تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲

کنترل قند خون با یوگا و مدیتیشن

پژوهش‌گران در بررسی‌های خود دریافتند، مدیتیشن ذهن‌آگاهی و یوگا به اندازه دارو‌های دیابت در کاهش قند خون موثر هستند.

کنترل قند خون با یوگا و مدیتیشن

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: محققان با بررسی ۲۸ آزمایش که از ۳۰ سال گذشته تاکنون در دنیا انجام شده است، به این نتیجه رسیدند مدیتیشن و یوگا به اندازه دارو‌های قند خون در درمان دیابت نوع۲ موثرند.

در این بررسی‌ها، افراد مبتلا به دیابت نوع۲ که تکنیک‌های حال خوب بدن-ذهن را آموخته بودند شرکت داشتند. از این تکنیک‌ها می‌توان به مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تنفس مانند، چی‌گونگ اشاره کرد.

به گزارش رویداد۲۴ چی گونگ، نوعی هنر رزمی با حرکت آهسته، مشابه تای‌چی است و برای ترتیب حرکت، تنفس و آگاهی است که برای بهبود حال روح و روان از آن استفاده می‌شود.

تاثیر به‌ کارگیری تکنیک‌های مدیتیشن بر کاهش قند خون

پژوهش‌گران نتایج بررسی سلامت این گروه از افراد را با افرادی که فقط با مصرف دارو، سطح قند خون خود را کنترل می‌کردند مقایسه کردند و دریافتند تمام تکنیک‌های مدیتیشن می‌توانند از قند خون تا ۰.۸ درصد بکاهند و تمرین‌های یوگا حتی بیشتر و تا ۱ درصد سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. این سطح از کاهش قند خون را می‌توان با متفورمین، داروی معروف کنترل دیابت، مقایسه کرد.

آن‌گونه‌که پژوهش‌گران می‌گویند این یافته بسیار غافلگیرکننده است و اهمیت این تکنیک‌های مراقبتی بدن و ذهن را بیش از پیش نشان می‌دهد.

آن‌ها می‌گویند، تاکنون فواید مدیتیشن، یوگا و دیگر تکنیک‌های مراقبه، مشهود بود، اما انتظار چنین فایده موثر و چشمگیری از آن‌ها نمی‌رفت.

دیابت نوع ۲، رایج‌ترین بیماری در دنیاست که افراد بسیاری را گرفتار خود کرده است. لوزالمعده این بیماران توانایی تولید مناسب هورمون انسولین را ندارد و بدین‌ترتیب سطح قند خون آن‌ها به‌طرز خطرناکی افزایش می‌یابد.

با وجود اینکه برخی از افراد قند خون را با رژیم غذایی مناسب و ورزش‌های مختلف کنترل می‌کنند، بیشتر افراد مبتلا به دیابت در سراسر دنیا به درمان‌های دارویی، مانند متفورمین و تزریق انسولین، وابسته هستند.

کنترل قند خون با یوگا و مدیتیشن

تمرین‌های ذهن‌آگاهی بهترین تکنیک کنترل قند خون

تمرین‌های ذهن‌آگاهی مانند یوگا و مدیتیشن، بهترین تکنیک‌های کنترل مقدار قند خون در افراد دیابتی بوده است و در حال حاضر حدود ۶۶ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در آمریکا، با این تکنیک‌ها به جنگ دیابت رفته‌اند. اما به‌تازگی دانشمندان در بررسی‌های جدید خود توانسته‌اند اثر کیفی این تکنیک‌های مراقبه روی درمان دیابت نوع ۲ را اثبات کنند.

تکنیک‌های ذهن-بدن توانسته است مقدار هموگلوبین A ۱ c را در یک بازه زمانی سه ماهه تا ۰.۸۴ درصد کم کند. این هموگلوبین، معیاری برای اندازه‌گیری مقدار قند خون است.

به گزارش رویداد۲۴ در این تحقیق دانشمندان ۲۸ آزمایش متشکل از آزمایش‌های بالینی روی اثر انواع تکنیک‌های مراقبه مانند، یوگا، چی‌گونگ، مدیتیشن و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را روی کاهش قند خون افراد بررسی کردند.

چی گونگ، نوعی تمرین هماهنگی حالت بدن، حرکات و مدیتیشنی است که ریشه در چین باستان دارد و این تکنیک توانسته تا ۰.۶۶ درصد از هموگلوبین A ۱ c خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بکاهد.

از سوی دیگر تکنیک‌های کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، این نوع هموگلوبین خون را حدود ۰.۴۸ درصد کاهش داده است و همچنین یوگا که بیش از هر تکنیک بدن-ذهن مورد بررسی قرار گرفته است، توانسته هموگلوبین A ۱ c را حدود ۱درصد کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: چرا از خواب می‌پریم؟


نتایج این تحقیق‌ها نشان می‌دهد تکنیک‌های مراقبه، به‌ویژه مدیتیشن و یوگا می‌توانند به اندازه متفورمین، داروی رایج کنترل دیابت، از مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت بکاهند.

در این بررسی‌ها مشخص شد، افرادی که چند بار در هفته تمرین‌های یوگا را انجام دهند، شاهد بیشترین کاهش هموگلوبین A ۱ c را در خون خود خواهند بود.

براساس گفته پژوهش‌گران چنانچه انجام دادن تمرین‌های مراقبه و ذهن‌آگاهی با مصرف دارو ترکیب شود، اثربخشی دارو‌ها دو برابر خواهد شد.

یکی از این محققان که متخصص در جمعیت و علوم بهداشت عمومی و همچنین فیزیولوژی علوم اعصاب است می‌گوید، «آنچه که این تحقیق را مهم می‌کند، این است که نشان می‌دهد این تکنیک‌ها آنقدر اثربخش هستند که بالاتر از استاندارد‌های مراقبت قرار می‌گیرند.»

کنترل قند خون با یوگا و مدیتیشن

نقش سبک زندگی سالم در کنترل دیابت نوع ۲

به گزارش رویداد۲۴ تحقیقاتی که تاکنون در خصوص کنترل دیابت نوع ۲ انجام شده است، نشان می‌دهد پیروی از سبک زندگی سالم، مانند حفظ رژیم غذایی مناسب، ورزش، پرهیز از مصرف سیگار و کاهش وزن به‌راحتی دیابت نوع ۲ را کنترل می‌کند.

همچنین افراد مبتلا به پیش‌دیابت، علاوه بر دیابت نوع ۲، مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی هم هستند. منظور از پیش‌دیابت، وضعیتی است که در آن سطح قند خون بیشتر از حد عادی است، اما هنوز در حد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیست.

بنابر این بررسی‌ها محققان توصیه می‌کنند افرادی که در خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، در کنار سبک زندگی سالم، حتما تکنیک‌های مراقبه، به‌ویژه یوگا و مدیتیشن را در برنامه‌های خود بگنجانند.

از آن‌جایی که دیابت نوع ۲، بیماری مزمن گسترده‌ای است و تاکنون در کنترل آن به‌خوبی عمل نکرده‌ایم، به‌کارگیری این تکنیک‌ها بسیار مهم هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما