چرا ویدئوهای ساسی مانکن بازدیدهای میلیونی دارد؟
رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: «آنانی که بر قله قدرت نشستهاند، دیگر حتی علاقهای به پنهان کردنِ نظام انحصاری ندارند! همچنان که خشونت این وضع آشکارتر میشود، قدرتش نیز فزونی میگیرد. دیگر حتی نیازی ندارند تا به هنری بودن تظاهر کنند. این حقیقت که آنها فقط نوعی کسبو کارند، به ایدئولوژی رایج بدل میشود تا مزخرفاتی را که عامدا تولید میکنند، توجیه کند.» / از مقاله «صنعت فرهنگسازی به مثابه فریب تودهای» تئودرو آدورنو ترجمه مراد فرهادپور
«امروز دیگر مردم سرگرم میشوند... از مخاطب پرسیده میشود که چه برنامههایی را بیشتر دوست داری تا پروژه احمقسازی تکمیل شود.» تئودور آدورنو
حالا دیگر مهم نیست محتوای کلیپهای ساسی مانکن چیست؛ او هر موزیک ویدئوی جدیدی منتشر میکند، سریعا فراگیر میشود؛ تفاوتی نمیکند کلیپ «آقامون جنتلمنه» باشد یا «اول اینستا بعد کتاب» یا کلیپ «سمیه نرو» او که بازیگر فیلمهای پورن در آن بازی میکرد یا کلیپ اخیر او با نام «برادران لیلا» که انتشار آن همچون کلیپهای قبلی، حاشیههای زیادی داشت.
در مواجهه با ویدئوکلیپهای ساسی مانکن و البته نمونههای مشابه همچون «تتلو» یا «کاردیبی» دو ایده وجود دارد؛ برخی معتقدند باید از کنار آن گذشت و بها نداد تا بیشتر دست به دست نشود اما برخی معتقدند سکوت بیمعناست و باید خانوادهها و جامعه را آگاه کرد تا بدانند با چه جریان مخربی طرف هستند.
کلیپ جدید کوتاه ساسی مانکن بیش از دهها میلیون بازدید داشته و به جز الفاظ رکیک هم نکته خاصی در آن نیست اما چرا چنین اتفاقی میافتد و چنین تصاویری تا این حد بازدید میخورد؟
برخی معتقدند به خاطر بگیر و ببندها و سانسور در ایران، سلیقه موسیقی در ایران تنزل یافته است. این بخشی از ماجراست و واقعیت دارد اما همه ماجرا نیست، چنانچه در دنیا نیز وضعیت بهتر از این نیست و خوانندههایی همچون «نیکی مینانژ» یا «کاردی بی» همان کارکرد جنسی ساسی مانکن در ایران را دارند و اتفاقا جایزههای معتبر هم میگیرند یا خوانندهای همچون بیلی آیلیش جایزه گرمی میگیرد. با این حال گروهی در ایران معتقدند که سیاستهای فرهنگی موجب بروز چنین اتفاقاتی شده است.
صنعت فرهنگ چیست؟
تئودور آدورنو از فیلسوفان آلمانی چپ نو برای نخستین بار موضوع «صنعت فرهنگ» را به عنوان یک تز مطرح کرد که ابعاد دیگر آن توسط دیگر متفکران مکتب فرانکفورت همچون هورکهایمر و مارکوزه و بعدها هابرماس ادامه یافت. آنها معتقدند در دنیایی که منطق سرمایه حرف نخست را میزند، فرهنگ از کارکرد اصلی خود خارج میشود و همچون «کالایی مصرفی» به خورد تودهها داده میشود.
به اعتبار دیدگاه آنها هر فرهنگی که بتواند پول بیشتری خلق کند، اعتبار بیشتری مییابد و به علت تبلیغات گستردهای که روی آن انجام میشود، به «فرهنگ هژمونیک» تبدیل میشود. از این منظر به اعتقاد آنها تولیدات فرهنگی متناسب با تقاضای وسیع اقتصاد سرمایهداری است.
هربرت مارکوزه دیگر فیلسوف چپگرای آلمانی در تشریح همین وضعیت میگوید: «صنعت فرهنگ نیازهای کاذب را تولید و ارضا میکند.» که این کار به این روش انجام میشود که اولا که محصول فرهنگی قالبشده به تودهها استاندارد نشان داده میشود و در ادامه به آن فردیت بخشیده میشود تا این اقدام در راستای انتخاب فردی افراد توجیه شود؛ حال آنکه موضوع فردی نیست و کاملا اجتماعی است.»
مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه
سریال جوکر و وقاحت سلبریتیهای ایران/ کاهنان عصر ابتذال چگونه اوضاع را عادی جلوه میدهند؟
موسیقی اعتراضی چگونه در ایران شکل گرفت؟
ظهور سلبریتیهای بیهنر در بستر سیاستزدایی از جامعه
دیدگاه نومارکسیستهایی همچون آدورنو و هورکهایمر و مارکوزه با دیدگاه مارکسیستهای کلاسیک متفاوت است و آنها «فرهنگ» را به جای «اقتصاد» به عنوان زیربنا میپذیرند و معتقدند مهمترین پیامد «صنعت فرهنگ»، نابود کردن فرهنگ توده از طریق «ایجاد نیازهای ساختگی» است تا با این روش ذوق و ترجیحات تودهها مطابق آنچه پیش برود که منطق بازار آن را شکل میدهد.
درباره موسیقیهای جنسی و اروتیک هم دقیقا همین موضوع «صنعت فرهنگ» مصداق دارد و منطق بازار به نحوی حرکت میکند که ذائقه مشتری را بر پایه درآمد بیشتر تغییر دهد، بیآنکه پیامدهای آن برایش اهمیت داشته باشد. در این فضا آنچه مهم است، تعداد لایکها و ویوی ساسی مانکن یا چهرههای مشابه اوست؛ چهرههایی که در اینجا معمولا یا درآمد کلیکی دارند یا از طریق سایتهای قمار ارتزاق میکنند و در پیوندی ناگسستنی با بازار (تبلیغات) سبکی از زندگی را بازنمایی میکنند و به واسطه همین وضع، فرهنگ تبدیل به صنعتی در دست سلبریتیهایی میشود که «منطق بازار» در آن حرف نخست را میزند؛ منطقی که بر این پایه وضع شده است: «هر فرهنگی که بتواند پول بیشتری خلق کند، اعتبار بیشتری مییابد.»
آلن بدیو فیلسوف بزرگ فرانسوی همین مسئله را درباره تلویزیون تطبیق داده و میگوید تلویزیونها نیز در حال تغییر ذائقه فرهنگی به نفع سرمایه هستند. به همین دلیل است که او میگوید: «وحشتناکترین تصویر دنیا، تصویر لبخند مجری تلویزیون است.»
بدیو معتقد است هنر، «مازاد» دارد و به همین دلیل پدیدهای خطرناک برای وضع موجود (منطق سرمایه) است و امکان دارد از طریق همین مازاد، منطق سرمایه به چالش کشیده شود، به همین دلیل است که با شیوه کالایی شدن، هنر تقلیل داده میشود تا با دستمالی کردن و از بین بردن اهمیت آن، واژه «هنر» یا «هنرمند» به هر کسی اطلاق شود.
بدیو سه پدیده را دارای «مازاد» میداند که تونایی ایجاد «رخداد» دارند. رخداد به باور بدیو وضعیتی است که میتواند تمام نظام موجود را به چالش بکشد. هنر، سیاست، عشق و علم چهار عنصر بدیویی هستند. او معتقد است که این چهار مورد، به دلیل داشتن همین مازاد، خطری برای «وضعیت موجود» به شمار میروند، به همین دلیل مستمرا تقلیل داده میشوند و مورد هجمه قرار میگیرند. عشق به سکس، سیاست به مدیریت، علم به تکنولوژی و در نهایت هنر به نوعی از فرهنگ روزمره تقلیل داده میشود.
ببینید: ساسی مانکن؛ خوانندهای که نظام آموزشی ایران را به چالش کشیده، کیست؟ +فیلم
«پورنوگرافی» و «ابتذال در موسیقی» به نوعی کارکرد تقلیل هنر را دارند و هر دو کارکردی یکسان دارند؛ ساختن سوژههای مصرفگرا و مکانیکی که از «انسان» به «ماشینهای پولساز» تنزل پیدا کردهاند بنابراین محصولات فرهنگی نیز باید تنزل یابند تا به سطح «انسانهای تکساحتی» برسند و برای این کار نیز تمام اقشار و گروههای سنی مورد هدف قرار میگیرند.
در واقع اگرچه در انتشار این آثار از عباراتی همچون (۱۸+) استفاده میشود، اما واقعیت این است که محصول نهایی برای همگان تولید میشود تا هیچکس قادر به گریز از آن نباشد و محصولاتی که حتی به نام «مخصوص فلان گروه سنی» تفکیک شدهاند هم به حدی صوری دستهبندی شدهاند که آخر سر یکسان و همانند از کار در میآیند.
هربرت مارکوزه این جریان را در راستای «سطحی شدن فرهنگ» و «تبدیل خصوصیت آن از دوبعدی یه یکبعدی» تحلیل میکند و عنوان کتاب «انسان تکساحتی» را نیز از همین تم استخراج میکند؛ انسانی که تنها در یک بعد پیش میرود: سنجیدن همه چیز با لایک و ویو و پول! حاصل کار نیز به زعم آدورنو، همان حلقه «مغزشویی» است و ایجاد نیازهای از پیش تعیین شده.
تقلیل «مفهوم انسان» در «سرمایهداری متاخر» دیگر پدیدههای انسانی را نیز تقلیل میدهد. به این ترتیب موسیقی از «هنری عمیق و متفکرانه» باید به سطح «خالتور» و «شیش و هشت» تنزل پیدا کند و روابط عاشقانه هم به پورنوگرافی تبدیل شوند.
چند سال قبل انتشار فیلم خصوصی کیم کارداشیان با کانیه وست دوست پسر سابقش، میلیونها بار دیده شد و به شهرت کیم کارداشیان کمک کرد. بعد از آن فیلمهای خصوصی دیگری هم از بازیگران منتشر شد. حتی بعضی این سلبریتیها عمدا این تصاویر را منتشر میکردند تا همان فضای «ساخت ماشینهای پولساز» را بسط دهند.
اگرچه برخی ناظران معتقدند که باید اینستاگرام را فیلتر کرد تا مشکلات حل شود، اما تجربه نشان داده با فروش فیلترینگ توسط خود حاکمیت، موضوع فیلترینگ بسیار بیمعنی به نظر میرسد؛ چه آنکه همین الان کلیپ ساسی مانکن در سروش و روبیکا نیز دست به دست میشود.
با این شرایط باید به دنبال راههایی بود که بتوان با آموزش یا اعمال محدودیتهای سنی، با تخریب ذهن کودکان از طریق چنین کلیپهایی مقابله کرد؛ چنانچه برخی چهرههای مشهور نیز از همین روش استفاده کردند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشتند، شاید روش مناسبی برای مقابله با چنین پدیدههایی باشد.
زمانی یوسف اباذری در نقد موسیقی مرتضی پاشایی او را خالتور و بدون ذرهای تکنیک میدانست که در فضای حذف هنرمند واقعی و کالایی کردن هنر به جامعه قالب شده است. چنین نمونههایی امروز فراوانند که عاری از حداقلهای تولید یک اثر هنری یا فرهنگی هستند و صرفا به واسطه تبلیغات وسیع یا قیافههای خاص به شهرت رسیدهاند. در حقیقت کارکرد اصلی «کالاییسازی» پدیدهها همین است که آثار هنری درخشان به مرور به دلیل آنکه الزاما پولساز نیستند، کنار گذاشته میشوند و آرامآرام آثاری با تکنیکهای ضعیفتر و سپس آثار بدون تکنیک هنری و بعد از آنهم آثار صرفا اروتیک و جنسی با رنگهای بسیار پرکنتراست به خورد مخاطب داده میشود و رفتهرفته کار به جایی میرسد که تا نام مثلا «موسیقی» آورده شد، نخستین چیزی به که به ذهن متبادر میشود، نامی چون ساسی مانکن است.
آدورنو در همان مقاله مینویسد اکنون پیشبینی یک قرن پیش آلکسی دوتوکویل به واقعیت پیوسته است: «استبداد، تن را به حال خود رها میکذارد و حمله خود را متوجه جان یا روح میسازد. نمیفرمانروا دیگر نمیگوید: باید همچون من فکر کنی یا بمیری. او میگوید: آزادی تا همچون من فکر نکنی؛ زندگی، اموال و همه چیزت از آن تو باقی خواهد ماند، ولی از امروز به بعد در میان ما فردی بیگانه خواهی بود»
واقعیت این است که همانگونه که توکویل گفته، هنر و تفکر دیگر بیگانهاند؛ فیلمسازان، نقاشان، موسیقیدانها و شاعران و ادیبان و ... یکی یکی بیگانه و خانهنشین شدهاند و هرکس بتواند از هنر پولسازی کند، سکه بازار است. انواع سریالهای نمایش خانگی را در ذهن مرور کنید که دیدن آنها کارکرد یکروزه دارند و قرار نیست اندیشهای را در بیننده زنده کنند. فقط یک لحظه باید و دید و خوش بود و گذر کرد؛ همین! در این نوع کالاییسازی هنر، دیگر جایی برای تفکر نیست.
سوی دردناک ماجرا آنجاست که اختلاف بزرگ با ساسی مانکن اینجاست که محتوای جنسی تولید میکند، اگر همین محتوای جنسیتزده نبود، او نیز همچون دیگر کسانی که در ایران مشغول فعالیت هستند، جایی برای خود داشت و با همین سطح نازل تکنیک، بازار را در اختیار داشت. به یاد بیاورید زمانی خبرگزاری تسنیم برای «کنسرت زانکو» تیتر میزد «اوج موسیقی با زانکو»! یا در نمونه دیگر موسیقی «سلام فرمانده» فقط به خاطر محتوای ایدئولوژیک آن هزاران قدر دید، بی آنکه اندکی دارای ویژگیهای هنری باشد.
راجر کیمن تحلیلگر برجسته موسیقی، وقتی سمفونی شماره پنج بتهوون را تحلیل میکند، ضربه ابتدای اثر را به معنای «ضربه محتوم مدرنیتنه بر پیکر اروپا» تحلیل میکند و با این اثر تاریخ مدرنیته را روایت میکند. آدورنو خود موسیقیدان بزرگی بود و این هنر آنقدر برایش عظمت داشت که در مقابل آن خود را هم ناقص میدید. او در مواجهه با آثار بتهوون چنین میگوید: «از مواجههام با بتهوون آموختهام که هرکجا چیزی به نظرم اشتباه، نامعقول یا ضعیف رسید، قضاوتام را به تعویق بیاندازم و اشتباه را در خودم جستجو کنم.»
در دنیای جدید، تحلیل که جای خود، اساسا تکنیک هم حذف شده است. یعنی با لشگری از خالتورها مواجهیم که به مدد پولسازی آنها، به عنوان هنرمند معرفی شدهاند. در این «وضعیت»، که دیگر «گوش و ذهن تربیتشده» حذف شده است، موسیقیهای جدیتر پاپ همچون فرهاد مهراد، فریدون فروغی، شهیار قنبری و ... یا ترانهسراهایی چون اردلان سرفراز و جنتی عطایی و ... هم جایی ندارند، اکنون دوران «آقامون جنتلمنه» فرا رسیده است!
ازتون شکایت می کنم. بعضی توهین هاتون قابل پیگیری قانونی است.
هرکس که بود
ساسین
سوال ؟
صورتی تنظیم
تغییر کمکی
کمک فکر
جای خالی
جای پر کاری
برش کاری
شیرینی قنادی
طعمه درستکاری
گل ساز کاریست
این شخص بااین کارش تمام جوانان این سرزمین راداره نابودمیکنه خواهشمندیم اقدام کنیدمسئولین محترم قضائی یک سربازگمنام امام زمان کافیش هست
بخاطر سانسور .
بخاطر اینکه عکس العمل عمو پورنگ را منتشر می کنید ولی جواب ساسی را منتشر نمی کنید .
پس ضعف در خودتان و سانسور هایتان ببینید .
او یک علف هرز هم اگر باشد ، باغبان بی سواد ، بی عرضه و نابلد و سواستفاده چی است .
بقیه اش هم غر غر بیجا است .
چرامسئولین اصلاًدرک نمی کنیدخواهش میکنم این شخص رابه وسیله سربازان گمنام امام زمان بکشید
غیر از این باشد
حرف مفت نابجاست
هرکس که بود
مبارکه !!!!!!
دلیل این سوالات من پر واضحه، وقتی کار فرهنگی مثبت در جامعه نکردید و هویت ملی را از سطح جامعه زدودید نتیجه اش این میشه!!!!!!!!!!
از بعد انقلاب تا به امروز که نزدیک به ۴۳ سال میگذره هنوز نشان دادن ساز سنتی در سیمای کشور ممنوع هست!!!!! هنوز هر کجا بین مذهبیان بحث موسیقی میشود ( چه اصیل ایرانی و چه پاپ) هر دو ممنوع و حرام میشود. حتی برخی کنسرتهای بزرگان تا قبل از کرونا بدون مجوز میان و برگزار نمیشد. چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وقتی فرهنگ غنی ترویج نشه و حتی کتاب ها هم جذابیت نداشته باسه، جوان دنبال چیزی میگرده که شادش کنه، این میشه که آهنگ های ساسی ببین نسل جوان و نوجوان محبوب میشود.
پس اول به حساب خود برسیم و سپس بریم سراغ کارهای ساسی!!!!!!
اما در کل نمیشود جلو رخنه کردن را گرفت
خوب آشناس
موسیقی و آواز قشنگ
کوهنورد خوب و فرهنگ
دختر تنها دختران بی پناه
نامردی و بدخواه
مگر خدا یکی باشد پناه
........................
گرگ زخمی
خواندن ازیک مرام
مردی یا نامردی کدام ؟
نامردی بدخواهی بود
نرو دختر خیرخواهی بود ؟
...................
گرگ زخمی
رسالت است
رویال تهران اسم فرنگی است
اسم بیمارستان ؟
خوب یا بد است
رسالت است
بهشت یا جهنم نمی برند
عربی ترکی هندی ژاپنی
همه از خداست
خداانسان را آموخت بیان
صدا و سیمای اوست
کودک بینوایی
دل تنگ میوه موز
داد از داغ جدایی
...................
گرگ زخمی
بینوایان و نان شب
دزد بازار روز
دزد پنهان شب
.....................
گرگ زخمی
صددرصد مطمینم ارزو داره جای الکسیس با این خواننده جفتگ می انداخت جهانی گردد
مرام بود
حرف درست حرف خدا بود
حرف غلط انداز
حرف ایمان نبود
..................
چی بود.؟
انسانیت اهل ویرانی نبود
ایران آباد و ایرانیان شاد
دین حق دین خداست
دانایی و عقل و خرد
حرف درست حرف خداست
..............
گرگ زخمی
اگه به فکر ساسی هست بره اون سرو وضع خودشو درست کنه
واقعا اگه بحث تربیت وشرافته
تو لطفا حرف نزن ضیغمی
بعضی موضوعا حله چرا نمیاید بگید بعضی جوونا آرزوی یه پراید داغون دارن چرا نمیگید بعضیا از نداری طلاق گرفتن چرا نمیگید میلیار پول میدزدن ولی یه وام یه میلیون تومانی به یه کارمند ضامن میخوات چرا نمیگید مردم نمیرن خونه هم که میوه نیست دست بردارید با این حرفا سر مردمو گرم کنید دزدی کنید آهنگش بد یا نه چرا مشکلات دیگه رو حل نمیکنید الان کشور واسه بعضیا بهشت هست این یارو خرابش کرد آقای مذهبی میگی به بعضیا تلویزیون نگاه کنن دختره میگه میوه نخورند بعضی مردم قناعت کنن دست بردارین یکی از ثروتمند ترین کشورای دنیا بعضی موضوعا رو ول کرده اینو گرفته که مردم حواسشون بعضیا پرت شه مذهبی محترم دین فقط دین خدا و کلام کلام خدا نگاه کن میگه آجیل نخرید مرغ نخورید گوشت نخورید میوه الان میگه نخورید قناعت کنید این رو میگی مذهب پولایی که دزدیدن رو حساب کن میشه نفری یک میلیارد به مردم اینا رو بگید آهنگ خونده بد یا نه به ما چه خانم بازیگر نصف پولتو مثل بیل گیتس بزرگ بده به فقرا حرف صحبت نکن پولتو نگیری یه دقیقه یه فیلم بازی نمیکنی نگاه کن بعضیا که شرمنده خونوادشون هستن نظر شما لازم نیست کل هنرت گریم کردن فیلم پول نصف پولتو بده بعضیا که فقیرن بیل گیتس بزرگ نصف ثروتشو داد آفریقا اینا رو بفهمید
و وقتی که از تلوزیون ایران هییییچ آهنگ جذاب و شادی پخش نمیشه آدم میزنه کانال های آهنگ توی ماهواره اتفاقی موزیک ویدیو ساسی پخش میشه خوب حالا دو مدل آدم داریم کسی که سالم باشه و به متن شاد آهنگ توجه کنه یا کسی که ذهن مریضی داشته باشه و به تصاویر لختی زن های توی موزیک ویدیو توجه کنه! آدم مریض مریضه و هرچقدر هم جلوش رو بگیری باز هم دنبال این جور چیز ها میره مطلب سوم بچه ها رو هرچقدر محدود کنی بیشتر کنجکاو میشند یا علی .
.....
آهنگ جنتلمن
ساسین سوال
صورتی تنظیم
تغییر کمکی
کمک فکر
جای خالی
جای پر کاری
برش کاری
شیرینی قنادی
طعمه درستکاری
گل ساز کاریست
تا جایی که یادم هست مسیح بود که مسئله بی حجابی را مطرح کرد جلوی او هم شکست خوردید
حالا کل بودجه کشور رو گذاشتید کلی ستاد و پلیس و بسیج و ... رو با جریمه توقیف و پلمپ و...که جلوی اثر کار یک نفر را بگیرید
یقین یه مشکلی دارید که این یکنفرها اینطوری همه ساختار تبلیغاتتون رو به چالش میکشن
اینهمه بودجه تبلیغات میدید که چهارتا بنر بزنن و بقیشو چیکار میکنن خدا عالمه
اگه همه این بودجه ها رو خرج رفاه مردم میکردید فکر میکنم الان نیازی به اینهمه مخارج بیهوده نمیشدیدو مردم هم همچنان پشتتان بودن احتمالا!!!
یادتونه چه تبلیغی واسه اون خانم معلم بابلی با ترانه گانگسترش و اون یکی مدرسه دخترونه که دافی میخوند میکردین؟ خب این جور «پیشرفتها» توی روند بالا طبیعییه چون وقتی شما و بقیه رسانههای کشور فدایی اقتصاد نئولیبرالیستی هستند، خب فرهنگ اون اقتصاد هم همون کسب و کاریه که هالیوود و تتلو و ساسی و نظایرشون تولید میکنن و مملآمریکایی جماعت هم اونو ترویج میکنه.... واسه همین قول میدم همین فردا پسفرداست که این ترانه رو نیز نه فقط توی مدارس بلکه توی مهمونیهای خونوادگی هم، بزرگ و کوچیک همخونی کنند و بذارن توی شبکه که یه وقت از موج «پیشرفت» عقب نمونن....
گور بابای اینها اما هالیوود هم که از اولش اینجوری مهد ابتذال فرهنگی نبوده، پس شما و بقیه حواریون نئولیبرالیزم که فرهنگ بخش بزرگی از جامعه رو هم به ابتذال کشوندین کمربنداتونو محکم ببندین که بی رو دربایستی این تازه از نتایج سحرست!
برای پرداختن به اتفاقی ساده و نه چندان مهم و بی ارزش برای عموم جامعه و حتی الیت جامعه! احتیاج به این همه صغری کبری چیدن نبود.
چرا به علل این مسائل و ابتذال فرهنگی جامعه که اتفاقا ریشه در مسائل سیاسی دارد اشاره نکرده اید؟؟ ترسیدید مبادا اینکه مورد هجمه از طرف همانهایی که باعث نامیدی و سرخوردگی جامعه شده اند قرار بگیرید.!! ضروری است برای هر خبرنگار یا هر فردی که دغدغه مسائل اجتماعی و... دارد قبل از پرداختن به موضوع به علل اصلی بروز مشکل بپردازد نه رندانه مسئله را از زاویه دید خود قضاوت کند. و به نتیجه گیری بپردازد
در مورد این مورد خاص در مقاله خود جواب خود را داده اید.
چون من اصلا خبر نداشتم که ساسی اهنگ جدید خونده
آنقدر که خبر ها تبلیغات منفی کردن من هم رفتم ببینم چیخونده
تبلیغات .تبلیغاته. حتی اگر منفی باشه
خیلی باحاله
دم ساسی هم گرم که با هر آهنگش کک میندازه به تمبون شماها ریاکارای بی شرف
همیشه اینه درنظر داشته باشید که ما آدم ها یکی بزرگ و یکی کوچک می کنیم
وقتی شمام نسبت به کلیپ های اقای ساسی واکنش نشان می دید او موفق میشه چون تو دنیای امروزی هر چیزی که مردم بیشتر در موردش حرف بزنن بزرگ میشه اما وقتی ما بیتفاوت باشیم نسبت به این موضوع اونم دیگه دیده نمیشه همین