به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان رویداد24 بررسی کرد
نقش درآمد حرام و بی ضابطه در صحنه کربلا
یکی از ملاک هایی که می تواند ما را به طور ملموس، به سمت و سویی هدایت کند که متوجه شویم آیا در زمره یاران سید الشهدا(ع) هستیم یا نه، توجه به درآمد مالی می باشد. فردی که از هر طریقی در پی کسب درآمد باشد و حق و ناحق ، انصاف و مروت و بیت المال و غیره برایش اهمیتی نداشته باشد اگر بانی تمام هزینه های یک هیئت عزاداری هم بشود باز هم در زمره یاران امام حسین(ع) قرار نخواهد گرفت.
رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- هنگامی که عمر بن سعد، لشکرش را برای محاربه با حضرت سیدالشهدا(ع) بسیج کرده و آنها را از همه جوانب احاطه کرد بگونه ای که بمثابه حلقه ای، یاران اباعبدالله(ع) محاصره شدند امام حسین(ع) از خیمه گاه خویش خارج شد و به طرف لشکریان عمر بن سعد رفت تا آنها را نصیحت نماید.به دستور فرمانده لشکر اموی، برای اینکه کلام امام(ع) به سپاهیان منتقل نشود همهمه و شلوغی ایجاد شد. امام(ع) فرمود: ساکت باشید و حرف مرا گوش کنید اما آنها به ایجاد سروصدا پرداختند و ساکت نشدند.امام حسین(ع) فرمود: وای بر حال شما، مگر چه می شود که اندکی ساکت باشید و حرف مرا گوش کنید. شما اگر ساکت باشید من شما را به راه سعادت و طریقه رشد هدایت می کنم اما شما نافرمانی می کنید و حرف مرا گوش نمی کنید.
هنگامی که از شدت سروصدا کاسته نشد و لجبازی سپاهیان عمر بن سعد، ادامه یافت امام حسین(ع) دلیل این لج بازی و عدم پذیرش حق را برای لشکریان یزید بیان نمود. ایشان فرمود: شکم هایتان از حرام انباشته شده است و در نتیجه، بر قلب شما، مٌهر خورده و توانایی درک حقیقت را ندارید.
قرآن کریم در دو آیه شریفه، بیان می فرماید که درآمدهای شما باید دارای دو خصوصیت باشد. خداوند متعال در آیات شریفه 168 سوره بقره و 88 سوره مائده می فرماید: درآمد شما باید هم حلال باشد و هم طیب. بدین نحو که اگر شخصی خواستار آنست که توانایی پذیرش حق را داشته باشد باید درآمدش، واجد این دو ویژگی باشد.
درآمد حلال با دو شرط حاصل می شود. شرط اول آنست که منبع درآمد، یکی از مواردی که خداوند متعال بر حرمت آن تاکید کرده است نباشد.به طور مثال، تولید، توزیع، خرید و فروش و تبلیغ مشروب، مواد مخدر، البسه نامناسب و تحریک کننده، آلات موسیقی حرام و ...، حرام است و لذا درآمدی که ازین طریق حاصل شود نیز حرام است.
شرط دوم برای درآمد حلال آنست که خمس آن نیز پرداخته شود.خمس، مالیاتی است بر هزینه، یعنی پس از محاسبه خرج و مخارج درطی یک سال، باید یک پنجم باقی مانده محاسبه شده و پرداخت گردد و در صورت عدم پرداخت، درآمد حاصله حرام است.
اما منظور از درآمد طیب چیست؟
پیامبر اکرم(ص) برای درآمد طیب، هفت شرط را بیان فرموده اند. رسول خدا(ص) بیان نمودند که پاکیزه ترین و طیب ترین درآمد، درآمد آن کاسبان و کسانی است که:
1- «وقتی تجارت می کنند دروغ نمی گویند.» به طور مثال،اجناس ایرانی را با عنوان برند خارجی به فروش نمی رسانند.
2- «وقتی معامله را تمام کردند، خلف وعده نمی کنند.» حتی اگر قیمت دلار، ده هزار تومان شود.
3- «وقتی مورد اطمینان و اعتماد قرار گرفتند، خیانت نمی کنند.» به طور مثال، چک تضمین را برگشت نمی زنند.
4- « وقتی بدهکارند هنگامی که توان مالی یافتند بلافاصله بدهی خود را پرداخت می کنند.»
این هفت مورد، ملاک درآمد طیب است. اگر با توجه به موارد مذکور، درآمد شخصی، حلال و طیب باشد بر قلب او، مٌهر زده نمی شود و می تواند حق را بپذیرد اما اگر درآمدش حائز چنین ویژگیهایی نباشد حق را نمی پذیرد و در مقابل امام زمان خود، خواهد ایستاد.
لذا یکی از ملاک هایی که می تواند ما را به طور ملموس، به سمت و سویی هدایت کند که متوجه شویم آیا در زمره یاران سید الشهدا(ع) هستیم یا نه، توجه به درآمد مالی می باشد. فردی که از هر طریقی در پی کسب درآمد باشد و حق و ناحق ، انصاف و مروت و بیت المال و غیره برایش اهمیتی نداشته باشد اگر بانی تمام هزینه های یک هیئت عزاداری هم بشود باز هم در زمره یاران امام حسین(ع) قرار نخواهد گرفت.
هنگامی که از شدت سروصدا کاسته نشد و لجبازی سپاهیان عمر بن سعد، ادامه یافت امام حسین(ع) دلیل این لج بازی و عدم پذیرش حق را برای لشکریان یزید بیان نمود. ایشان فرمود: شکم هایتان از حرام انباشته شده است و در نتیجه، بر قلب شما، مٌهر خورده و توانایی درک حقیقت را ندارید.
قرآن کریم در دو آیه شریفه، بیان می فرماید که درآمدهای شما باید دارای دو خصوصیت باشد. خداوند متعال در آیات شریفه 168 سوره بقره و 88 سوره مائده می فرماید: درآمد شما باید هم حلال باشد و هم طیب. بدین نحو که اگر شخصی خواستار آنست که توانایی پذیرش حق را داشته باشد باید درآمدش، واجد این دو ویژگی باشد.
درآمد حلال با دو شرط حاصل می شود. شرط اول آنست که منبع درآمد، یکی از مواردی که خداوند متعال بر حرمت آن تاکید کرده است نباشد.به طور مثال، تولید، توزیع، خرید و فروش و تبلیغ مشروب، مواد مخدر، البسه نامناسب و تحریک کننده، آلات موسیقی حرام و ...، حرام است و لذا درآمدی که ازین طریق حاصل شود نیز حرام است.
شرط دوم برای درآمد حلال آنست که خمس آن نیز پرداخته شود.خمس، مالیاتی است بر هزینه، یعنی پس از محاسبه خرج و مخارج درطی یک سال، باید یک پنجم باقی مانده محاسبه شده و پرداخت گردد و در صورت عدم پرداخت، درآمد حاصله حرام است.
اما منظور از درآمد طیب چیست؟
پیامبر اکرم(ص) برای درآمد طیب، هفت شرط را بیان فرموده اند. رسول خدا(ص) بیان نمودند که پاکیزه ترین و طیب ترین درآمد، درآمد آن کاسبان و کسانی است که:
1- «وقتی تجارت می کنند دروغ نمی گویند.» به طور مثال،اجناس ایرانی را با عنوان برند خارجی به فروش نمی رسانند.
2- «وقتی معامله را تمام کردند، خلف وعده نمی کنند.» حتی اگر قیمت دلار، ده هزار تومان شود.
3- «وقتی مورد اطمینان و اعتماد قرار گرفتند، خیانت نمی کنند.» به طور مثال، چک تضمین را برگشت نمی زنند.
4- « وقتی بدهکارند هنگامی که توان مالی یافتند بلافاصله بدهی خود را پرداخت می کنند.»
5- «وقتی طلبکار هستند، بر شخص بدهکار، سخت نمی گیرند و او را اذیت نمی کنند.»
6- «وقتی می خواهد جنسی را بفروشند، اغراق و مبالغه نمی کنند.»
7- «وقتی می خواهند جنسی را بخرند آن را مورد مذمت قرار نمی دهند.» یا به اصلاح بازار، بر سر مال نمی زنند.
این هفت مورد، ملاک درآمد طیب است. اگر با توجه به موارد مذکور، درآمد شخصی، حلال و طیب باشد بر قلب او، مٌهر زده نمی شود و می تواند حق را بپذیرد اما اگر درآمدش حائز چنین ویژگیهایی نباشد حق را نمی پذیرد و در مقابل امام زمان خود، خواهد ایستاد.
لذا یکی از ملاک هایی که می تواند ما را به طور ملموس، به سمت و سویی هدایت کند که متوجه شویم آیا در زمره یاران سید الشهدا(ع) هستیم یا نه، توجه به درآمد مالی می باشد. فردی که از هر طریقی در پی کسب درآمد باشد و حق و ناحق ، انصاف و مروت و بیت المال و غیره برایش اهمیتی نداشته باشد اگر بانی تمام هزینه های یک هیئت عزاداری هم بشود باز هم در زمره یاران امام حسین(ع) قرار نخواهد گرفت.
خبر های مرتبط