تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

قیمت خودرو‌های وارداتی در صورت ورود به ایران چقدر خواهد بود؟

حدود ۱۸ ماه است که از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو به ایران می‌گذرد، اما هنوز هیچ خودروی خارجی صفر به ایران نرسیده است. اما قیمت خودرو‌های وارداتی در صورت ورود به بازار در چه محدوده‌ای پیش‌بینی می‌شود؟

قیمت خودرو‌های وارداتی در صورت ورود به ایران چقدر خواهد بود؟

رویداد۲۴ به گزارش تجارت‌نیوز، از سال ۱۳۹۷ به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا روی صنعت خودروسازی ایران، واردات خودرو ممنوع شد و قیمت خودرو‌های وارداتی موجود در بازار کشور به شکل نجومی افزایش یافت.

وضعیت بازار وارداتی‌ها تا سال گذشته طوری بود که قیمت ارزان‌ترین خودرو‌های خارجی از محدوده دو میلیارد تومان آغاز می‌شد؛ اما با این‌حال از ابتدای سال ۱۴۰۲، بازار خودرو کاهشی بود و اکثر محصولات، کاهش نرخ زیادی را تجربه کردند.

قیمت خودرو‌های وارداتی درصورت ورود به ایران

به باور بسیاری از کارشناسان، کاهش قیمت‌های چند ماه گذشته کافی نبوده و باید قیمت خودرو‌های وارداتی بیش از این افت داشته باشد. بر این اساس در جدول ذیل، فهرستی از چند خودروی نسبتاً ارزان خارجی با قیمت‌های جهانی و احتساب هزینه گمرکی و هزینه‌های جانبی قابل مشاهده است.

قیمت خودرو‌های وارداتی در صورت ورود به ایران چقدر خواهد بود؟

در جدول فوق، به سادگی می‌توان قیمت خودرو‌های وارداتی با مدل ۲۰۲۳ را مشاهده کرد که حتی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان نیز قابل خریداری است. درحالی نمونه کارکرده مونتاژی با مدل ۱۳۹۶ در بازار داخل کشور با حدود قیمتی ۸۰۰ میلیون الی یک میلیارد تومان معامله می‌شود. البته لازم به ذکر است که قیمت تمامی خودرو‌ها در نسخه پایه، محاسبه شده تا از حداکثر نرخ واردات ۲۰ هزار دلاری بالاتر نرود.

نحوه محاسبه قیمت تقریبی داخل کشور چگونه است؟

براساس گزارش «خودرو‌های وارداتی صفر با چه قیمتی به دست ایرانی‌ها می‌رسد؟» که اخیراً در تجارت‌نیوز منتشر شد، می‌توان نرخ تعرفه‌های گمرکی برای هرکدام از خودرو‌ها را براساس حجم موتور محاسبه کرد؛ بنابراین خودرو‌های هیوندای i۱۰ و رنو کولیو که هرکدام از پیشرانه یک لیتری استفاده می‌کنند، تعرفه گمرکی ۱۶ درصد درنظر گرفته شده و فولکس‌واگن جتا، اوپل کورسا و پژو ۲۰۸ در محدوده یک تا ۱.۵ لیتر قرار می‌گیرند که تعرفه گمرکی آن‌ها ۶۶ درصد محاسبه می‌شود. از سوی دیگر هیوندای النترا، کیا سراتو، کیا سول، کیا اپتیما، تویوتا کرولا و نیسان ورسا که محدوده حجم موتور آن‌ها بین ۱.۵ تا ۲ لیتر است، با تعرفه گمرکی ۹۱ درصدی محاسبه می‌شود.

پس از اعمال تعرفه گمرکی برای هر خودرو، ۲۵ درصد به نرخ فوق اضافه می‌شود که هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط و … را پوشش دهد. البته این نرخ برای خودرو‌های وارداتی، بین ۲۰ الی ۲۵ درصد اعلام شده؛ اما جهت محاسبه بالاترین قیمت، حداکثر نرخ را درنظر می‌گیریم.

البته باید توجه داشت که پس از اعمال تعرفه گمرکی، باید نرخ شورای رقابت برای هر خودرو اعلام شود که این نرخ، با اعمال هزینه‌های نقل‌وانتقال خودرو‌ها و درصد سود شرکت‌های واردکننده محاسبه می‌شود؛ سپس ۲۰ الی ۲۵ درصد هزینه‌های جانبی، روی نرخ اعلامی این شورا اضافه خواهد شد.

به دلیل نامشخص بودن نحوه محاسبه نرخ شورای رقابت، این بخش از محاسبه قیمت‌ها خارج شده و می‌توان گفت درصورت واردات این محصولات، شاید قیمت خودرو‌های وارداتی جدول، حدود ۱۰ الی ۲۵ درصد بالاتر از نرخ اعلام شده به دست مشتریان خواهد رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
خودت فهمیدی چی گفتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
2
واقعا خودت فهمیدی چی گفتی. یه عدد سرراست بده ببینیم قیمت تموم شده چنده همین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
0
قرار شد قیمت ها هم بالای 20 هزار یورو نباشد . پس اپتیما وارد نمیشه بقیه هم با کمترین آپشن وارد خواهند شد
Bg
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
1
خیلی خوبین خیلی باحالین.اول ۵۶ تا ۱۲۵ درصد اضافه میشه،بعدش ۲۵ درصد دیگه،دوباره ۲۵ درصد دیگه،در نهایت ۱۰ تا ۲۵ درصد دیگه.دوتا پاراگراف دیگه ادامه می‌داشت بازم دوتا ۲۵ درصد دیگه اضافه میشد
نظرات شما