ شده بود.
او اضافه کرد: به نظر من اگر مجلس میخواست تدبیر خاصی به کار ببرد باید سعی میکرد دولت هر چه سریعتر کار خود را انجام دهد و برود اینکه در کار دولت، کارشکنی میکنند و یا عدم همراهی دولت در کار اجرا عملا نمک به زخم پاشیدن است. من نمیخواهم نگاهی سیاسی به موضوع داشته باشم، ولی اساسا مجالس باید به دولت کمک کند تا کارش را پیش ببرد بعد ایرادات دولت را بگیرد نه اینکه مرتبا جلوی کار را بگیرد. کسی که ایرادی دارد اگر مرتبا جلوی کار او گرفته شود همه ایراد را به گردن کسی میاندازد که جلوی کار را گرفته است.
تاجگردون تاکید کرد: امروز اگر دولت هزار و یک عیب هم داشته باشد بخاطر کار مجلس زبانش دراز است و میگوید، مردم میخواهم کاری کنم، ولی مجلس نمیگذارد. به عقیده من مجلس در این رفتارها و کارشکنیها اشتباه بزرگی کرد، چون این رفتار سر جمع مردم را ناامید میکند و دلسرد خواهد کرد و زبان دولت را درازتر میکند.
نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: نوع مدیریت مجلس یازدهم و دهم تفاوتی از زمین تا اسمان دارد، ولی به هر حال این افراد منتخبین مردم هستند و ارزیابی توانایی آنها کار من نیست. اگر توان مجلس ضعیف باشد میتوان با مدیریتی خوب آن را قویتر کرد، ولی این نوع مدیریت حتی تخصص حداقلی مجلس را هم ضعیفتر نشان میدهد.