آیت الله علوی بروجردی: مردم از ما پدری میخواهند نه اعمال قدرت
رویداد۲۴ آیت الله علوی بروجردی گفت: چرا رابطۀ پدری را تغییر بدهیم به رابطۀ قدرت؟ توجه داشته باشید! من واقعاً در خصوص حوادثی که واقع می شود ناراحتم، دلم می سوزد. اما مسئله این است که اینطور نیست که همۀ مردم بیدین باشند، اینطور نیست که همۀ مردم در مقابلۀ با دین باشند. نه، این طور نیست. اما گاهی اوقات با ما حالت لجبازی پیدا می کنند. ما چرا این شرایط را ایجاد بکنیم؟ لذا ما باید از امام عسکری علیهالسلام بیاموزیم و یاد بگیریم.
آیت الله سید جواد علوی بروجردی در «درس خارج فقه حضرت آیتالله علوی بروجردی؛ شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام» گفت:فردا مصادف است با شهادت مظلومانۀ وجود مقدس آقا امام عسکری صلواتالله و سلامهعلیه است. به محضر ولینعمت خود، وجود مقدس آقا حجتبنالحسنالمهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف عرض ادب و عرض تسلیت داریم. من فقط دربارۀ وجود مقدس حضرت عسکری صلواتالله و سلامهعلیه یک نکته عرض میکنم.
عمر حضرت بسیار کوتاه است و شهادتشان در ۲۸سالگی اتفاق افتاده. یک خصوصیت دیگر هم ایشان دارند که دربارۀ هیچ کدام از ائمه علیهمالسلام اینطور نبوده و آن اینکه تمام زندگی ایشان در حصر خلفای عباسی گذشته. خودِ شهر سامرا عسکر و پادگان بوده و کلاً زندگی حضرت در یک محیط نظامی بوده، ارتباط با ایشان کنترلشده بوده و حتی داخل منزل ایشان هم خلفا جاسوس داشتهاند، به طوری که حضرت ولادت وجود مقدس آقا حجتبنالحسن را حتی از اهل خانه مخفی می کردند و کسی خبر نداشته است.
رابطۀ علما و مراجع با مردم، رابطۀ پدر و فرزندی باشد
آقا امام عسکری صلواتالله و سلامهعلیه حق بزرگی به گردن ما دارند. معلم بزرگی برای ما هستند. یاد بگیریم با همه، حتی آنهایی که کج رفتند، حتی آنهایی که منحرف شدند، رهایشان نکنیم. بارها گفتهام که ما برای همۀ اینها پدر هستیم. اینها بچههای ما هستند. علوی است؟ منحرف است؟ بیحجاب است؟ بسیار خوب! بچههای ما هستند یا نیستند؟ مگر نفرمودند: «انا و علیٌ ابوا هذه الامه»؟ آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف پدر است. وقتی که امام زمان در غیبت است و ما آمدیم اینجا روی این منبر نشستیم آن تکفلی که آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف به ایتام آل محمد دارد، ما به عهده میگیریم.
هست یا نیست؟ در روایات وظیفۀ ما تکفل ایتام آل محمد گفته شده یا نگفتهاند؟ این پدر همان طور که بچۀ خلف دارد، بچۀ ناخلف هم دارد. بچۀ ناخلف را می کشند؟ رهایش می کنند؟ یا مادر یا پدر سر سفره که نشسته، حتی بچهای را که از خانه بیرون کرده، یک لقمهای که می خواهد بخورد به فکر این است که این بچۀ من الان بیرون است چیزی میتواند بخورد؟ کجا می خوابد؟
ما هم در حق جمعیت خود اینگونه باشیم. همه متدین نیستند. همه مقید به عملکردن به احکام نیستند؛ اما همه را رها کنیم؟! با چه شیوههایی برخیها را جذب کردهاند. چه کسانی که یک عمر کج بودهاند و آخر عمری در اثر همین مراودهها آمدهاند جلو و عوض شدهاند. از این نمونهها کم نداریم. جوانهایی که اصلاً با این وادی آشنایی نداشتند، با ما رفیق نبودند. بعد یکمرتبه در حسینیه که مجلس امام حسین است، بنده بیایم بگویم این مویش اینطوری است، این ریش خود را می زند، این کراوات زده، این چطوری است، این مجلس امام حسین نیاید، برو بیرون، چرا؟ خود امام حسین هنوز که هنوز است دارد برای اینها پدری می کند. چرا ما مانع بشویم؟
ما هم سعی کنیم برای این مردم پدری کنیم. اگر این پدری را بکنیم، اگر پدری داشته باشیم، انفصال پیدا نمی شود. اگر پدری کنیم، مردم از ما جدا نمی شوند. اما اگر در این کار اخلال کنیم و پدری نکنیم، از ما جدا میشوند. مردم از ما پدری می خواهند نه اعمال قدرت! اگر من را احترام می کند، نه چون قدرت دارم! بلکه چون پدر هستم و تکفل ایتام به من سپرده شده. اینها را توجه داشته باشیم! مردم مقابل قدرت ممکن است بایستند، اما در مقابل پدر هیچ وقت نمی ایستند. چرا رابطۀ پدری را تغییر بدهیم به رابطۀ قدرت؟ توجه داشته باشید! من واقعاً در خصوص حوادثی که واقع می شود ناراحتم، دلم می سوزد. اما مسئله این است که اینطور نیست که همۀ مردم بیدین باشند، اینطور نیست که همۀ مردم در مقابلۀ با دین باشند. نه، این طور نیست. اما گاهی اوقات با ما حالت لجبازی پیدا می کنند. ما چرا این شرایط را ایجاد بکنیم؟ لذا ما باید از امام عسکری علیهالسلام بیاموزیم و یاد بگیریم.
بیشتر بخوانید: ماهیت اعتراضات مردمی ۱۴۰۱ چیست؟
بزرگترین یادبود امام عسکری علیهالسلام آموختن شیوۀ رفتار ایشان با مردم است
شهادت امام عسکری است. مجلس می گیریم، عزداری می کنیم، توی سر خود می زنیم، گریه می کنیم. همۀ اینها درست! اما بیشتر از اینها، یادبود امام عسکری این است که یاد بگیریم از او هر سال یک مطلب اضافهای بیاموزیم که در روش ما در برخورد با مردم تأثیر داشته باشد، در ارتباطگیری ما با مردم تأثیر داشته باشد. این قضایای مختلف را که امام با مردم دارد ببینید؛ حتی به آنهایی که شیعه نبودند، محبت کردند. باز هم شیعه نشدند، اما امام ارتباط خود را نفی نکردند و از بین نبردند.
به هر حال شما عزیزان توجه داشته باشید که این مسئولیت بر عهدۀ ماست. این جمعیت شیعه را در همه جای دنیا باید حفظ کنیم. این مسئولیت ماست. بخواهیم یا نخواهیم، گردن ماست و فردا وجود مقدس آقا حجتبنالحسن، آقا رسولالله، آقا امیرالمؤمنین، خانم صدیقۀ کبری از ما بازخواست می کنند که این بچههای ما را چهکار کردید؟ بچههای ما را طرد کردید؟ رهایشان کردید؟ بچههای ما را چهکار کردید؟ وظیفه است! به ما سپردهاند. من که آمدم و این لباس را پوشیدم و این عمامه را به سر گذاشتم، این مسئولیت را قبول کردهام. مسئولیت پاسخگویی می خواهد، مسئولیت بیپاسخگویی نمی شود. فردا باید به همۀ این بزرگواران پاسخگو باشم. از من سؤال می کنند این بچههای ما چه به سرشان آمد؟ چرا اینگونه شدند؟ من مسئولم. چطور عمل کردی که اینها این طور از کار دربیایند؟ من مسئولم. به اینها توجه داشته باشید!
برای یادگیری شرایط امربهمعروف به نهجالبلاغه رجوع کنیم
انشاءالله خداوند به ما توفیق فراگیری از این ذوات مقدسه را یاد بدهد. گاهی اوقات غصه میخورم که این افراد سنّی، مانند محمد عبده صاحب شرح نهج البلاغه، یا جرج جرداق مسیحی می گویند نهج البلاغۀ امیرالمؤمنین را بیست بار، سی بار، صد بار ما مرور کردهایم و خواندهایم؛ اما من که اینجا در قم نشستهام، یک بار این نهجالبلاغه را بادقت زیرورو نکرده باشم! ببینید آقا امیرالمؤمنین برای ارشاد مردم و امربهمعروف هفت تا شرط می گذارند. ببینید شرطها چیست. ما چرا اینقدر با نهجالبلاغه بیگانهایم؟ اینکه فقط دستور بدهیم درس نهجالبلاغه، بنیاد نهجالبلاغه، چاپ اینچنینی و... چه فایدهای دارد؟ مطالب خود نهجالبلاغه ارزشمند است، نه اینها. یاد بگیریم امیرالمؤمنین در مقابل با مردم، در ارتباط گیری با مردم چه می گفتند. یاد بگیریم و بیاموزیم. به هر حال امیدوارم خداوند این توفیق را به ما بدهد. باز هم مجدداً شهادت این امام مظلوم را محضر مقدس آقا حجتبنالحسن و خدمت همۀ شما عزیزان تسلیت عرض می کنم. آجرکم الله در این مصیبت عظما.