شرط علمالهدی برای برقراری ارتباط با آمریکا
آیتالله احمد علمالهدی درباره مهمترین شاخصههایی که انقلابی را از غیرانقلابی تمیز میکند گفت: انقلاب مقدس اسلامی ما که توسط امام بنیانگذاری شد و بعد هم در نقطه عطف به تشکیل نظام منجر شد، دارای اصول مشخصی است و کسانی که پایبند به این اصول هستند قطعاً انقلابی هستند و کسانی که این اصول را قبول ندارند و در بینش سیاسی- اجتماعی و حتی رفتار فردی به این اصول پایبند نیستند و زمانی هم که شعار انقلابی می دهند برای تامین اهداف سیاسی و منافع شخصی است، نمی توانند در جریان انقلابی تعریف شوند.
اهم سخنان امام جمعه مشهد را در زیر بخوانید:
* کسانی که تصور می کنند انقلابی به معنای عدم توجه به رفاه و معیشت مردم است نگاهی انحرافی و سکولار دارند. تصور می کنند که معیشت و رفاه مردم در مقابل اصول انقلاب است در حالی که اصلا اینطور نیست و ما معتقدیم که معیشت و رفاه مردم از اصول انقلاب است.
* ما معیشت و اقتصاد را در نظام خاص خودش قبول داریم؛ انقلاب اسلامی بر اساس یکسری اهداف و اصول شکل گرفته است؛ شئون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما همه در حاکمیت ارزشها معنا پیدا میکند و در این باره ما جامعه خودمان را در آموزش و تربیت دینی باید بسازیم و سازندگی را به تمام جهان اسلام توسعه بدهیم.
* ما انقلاب نکردیم که یک کشور لائیک بسازیم، ما مستشاران و مزدوران آمریکا را بیرون کردیم تا بتوانیم در همه حوزهها روی پای خودمان بایستیم. نظام، اهرمی برای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی است. وقتی، نظام اهرم میشود برای توسعه انقلاب اسلامی؛ پس تمام برنامه ریزی این نظام در مدیریت اقتصادی کشور و جامعه و در مدیرت عمرانی و امنیتی باید روی اصول و مبانی تنظیم شود.
*ما با توسعه اقتصادی مدل غربی مخالفیم و توسعه اقتصادی جهشی را قبول نداشته و نداریم ما توسعه اقتصادی رفورمیستی را قبول داریم چون توسعه اقتصادی باید تامین کننده عدالت اجتماعی که از اصول انقلاب است، باشد. تنها در سایه عدالت اجتماعی میتوان از محرومیت زدایی سخن گفت و دنبال محرومیت زدایی از محرومین بود.
* تا به امروز اگر در حوزه عدالت اجتماعی کسری وجود دارد به این دلیل است که حفظ مردم سالاری جزو اصول انقلاب است؛ برای حفظ همین مردم سالاری طبیعی است که مردم در روی کار آوردن مدیران و دولت فراز و نشیبها را طی کردند. در این فراز و نشیبها بود که سیاست اقتصادی در چارچوب عدالت اجتماعی با چالش مواجه شده و بعضاً اجرا نشده است.
*وقتی شرایط طوری میشود که مردم نمی توانند نیروی انقلابی را که معتقد به عدالت اجتماعی است انتخاب کنند، برنامه ریزی ما به مشکل می خورد.
*متاسفانه بعضا برخی منتخبین مردم با پشت کردن به اعتماد مردم همین مشکلات را در حوزه اقتصادی به وجود آوردهاند. اگر انتخاب ها با معیارهای انقلابی باشد قطعا در حوزه اجرا ما بهترین نتیجه را در رفاه، امنیت و معیشت مردم خواهیم داشت.
*{درباره اظهاراتی مبنی بر سلبی بودن جریان انقلابی در سیاست خارجی}کسانی که چنین اتهاماتی را به جریان انقلابی می زنند، یا ناآگاهند و یا وابسته به جریان فکری غربگرا هستند؛ ما خواهان ارتباط سالم با همه کشورهای دنیا بوده و هستیم.
* اگر روزی ایالت متحده از هم بپاشد و ایالتها به صورت مستقل موضع مبتنی بر منطق داشته باشند ما همانند برخی کشورهای استقلال یافته از شوروی با آنها ارتباط خواهیم داشت
* در کل کره زمین با مزدور پروری که آمریکا دارد، نفرت از آمریکا بیش از محبوبیتش است پس تعامل با آمریکا یک مسئله است و تعامل با دنیا مسئله دیگر. بنای ما بر دنیازدایی نبوده و نیست.
*{درباره چگونگی حفظ امنیت توسط جریان انقلابی}از طریق همین مدافعان حرم. جوان ها و نوجوانهای انقلابی هزاران کیلومتر از مرزها دور شدهاند تا امنیت ایران را تامین کنند و اگر آنها نبودند چه کسی میتوانست امنیت کشور را در مقابل تروریستهایی که می گویند هدفشان ایران است، تامین کند؟
*اگر برجام سایه جنگ را برداشته چرا پیش از برجام به ما حمله نظامی نکردند؟ چرا آمریکایی که تمام اطراف ما را گرفته بودند در 26 سال گذشته قبل از برجام به ما حمله نکرد؟ از بعد جنگ تحمیلی تا امروز، آمریکا از خشکی و دریا ما را محاصره کرده و جرات حمله ندارد.
*جنگ هیچ ربطی به برجام نداشته و ندارد. سایه جنگ را مدافعان حرم که به عراق و شام رفتهاند از کشور برداشته اند نه برجامی که تا کنون هیچ اثری نداشته. این مدافعان حرم هستند که برای تامین امنیت مردم تا ساحل مدیترانه رفتهاند و در مقابل تروریستهای مزدور آمریکا، مقاومت کردهاند.
* {درباره اظهارات برخی مبنی بر اینکه به دموکراسی و نظر مردم اعتقاد جدی ندارد} جالب است کسانی که در فتنه 88 علیه رای مردم شورش کردند و برخی از آنها امروز در دستگاه اجرایی حضور دارند، چنین اتهامی را به ما که خود را مدام در معرض رای مردم می گذاریم و در هر صورت نتیجه و نظر مردم را محترم می شماریم، می زنند.
* خود اینها که الان سرکار هستند و تمام دستگاه اجرایی را گرفته اند با چه مکانیزمی روی کار آمدهاند؟ مردم به اینها رای دادند. مثلا در همین رای اعتماد مجلس به وزرا، نمایندگان مردم به کسی که در جریان فتنه سابقه داشته رای دادند تا وزیر شود. اگر جریان انقلابی برای رای مردم ارزشی قائل نبود چرا تن به انتخابات می دهد و خود او نامزد می شود؟
*مگر خود بنده در انتخابات اخیر خبرگان شرکت نکردم؟ اگر رای مردم را قبول نداشتم که نامزد انتخابات نمی شدم. نظام ما مثل یک قلعه است که دیوار بلند و محکمی دارد که هیچکس از این دیوار نمی تواند بالا برود. منتهی یک دروازه بزرگ مردم سالاری دارد که از طریق انتخابات و رای مردم، افراد از این دروازه وارد نظام می شوند. چون مردم سالاری دینی در این کشور حاکم است.
* برخی ها در سال 88 می خواستند با فتنه به قدرت برسند و رای مردم را وتو کنند اما جریان انقلابی ایستاد و از مردم سالاری دینی و رای مردم تا پای جان دفاع کرد. سال 88 می گفتند 13 میلیون از 25 میلیون بزرگتر است حتی یک سند هم برای تقلب نداشتند و در نهایت اعتراف کردند که تقلب نشده اما فکر می کردند فتنه، تزویر و پول بر رای مردم قالب می شود.
* کسانی که حقوقها و وامهای نجومی میگیرند چطور می توانند به فکر جوانانی باشند که برای ازدواج و وام چند میلیونی در کشور سرگردان میشوند. جوانان به ما میگویند دریافت وام ازدواج مصیبت بزرگی برایشان شده است و درست می گویند. واقعا جای تاسف دارد که یک جوان برای وام کم مدام باید در بانکها سرگردان باشد اما آقایان تنها در یک صندوق چند هزار میلیارد فساد کنند؟ اگر اصول انقلاب اسلامی در دستگاه اجرایی
*امام جمعه جناحی نیست؛ وظایف و مسئولیتی دارد که باید انجام بدهد. بحث این است که آقایان میگویند خرابکاری و اختلاس در یک نهاد رسمی نباید از خطبههای نماز جمعه گفته شود؛ در حالی که امام جمعه مدافع حقوق مردم و منافع ملی است و نمی تواند نسبت به این معضلات بی توجه باشد.
* تریبون نماز جمعه باید تریبون مردم باشد و حرف دل مردم را بزند و من هم حرف دل مردم را می زنم.
* آقای معاون حقوقی رئیسجمهور من تماس گرفت و گفت، این موضوع صندوق فرهنگیان آنطور که شما گفتید نبوده است من به ایشان گفتم از جیب هر معلمی که هزاران مشکل دارد چند میلیون تومان پول برداشته شده است و من به عنوان امام جمعه شرعا نمی توانم سکوت کنم.
*اگر این مبلغ اختلاس نبوده چرا اینها را برکنار، بازداشت و محاکمه کردند؟ ما دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را. این بانک در سال 94، حدود 90 درصد سرمایهاش را به 30 نفر داده است خب من امام جمعه با کدام مجوز شرعی باید ساکت باشم و حرف معلمان را نزنم؟
*چند ماه بیشتر از دولت نهم نگذشته بود که من در خطبه های نماز جمعه از دولت نهم انتقاد کردم و واقعا یک منتقد صریح دولت بودم. این حرفها بی انصافی است. مکانیزم غلط در اجرای یارانهها را برای اولین بار گفتم. متاسفانه خیلی از دوستان ما هم گرفتار این دام های رسانه ای می شوند.
*رسانه های جبهه ی مقابل از تکنیک های ژورنالیستی برای برجستهسازی یک موضوع در میان دیگر موضوعات می کنند تا بتوانند به هدف اصلی خود که تخریب موضوع و شخص مطرح کننده است برسند. این سوال را باید از جبهه رسانه ای انقلاب که خود شما نیز جزوی از آن هستید بپرسید. من یک خطیب هستم و به فراخور وظیفه شرعی و اجتماعی خودم امر به معروف و نهی از منکر می کنم. رسانه های جبهه ی مقابل نهی از منکر را بزرگ می کنند و حتی در بین نهی از منکرها آن یکی که پتانسیل جنگ روانی دارد را بولد می کنند. اینجا جبهه ی رسانه ای انقلاب است که باید در مقابل این تهاجم رسانه ای از ترفند های تدافعی و تهاجمی استفاده کند. اینجا نقدی بر من گوینده نیست.
* بنده در همان اول از دولت آقای روحانی و شخص آقای روحانی تجلیل و حمایت کردم. حمایتهای من از شخص آقای روحانی و دولت ایشان مستند و در سایت شخصی من موجود است. من سال 54 با آقای روحانی آشنا شدم از آن مدت تا الان 46 سال یک تعارض بین من و ایشان وجود نداشته است. در بحث سیاسی هم تعارضی نبوده ایشان و بنده ، هردو از اعضای جامعه روحانیت بودیم. وقتی آقای روحانی به مشهد آمد در سخنرانی رسمی به ایشان خیرمقدم گفتم و از ایشان بارها تجلیل کردم.
*دشمن آقای روحانی نبوده و نیستم اما چطور می توانم در مقابل خرابیهایی که دولت دارد، سکوت کنم. آقای وزیر خرابکاری می کند، من سکوت کنم؟ یک امام جمعه حداقل وظیفهاش این است از پایمال شدن حقوق مظلومین دفاع کند و نهی از منکر کند و ما بیشتر از این نگفتهایم.
*{درباره انتقاد برخی مبنی بر اینکه علم الهدی کل مشهد را در اختیار گرفته است از نمایندگان مجلس و اعضای شهر تا شهردار و تولیت آستان قدس رضوی} از همین شورای شهر بپرسید از نمایندگان مجلس بپرسید آیا کمتر از یک دانه گندم برای منافع شخصی من قدمی برداشتهاند؟ آیا من درخواستی از آنها داشتهام؟ اینها را مردم انتخاب کردهاند؟ این سخن توهین به مردم شریف مشهد است.
*نمایندگان کنونی مجلس و شورای شهر و مدیریتهای استانی و شهری و تولیت آستان قدس رضوی هر کدام بر اساس مکانیزم های قانونی انتخاب شدند و همه افراد متدین و انقلابی و دلسوز و خدومی هستند. و من افتخار می کنم که بنده را نیز از جرگه ی ایشان بدانند.
*بنده هیچگاه به هیچ یک از مسئولین محترم شهری یا استانی و یا ملی و فراملی نگفتم فلان کار را بکنید یا نکنید. البته به این معنا نیست هر کاری کردند مورد تائید بنده باشد. اینها خودشان مستقل عمل می کنند. بنده در جلسات و ملاقات هایی که با این عزیزان دارم فقط نکته ای، انتقادی یا توصیه ای به صلاح عمومی که به نظرم درست است مطرح می کنم و استدلالم را هم ارائه می دهم
* به آقای شهردار گفتم که شیب شهر باید عوض شود چون شیب شهر به سمت مرفهین است بهترین خیابانها و بلوارها.. سمت مناطق مرفهین است که خوشبختانه وضع تغییر کرده و وضعیت در حاشیه شهر بهتر شده است.
*{ درباره قدرت و نفوذ اجتماعی اش در مشهد } به نظر شما قدرت و نفوذ اجتماعی را چطور کسب کردهام؟ پول داشتهام؟ لشکر دارم که با لشکر کشی قدرتمند شده باشم؟ واقعا این اسمش قدرت نیست. هر انسانی بر اساس ظرفیتی که دارد نفوذ اجتماعی می تواند پیدا کند؛
*علمالهدی که ظرفیتی ندارد. ظرفیت ما خدا، دین، پیامبر و اسلام است. من نه به مردم پول می دهم که طرفدارم باشند و نه عاشق چشم و ابروی من هستند. مردم براساس اعتقاد دینی خودشان عمل می کنند. مگر من گفتم به اینها رای بدهند؟ خود مردم اهل تشخیص هستند.
*اینکه همه بشینیم دور هم تا وحدت داشته باشیم ، جواب نداده است. باید روی اصول وحدت کنند تا به نتیجه برسیم.