تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۲

دیدنی‌ترین جاذبه‌های قشم برای سفری زمستانی

جزیره‌ی دیدنی قشم جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که شاید برخی از آن‌ها را نشناسید؛ پس در این مطلب با ما همراه باشید تا دیدنی‌ترین جاذبه‌های قشم را برای یک سفر به‌یادماندنی زمستانی معرفی کنیم.

رویداد۲۴ قشم جزیره‌ای دیدنی است که در تنگه هرمز جای گرفته و گردشگران را با هر سلیقه‌ای و در تمام طول سال به‌سوی خود جذب می‌کند. البته آب‌وهوای استوایی و گرم قشم در زمستان باعث شده بسیاری از مسافران ترجیح دهند در نیمه‌ی دوم سال به این جزیره سفر کنند. این جزیره‌ی دیدنی جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که شاید برخی از آن‌ها را نشناسید؛ پس در این مطلب با ما همراه باشید تا دیدنی‌ترین جاذبه‌های قشم را برای یک سفر به‌یادماندنی زمستانی معرفی کنیم.

دره ستارگان قشم؛ یادگاری دو میلیون ساله با صداهای خوفناک

احتمالاً نام دره ستارگان را بارها و بارها شنیده باشید؛ این دره‌ي تاریخی برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب و دیدنی است. دره ستارگان از سنگ‌های رسوبی تشکیل شده که به‌مرورزمان و با فرسایش طی دو میلیون سال گذشته، اشکال جالب و دیدنی به خود گرفته‌اند و گشت‌وگذار در میان دیواره‌های فرورفته و برآمده‌ی دره‌ی ستارگان می‌تواند یک بعدازظهر فوق‌العاده برایتان بسازد. احتمالاً بتوانید عکس‌های خیره‌کننده‌ای هم در این دره بگیرید.

البته علت جذابیت دره ستارگان تنها به جنبه‌ی بصری آن ختم نمی‌شود. افسانه‌های جالبی درباره‌ی دره ستارگان میان مردم محلی دهان‌به‌دهان چرخیده‌اند و باعث شده‌اند این دره حال‌وهوای مرموز و هیجان‌انگیزی پیدا کند. اگر به این دره سفر کنید متوجه می‌شوید پیچیدن باد در میان تونل‌های دره، صدایی خاص و شاید کمی ترسناک ایجاد می‌کند؛ این صدای عجیب باعث شکل‌گیری این افسانه شده که در این دره جن‌ها زندگی مي‌کنند؛ به همین دلیل به آن دره‌ی اجنه هم می‌گویند.

مردم محلی حتی معتقدند که نباید شب هنگام از این دره بازدید کرد؛ چراکه آرامش اجنه بر هم می‌خورد! البته بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند با رزرو بلیط هواپیما و سفر به قشم، حداقل یک شب را در این دره سپری کنند و به ستارگان چشم بدوزند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید پس از تاریکی هوا به دره ستارگان بروید، تنها نباشید و با دوستان یا خانواده بروید. البته سفر با همراهی تور نیز گزینه‌ی مناسبی است که می‌تواند امنیت شما را تضمین کند.

درختان غوطه‌ور در آب در جنگل حرا

شاید بتوان گفت جنگل حرا یکی از مسحورکننده‌ترین جاذبه‌هایی است که در جزیره قشم خواهید دید. این جنگل جزء عجایب هفتگانه قشم محسوب می‌شود و ازلحاظ زیست‌شناسی و گردشگری بسیار پراهمیت است. جنگل حرا از درختانی تشکیل شده که طبیعت شور پسندی دارند؛ حتی افسانه‌ای وجود دارد که این درخت اولین بار از اشک چشم آدم روییده است و به همین دلیل در آب‌شور رشد می‌کند.

در سفر به جنگل حرا جنگلی به مساحت حدوداً ۹۰۰۰ هکتار را خواهی دید که در آب رشد کرده است و برای بازدید از آن باید سوار قایق شوید! این جنگل زیبا شامل درختان سرسبزی است که انگار در بین انبوهی از چوب رشد کرده‌اند. درواقع این چوب‌ها ریشه درختانی هستند که وارونه شده است و می‌توانند آب‌شور دریا را به آب شیرین تبدیل کنند، بدون آن‌که رشد آن‌ها متوقف شود.

توصیه می‌کنیم در روشنایی روز از این جنگل بازدید کنید، چراکه در شب نورپردازی خاصی وجود ندارد و تنها با نور ماه و ستارگان مي‌توانید جنگل را ببینید. همچنین به علت جزر و مد دریا، توصیه می‌شود بین ساعت ۷ صبح تا ۸ شب به این جنگل بروید.

جاذبه تاریخی و دیدنی قلعه پرتغالی‌ها

جزیره‌ی قشم در حدفاصل دریای عمان و خلیج‌فارس واقع شده است و ازلحاظ جغرافیایی موقعیتی استراتژیک دارد؛ به همین دلیل در حدود یک قرن جزایر کلیدی خلیج‌فارس، یعنی هرمز و قشم را در تصرف پرتغالی‌ها بوده‌اند. جزیره قشم که یکی از بزرگ‌ترین جزایر جهان محسوب می‌شود، یکی از نقاطی بوده که پرتغالی‌ها با حضور در آن اقدام به ساخت قلعه و دژ نظامی کردند. البته در حمله‌ی این قوم به ایران در جزایر هرمز و لارک نیز قلعه‌هایی ساخته شده است؛ ولی قلعه پرتغالی‌ها در قشم معروف‌تر بوده و بین گردشگران این جزیره محبوب‌تر است.

قلعه پرتغالی‌ها به‌صورت یک چهارضلعی نامنظم ساخته شده است و در چهارگوشه آن برج‌های دیده‌بانی به ارتفاع ۱۲ متر قرار گرفته‌اند. در داخل این قلعه هم بخش‌های مختلف یک دژ نظامی مانند سربازخانه، انبار سلاح، مقر فرماندهی و اسطبل را می‌توان دید. همچنین کلیسایی در قلعه پرتغالی‌ها وجود دارد. جنس دیوارها و بدنه قلعه از سنگ‌های مرجانی است.

دیدنی‌های جزیره هرمز

حیف است که تا جنوب کشور به جزیره قشم بروید و سری به هرمز نزنید؛ جزیره‌ی هرمز فاصله‌ی بسیار کمی با قشم دارد و می‌توانید در یک تفریح یک‌روزه، با قایق راهی آن شوید. در ادامه چند مورد از دیدنی‌ترین جاذبه‌های هرمز را آورده‌ایم:

ساحل نقره‌ای هرمز

جزیره هرمز شگفتی‌های طبیعی بی‌شماری دارد که یکی از آن‌ها ساحل نقره‌ای با آب قرمز دریاست. در سفرتان به جزیره هرمز و این ساحل خاص خواهید دید که شن‌های ساحل نقره‌ای برخلاف هر ساحل دیگری به رنگ قهوه‌ای نیستند؛ بلکه زیر پایتان خاکی اکلیلی را خواهید دید که مانند ذرات نقره می‌درخشد. این خاک از مواد مذاب آتش‌فشانی تشکیل شده است و حاوی آمینوسیلیکات و میکا است؛ از پودر شدن این سنگ و کانی‌ها، چنین ذرات درخشانی شکل گرفته‌اند.

آب دریا در این ساحل نیز عجیب و خیره‌کننده است؛ در ساحل نقره‌ای آب به رنگ قرمز درآمده است! این ساحل در پایین‌دست معدن خاک سرخ قرار گرفته است و همین دلیل در کنار خاک براق آن، آب قرمزرنگ دیده می‌شود. اگر به دنبال سفری ارزان‌قیمت هستید بازدید از این ساحل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید با اقامت در خانه‌های برمگردی یا خرید بلیط چارتر یا لحظه آخری به مقصد قشم از هزینه‌های سفرتان بکاهید.

دره رنگین‌کمان جزیره هرمز

همان‌طور که گفتیم جزیره هرمز جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری دارد؛ خاک جزیره هرمز نیز خود از عجایب کشورمان ایران است. در چیره هرمز بیش از ۷۲ نوع خاک وجود دارد که برخی از آن‌ها خوراکی یا درمانی هستند. در ساحل رنگین‌کمان نیز کوه‌ها و خاک‌هایی با رنگ‌های قرمز، زرد، سفید، قهوه‌ای و مشکی دیده می‌شوند و باعث شده‌اند این ساحل چندرنگ و مثل یک رنگین‌کمان به چشم بیاید.

پیشنهاد می‌کنیم در فصل زمستان از دره رنگین‌کمان جزیره هرمز و دیگر جاذبه‌های این جزیره بازدید کنید؛ چراکه در این فصل برخلاف سایر نقاط ایران، خبری از برف و بارندگی نیست و هوا در جزایر قشم و هرمز بهاری و مطبوع است.

کلام آخر

امیدواریم در این مطلب با جاذبه‌های قشم و هرمز آشنا شده باشید و اگر توانستید، زمستان امسال حتماً سفری کوتاه به این جزایر داشته باشید! جاذبه‌های دیدنی قشم و هرمز در کنار غذاهای خوشمزه‌ی جنوبی و مهمان‌نوازی مردم محلی سفری تکرار نشدنی را برای شما رقم خواهند زد؛ البته آب‌وهوای بهاری جزیره در مقایسه با شهرهای شمالی کشور نیز قطعاً تجربه‌ای منحصربه‌فرد خواهد بود.

نظرات شما