واکنش وزیر علوم به اعتراضات برخی دانشجویان دانشگاهها درباره پوشش
رویداد۲۴ محمدعلی زلفی گل امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نظام ایدهها و نیازها در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاهها و برخورد حراست با آنها درباره نوع پوشش دانشجویان اظهار کرد: باید بپذیریم که ورود به هر مکانی شرایط خاص خودش را دارد؛ دانشگاه، کلاس و استاد حرمت دارد، طبیعی است افرادی که وارد محیطهای دانشگاهی میشوند باید به ضوابط و مقررات آن محیط احترام بگذراند و تبعیت کنند.
وزیر علوم افزود: اگر افرادی از این قوانین تبعیت نکردند، طبق قانون باید مجاب شوند که محیط دانشگاه، کلاس و استاد آنقدر حرمت دارد که جامعه فرهیخته دانشگاه اعم از دانشجو و اعضای هیات علمی و … خودشان باید چه از نظر رفتار فردی، رفتار جمعی و بیان چه از نظر نوع پوشش ضوابط را رعایت کنند.
بیشتر بخوانید: اعتراض در دانشگاه تهران بخاطر تغییر آئین نامههای حجاب دانشجویی+ تصاویر
زلفی گل تاکید کرد: باید تلاش کنیم آزادی را در قالب قانون بپذیریم. خود ما هستیم که با پذیرفتن آزادی در قالب قانون کمک میکنیم که این آزادی در جامعه جاری و ساری شوند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم جامعه فرهیخته و دانشجویان فهیم ما خیلی خوب میدانند که باید فرهنگ دانشگاه را رعایت کنند. جامعه دانشگاهی فرهنگ خاص خودش را دارد و در بخشهایی متفاوت از فرهنگ عمومی است، یکی از موارد فرهنگ دانشگاهی نوع پوشش است و باید افرادی که وارد محیط محترم دانشگاه میشوند از لحاظ پوشش حداقلهای قانونی را رعایت کنند که الحمدالله رعایت میکنند و دانشجویان ما فهیمتر از آن هستند که با برخوردهای قهری آنها را وادار کنیم که رعایت کنند.
وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه رهبری در دیدار با دانشجویان بر هویت زدایی و آرمان زدایی در دانشگاهها تاکید داشتند، وزارت علوم چه نقشی بر هویت بخشی میتواند داشته باشد؟ گفت: این هویت بخشی در چند بخش قابل انجام است؛ یک بخش آموزشی، بخشی دیگر پژوهشی و فرهنگی است. در بخش آموزشی محتوای درسی و اساتید دانشگاهها را شامل میشود که ما در خصوص محتوای درسی از این بعد شیوه نامهای را تالیف خواهیم کرد که کتابها با ساختار خاصی نوشته شود که دانشمندان ملی خودمان دیده شوند و دانشجویان بدانند در هر صنفی که درس میخوانند در سطح ملی دانشمندانی داشتند.
زلفی گل افزود: اعضای هیات علمی که تدریس میکنند، باید در حین تدریسشان اشاره به دانشمندان داخل کشورمان داشته باشند که فکر نکنیم همیشه خارج از کشور و کشورهای پیشرفته از ما بهتران هستند و یا خداوند به آنها توانایی خاصی داده و به ما نداده است. بنابرین هم بحث محتوا و تدریس اساتید کمک میکند که حس خودباوری و حس اینکه ما هم میتوانیم در عرصههای علمی سرآمد باشیم و یا علم جدید خلق کنیم و یا اینکه ما هم میتوانیم مرجع علمی باشیم، انتقال داده شود.
وی ادامه داد: در بحث پژوهشی خوشبختانه کشور ما در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۶ هزار سند علمی بین المللی توسط دانشجویان ارشد و دکتری و دانشمندان منتشر کرده است؛ پس حس خودباوری در بین جامعه فرهیخته دانشگاهی وجود دارد و کمک کرده که آنها در ابعاد بین المللی نتایج پژوهشی خود را منتشر کنند.
وزیر علوم بیان کرد: در اینجا هم دانشمندان و هیات علمی ما میتوانند به دانشجویان این حس خودباوری و مدیریت مداری را منتقل کنند که ما هم میتوانیم مرزهای علمی را بشکافیم و میتوانیم افقهای جدید علم را کشف کنیم که الحمدالله رتبه اول علمی ما در منطقه نشان میدهد ما در کشورمان در بسیاری از شاخصهای علمی مرجعیت علمی داریم. بیش از ۳۵ درصد ۷۶ هزار سند علمی کشور ما، با مشارکت بین المللی بوده است. به این معنا که دانشمندان بین المللی دانشمندان داخل کشور ما را به رسمیت شناخته اند و همین حس را دانشمندان و اعضای هیات علمی ما به دانشجو منتقل میکند. وقتی نتایج یافتههای پژوهشی یک دانشجو در ابعاد بین المللی منتشر میشود این حس در وجودش تسری پیدا میکند که من هم میتوانم.
مثلا هدف از احداث بیمارستان درمان بیماران است اما ناگهان ساختن مسجد در بیمارستان اولویت می یابد انگار مردم برای نماز خواندن به بیمارستان می روند.