تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۲

راهکار برای پایین آوردن تب

این مقاله به راهکار برای پایین آوردن تب، روش‌های مختلف و کاهش علائم آن می‌پردازیم.

راهکار برای پایین آوردن تب

رویداد۲۴ نازنین احمدی: تب یک بیماری شایع است و زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن از محدوده طبیعی خود بالاتر رود. معمولاً نشانه این است که بدن در حال مبارزه با عفونت یا بیماری دیگری است. درحالی‌که تب یک پاسخ طبیعی به عفونت است، اما می‌تواند باعث ناراحتی و علائم دیگری مانند سردرد، درد عضلانی و خستگی شود. در این مقاله به راهکار برای پایین آوردن تب، روش‌های مختلف و کاهش علائم آن می‌پردازیم.

استراحت و آبرسانی

اولین قدم برای کاهش تب، استراحت و هیدراته ماندن است. این موضوع به معنای استراحت کافی و نوشیدن مایعات مانند آب، آبگوشت، سوپ و محلول‌هایی برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است. از نوشیدن الکل، کافئین و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید، زیرا می‌توانند بیشتر بدن را کم آب نمایند.

پایین آوردن دمای اتاق 

کاهش دمای اتاق می‌تواند به کاهش تب کمک شایانی نماید و کار شما را راحت‌تر کند. ترموستات خود را روی دمای خنک‌تر تنظیم کنید و از یک فن یا تهویه مطبوع برای گردش هوای خنک استفاده کنید. لباس‌های سبک بپوشید و از پتوهای سبک برای جلوگیری از گرمای بیش از حد استفاده کنید.

از داروهای کاهش‌دهنده تب استفاده کنید

داروهای کاهش‌دهنده تب بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل، موترین) می‌توانند به کاهش تب و کاهش علائم دیگر مانند سردرد و دردهای عضلانی کمک کنند. 

بااین‌حال، مهم است که دوز توصیه شده را استفاده نمایید و از حداکثر دوز روزانه تجاوز نکنید، زیرا این داروها در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: فیبروم رحم چیست؟


استفاده از کمپرس خنک

کمپرس خنک می‌تواند به کاهش تب و کاهش ناراحتی کمک کند. می‌توانید از یک دستمال یا اسفنج مرطوب برای مالیدن آب خنک به پیشانی، گردن و زیر بغل خود استفاده کنید. در استفاده از آب سرد یا یخ خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث لرز و تشدید تب شود.

حمام ولرم بگیرید

در واقع حمام یا دوش ولرم می‌تواند به کاهش تب و ایجاد آرامش مؤثر باشد. از آب ولرم استفاده کنید و از دوش طولانی‌مدت خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث از دست دادن رطوبت و کم‌آبی بدن شما شود.

استفاده از گیاهان و مکمل‌های کاهش‌دهنده تب 

به گزارش رویداد۲۴ چندین گیاه و مکمل دارای خواص کاهش‌دهنده تب هستند و می‌توان از آن‌ها برای کاهش علائم تب استفاده کرد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

زنجبیل: این ماده غذایی دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به کاهش تب و علائم دیگر مانند تهوع و استفراغ کمک کند.

اکیناسه: گیاهی است که دارای خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و می‌تواند به دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت کمک کند.

سنجد: میوه‌ای است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خواص ضدویروسی آن ثابت شده. در واقع می‌توان آن را به‌صورت شربت یا مکمل مصرف کرد.

مهم است که قبل از مصرف هر گونه گیاه یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است با سایر داروها تداخل یا عوارض جانبی داشته باشند.

از افراد دیگر دوری کنید

اگر تب دارید، برای جلوگیری از گسترش عفونت، مهم است که از افراد دیگر دوری کنید. از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید و هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین خود بپوشانید.

مراقبت‌های پزشکی

درحالی‌که برخی مواقع تب‌ها جدی نیستند و می‌توانند در خانه درمان شوند، شرایط خاصی وجود دارد که مراقبت‌های پزشکی ممکن است ضروری باشد. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

تب 103 درجه فارنهایت یا بالاتر

تب بیشتر از سه روز 

سردرد شدید، سفتی گردن یا حساسیت به نور

مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه

درد شدید شکم یا استفراغ

گیجی یا تحریک‌پذیری

تشنج

این علائم ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری باشند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید. 

راهکار برای پایین آوردن تب

استفاده از روغن‌های ضروری 

به گزارش رویداد۲۴ برخی از روغن‌های ضروری می‌توانند به کاهش تب و کاهش علائم دیگر کمک کنند. به‌عنوان‌مثال روغن نعناع خاصیت خنک‌کنندگی دارد و می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. 

برای کمک به کاهش علائم تب می‌توانید چند قطره روغن نعناع را به یک کمپرس خنک یا دیفیوزر اضافه کنید. سایر روغن‌های ضروری که ممکن است مفید باشند عبارت‌اند از: 

اکالیپتوس

اسطوخودوس 

کندر

طب سوزنی 

در واقع طب سوزنی یک تکنیک طب سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن برای بهبود و کاهش علائم است. طب سوزنی ممکن است با ایجاد آرامش و تقویت سیستم ایمنی به کاهش تب و کاهش علائم دیگر کمک کند.

استفاده از داروهای هومیوپاتی 

داروهای هومیوپاتی داروهای طبیعی هستند که از گیاهان، مواد معدنی و سایر مواد ساخته می شوند. این درمان‌ها برای تحریک به درمانی طبیعی بدن طراحی شده‌اند و می‌توانند برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله تب استفاده شوند. برخی از داروهای هومیوپاتی رایج برای تب عبارت‌اند از: 

بلادونا

فروم فسفریکوم 

پالساتیلا

از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که به حمایت از سیستم ایمنی و ارتقای سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. آن‌ها را می‌توان به شکل مکمل مصرف کرد یا در غذاهای تخمیر شده؛ مانند ماست، کفیر و کلم ترش یافت. پروبیوتیک‌ها ممکن است با حمایت از دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت به کاهش تب و کاهش علائم دیگر کمک کنند.

استفاده از داروهای خانگی 

برای کاهش تب و کاهش علائم آن می‌توان از چندین درمان خانگی استفاده کرد. برخی از درمان‌های خانگی رایج عبارت‌اند از:

نوشیدن مایعات گرم مانند چای گیاهی، سوپ مرغ یا آب استخوان

غرغره کردن با آب‌نمک برای تسکین گلودرد

استفاده از یک مرطوب‌کننده برای افزودن رطوبت به هوا و ایجاد آرامش

استفاده از کمپرس گرم روی پیشانی یا پشت گردن برای تسکین سردرد و دردهای عضلانی

داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل برای حمایت از سیستم ایمنی بدن

ممنوعیت مصرف برخی غذاها 

برخی از غذاها می‌توانند علائم تب را تشدید کنند و هنگام تب باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد. این دسته از غذاها عبارت‌اند از: 

غذاهای تند

سرخ شده 

قند یا کافئین 

در عوض، روی خوردن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از غذاهای مغذی است تمرکز کنید.

از داروهای طبیعی استفاده کنید

علاوه بر درمان‌های خانگی و مکمل‌هایی که قبلاً توضیح داده شد، چندین درمان طبیعی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است به کاهش تب و کاهش علائم آن کمک کند. برخی از این درمان‌ها عبارت‌اند از:

سرکه سیب

این ماده دارای خواص ضدمیکروبی است و می‌تواند با ترویج سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی به کاهش تب کمک کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و چند بار در روز بنوشید تا علائم تب را کاهش دهید.

سیر

دارای خواص ضدمیکروبی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و می‌تواند به کاهش تب و کاهش علائم دیگر مانند سرفه و احتقان کمک کند. می‌توانید سیر خام بخورید یا از مکمل‌های سیر برای کمک به بهبودی استفاده کنید.

زردچوبه

در واقع زردچوبه ادویه‌ای است که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند به کاهش تب و کاهش علائم دیگر مانند سردرد و دردهای عضلانی کمک کند. می‌توانید زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید یا از مکمل‌های زردچوبه برای کمک به کاهش علائم تب استفاده کنید.

استفاده از طب فشاری 

طب فشاری تکنیکی است که شامل اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن برای بهبود و کاهش علائم است. طب فشاری ممکن است با ایجاد آرامش و تقویت سیستم ایمنی به کاهش تب و علائم دیگر کمک کند. 

برخی از نقاط طب فشاری که ممکن است برای کاهش تب مفید باشند عبارت‌اند از: 

LI4 واقع بین انگشت شست و اشاره

GB20 در پایه جمجمه 

KI6 واقع در داخل مچ پا 

تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب 

تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا می‌توانند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کنند که به نوبه خود ممکن است برای کاهش علائم تب مفید باشند. این تکنیک‌ها همچنین می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و حمایت از سلامت کلی بدن شما کمک نمایند.

زیاد بخوابید

زمانی که تب دارید، استراحت و خواب کافی مهم است، زیرا خواب می‌تواند به بهبودی بیمار کمک کند و از سیستم ایمنی بدن حمایت نماید. مطمئن شوید که حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید و در صورت نیاز در طول روز چرت بزنید.

سخن پایانی

در نتیجه خواندیم که تب یک بیماری شایع است که می‌تواند باعث ناراحتی و علائم دیگر شود. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید تب خود را برطرف کرده و علائم آن را کاهش دهید. 

به یاد داشته باشید که هنگام مریضی استراحت کنید و اگر بعد از رعایت موارد ایمنی همچنان تب یا علائم دیگر را تجربه می‌کنید، برای بهبودی سریع‌تر با پزشک متخصص صحبت نمایید. اگر راه کار و یا تجربه‌ای از این بیماری دارید ممنون می‌شویم ما را از تجربه خود مطلع نمایید. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما