تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲

چگونه فرزندان سالمی داشته باشیم؟

همه انسان‌ها بسیاری چیزها اعم از اخلاق و رفتار را از کودکی با خود به بزرگ‌سالی می‌آورند؛ این موضوع درباره تن‌درستی و داشتن بدن سالم هم وجود دارد.

چگونه فرزندانی سالم داشته باشیم؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: همه انسان‌ها بسیاری چیز‌ها اعم از اخلاق و رفتار را از کودکی با خود به بزرگ‌سالی می‌آورند؛ این موضوع درباره تن‌درستی و داشتن بدن سالم هم وجود دارد.

انسان‌ها همه چیز را از دوران کودکی با خود می‌آورند و به بزرگ‌سالی می‌رسند و این شامل عادات غذایی و تن‌درستی جسم و روح نیز هست. به‌وجودآوردن عادت‌ها و رفتار‌های سالم برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن در دوران کودکی و نوجوانی به مراتب آسان‌تر و موثرتر از تلاش برای تغییر رفتار‌های ناسالم در سنین بالاتر و دوره بزرگ‌سالی است.

به گزارش رویداد۲۴ شوربختانه زندگی‌های امروز زندگی سرعت است گویی همه ما در یک مسابقه دو شرکت کرده‌ایم و همواره شتاب داریم تا مشخص نیست به کجا برسیم بنابراین هرگز آرامش نداریم و این آرامش نداشتن را به فرزنانمان هم منتقل می‌کنیم.

امروز زن و مرد معمولا دوشادوش هم کار می‌کنند تا بتوانند زندگی بهتر همراه با رفاهی نسبی را برای خود و فرزندانشان فراهم کنند و همین موضوع سبب شده است از کیفیت زندگی کاسته شود.

امروز مانند گذشته شاهد آشپزی و سبک زندگی سالم نیستیم زن و مرد وقتی ندارند تا آن را در آشپزخانه بگذرانند و مدام ناچارند از غذا‌های آماده و بیرون استفاده کنند و همین مسئله می‌تواند در آینده زندگی خود و فرزندانشان را مختل کند و تن‌درستیشان را به خطر بیندازد.

توجه داشته باشید داشتن یک سبک زندگی سالم برای پدر و مادر و به تبع آن فرزندان می‌تواند تن‌درستی و سلامتی همه را برای دراز مدت تضمین کند. پدر و مادری که مدام در تلاش برای تامین نیاز‌های مادی فرزندش است باید روی این موضوع تمرکز جدی داشته باشد و این مسئله را در اولویت زندگی او قرار دهد.

نکته مهم‌تر این‌که حفظ سلامت فرزند صرفا به معنای عاری بودن او از بیماری‌ها نیست بل‌که مجموعه‌ای از فاکتور‌های مربوط به سلامت جسمی، اجتماعی و روانی کودک را شامل می‌شود.

چگونه فرزندانی سالم داشته باشیم؟

در ادامه به چند توصیه و پیشنهاد برای بهبود وضعیت سلامت کودکان و نوجوانان می‌پردازیم:

کنترل وزن و کاهش خطر چاقی

چاقی کودکان یک مشکل جدی است. براساس آمار‌های اخیر در ایالات متحده بیش از ۱۲ درصد از کودکان دو تا پنج ساله چاق هستند. آموزش به کودکان در زمینه حفظ وزن سالم، مفید و ضروری است.

چگونه فرزندانی سالم داشته باشیم؟

بهبود گزینه‌های غذایی در مدرسه

مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گویند: درصد چاقی برای کودکان آمریکایی شش تا ۱۱ ساله بیش از ۲۰ درصد و برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله بیش از ۲۱ درصد است. کودکانی که چاقی و اضافه وزن دارند در بزرگسالی نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی هستند. از این مدرسه محیطی ایده آل و فرصت اولیه مناسبی برای یادگیری و تمرین تغذیه سالم در کودکان است.

بهبود فرصت‌های فعالیت بدنی در مدرسه

بنابر این گزارش نزدیک به یک چهارم نوجوانان روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی دارند. متخصصان توصیه می‌کنند که مدارس راه‌های متعددی را برای فعالیت بدنی به دانش‌آموزان ارائه دهند که به آن‌ها در ایجاد عادات سالم برای یک عمر، کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: خطرات فضای مجازی برای کودکان


پیش‌گیری از مصرف دخانیات در بین جوانان

تقریباً از هر ۱۰ بزرگسالی که در ایالات متحده سیگار می‌کشند، ۹ تن پیش از ۱۸ سالگی سیگار را تجربه کردند. همچنین هر روزه، نزدیک به ۱۶۰۰ جوان زیر ۱۸ سال نیز نخستین سیگار خود را امتحان می‌کنند و حدود ۲۴ تن از هر ۱۰۰ دانش آموز دبیرستانی در این کشور مصرف کنونی برخی از محصولات دخانی را گزارش می‌دهند.

کمک به کودکان و نوجوانان برای مدیریت بیماری‌های مزمن

نزدیک به دو تن از هر پنج دانش آموز آمریکایی شش تا ۱۷ ساله دارای یک بیماری مزمن مانند آسم، دیابت یا صرع هستند. مدیریت بیماری‌های مزمن دانش آموزان می‌تواند برای پرسنل مدرسه یک چالش باشد. تلاش هماهنگ شامل اعضای خانواده، گروه‌های اجتماعی، آژانس‌های خدمات اجتماعی و ارائه‌دهندگان پزشکی، معلمان، پرستاران مدرسه و کارکنان، بسیار مهم است.

چگونه فرزندانی سالم داشته باشیم؟

حمایت از یادگیری اجتماعی و عاطفی

یادگیری اجتماعی و عاطفی می‌تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا مهارت‌های لازم را برای شناخت و مدیریت احساسات، تعیین و دستیابی به اهداف مثبت، قدردانی از دیدگاه‌های دیگران، برقراری و حفظ روابط مثبت و تصمیم‌گیری مسوولانه توسعه دهند. جو اجتماعی و عاطفی مثبت در مدرسه، دانش آموزان را قادر می‌سازد تا این مهارت‌ها را در خودشان رشد بدهند.

تشویق کودکان و نوجوانان برای بهبود کیفیت خواب

پدر و مادر باید تلاش کنند فرزند خود را از همان بدو زاده‌شدن با برنامه و ساعت خوب معین بخوابانند که اگر این کار را انجام دهند فرزندشان در بزرگ‌سالی با همین شیوه و ساعت معین به خواب خواهد رفت ضمن این‌که زود خوابیدن به‌ویژه برای کودکان به دلیل ترشح هورمون رشد در آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش رویداد۲۴ جالب است بدانید به‌تازگی پژوهشی انجام شده است که نشان می‌دهد افرادی که خواب شبانه خوب و با کیفیت و کافی دارند کم‌تر دچار بیماری آلزایمر می‌شوند.

توجه داشته باشید خواب به شکل فزاینده‌ای به عنوان یکی از فاکتور‌های سلامتی شناخته می‌شود. کودکانی که خواب کافی ندارند بیش‌تر در معرض خطر چاقی، دیابت نوع دو، مشکلات توجه و رفتار، مشکلات سلامت روان و آسیب هستند. به توصیه متخصصان، کودکان شش تا ۱۲ ساله به ۹ تا ۱۲ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله نیز به هشت تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان