تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

عباس آخوندی کیست؟ +پیشینه و فعالیت‌ها

عباس احمد آخوندی، از مدیران ارشد اجرایی کشور است که اخیراً در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ثبت نام کرده است. درباره سوابق و پیشینه عباس آخوندی در رویداد۲۴ بخوانید.

عباس آخوندی کیست؟

رویداد۲۴ الهام عندلیب‌مقدم: عباس احمد آخوندی، سیاستمدار، فعال اقتصادی، مدیر ارشد اجرایی و مدرس دانشگاه است. او از بیست و پنج سالگی وارد عرصه سیاست و امور اجرایی کشور شد و به خاطر صراحت کلام، موضع‌گیری چالشی و اتهاماتی که رقبای سیاسی‌اش به او نسبت داده‌اند، شهرت دارد. عباس آخوندی بیش از دیگر وزرای دولت حسن روحانی مورد انتقاد اصولگرایان و رسانه‌های اصولگرا بود. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت نام کرده است. در این مطلب درباره سوابق و فعالیت‌های عباس آخوندی بخوانید.

زندگینامه عباس آخوندی

عباس احمد آخوندی، متولد ۱۶ خردادماه ۱۳۳۶، در نجف عراق است. او فرزند آیت‌الله «علی احمد آخوندی» و نوه دختری علامه «عبدالحسین امینی» از مراجع نجف (مولف کتاب الغدیر) و داماد حجت‌الاسلام «سید هاشم رسولی محلاتی» (مسئول وجوهات و مسائل شرعی دفتر رهبری) است. همچنین مرحوم «سید محمد علی شهیدی محلاتی» (نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران) و علی اکبر ناطق نوری (رئیس سابق دفتر بازرسی رهبری) باجناق‌های او هستند.

تحصیلات عباس آخوندی

عباس آخوندی تحصیلات ابتدایی خود را در نجف و در مدرسه علوی ایرانیان گذراند؛ پس از آن دوره متوسطه را در قم و تهران طی کرد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد.

عباس آخوندی کیست؟

او در رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تهران کارشناسی ارشد گرفت و برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی موفق به دریافت مدرک دکتری شد و از رساله دکتری خود با عنوان «جهانی‌سازی، دولت ملی و سیاست‌گذاری اقتصادی ملی: گرایش‌های نخبگان ایرانی» دفاع کرد.


بیشتر بخوانید:

عبدالناصر همتی کیست؟ | رئیس بانک مرکزی در سودای رئیس جمهوری

سعید محمد کیست؟ + پیشینه و فعالیت ها

علی لاریجانی کیست؟/ همه سوابق مشهورترین اصولگرای میانه‌رو

سعید جلیلی کیست؟ + سوابق سیاسی

مسعود پزشکیان کیست؟ + سوابق و فعالیت ها


فعالیت‌های کاری عباس آخوندی

عباس آخوندی از جمله افرادی است که پس از انقلاب اسلامی در شکل‌گیری و راه‌اندازی جهاد سازندگی نقش مؤثری داشت و در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی، به دستور «سید محمد بهشتی» به‌عنوان عضو شورا برگزیده شد. همچنین در جهاد سازندگی مسئول امور استان‌ها بود و پس از شروع جنگ ایران و عراق مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده داشت.

عباس آخوندی کیست؟

عباس احمد آخوندی از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۶۵ معاون سیاسی وزیر کشور بود. او بهمن ماه ۱۳۶۵ مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل زده بود و از بهمن ماه ۱۳۶۶ به‌عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد.

آخوندی در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در دولت دوم هاشمی رفسنجانی به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرد و از سال ۱۳۷۴ به عضویت شورای عالی پول و اعتبار درآمد و تا پایان این دولت در هر دو سمت فعال بود.

در سال ۱۳۷۶ و با روی کار آمدن دولت اصلاحات، عباس آخوندی به عنوان قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما مشغول به کار شد، اما در سال ۱۳۷۷ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و پس از بازگشت به ایران، به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، مشغول به کار شد. 

عباس آخوندی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مشاور نامزد انتخاباتی میرحسین موسوی و یکی از افراد تاثیرگذار در ستاد انتخاباتی او بود. وی در دولت‌های اول و دوم محمود احمدی نژاد، بیشتر در دانشگاه، شورای رقابت و نظام مهندسی مشغول به کار بود. 

او در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توسط حسن روحانی به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و رای گرفت.

عباس آخوندی کیست؟

استیضاح عباس آخوندی 

آخوندی در دولت یازدهم دو بار از سوی مجلس استیضاح شد، اما هر بار موفق به کسب رأی اعتماد مجلس شد. او در دولت دوازدهم نیز بار دیگر به عنوان وزیر راه و شهرسازی وارد کابینه دولت شد، اما کمتر از یک سال دوباره از سوی مجلس استیضاح شد، ولی این بار نیز توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

در نهایت به دنبال افزایش انتقادات از وی، در مهرماه ۱۳۹۷ به‌طور رسمی از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد و رئیس‌جمهور نیز با استعفای او موافقت کرد. چندی بعد در آبان ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان کاندیدای شهردار تهران مطرح و نام او در کنار پیروز حناچی به عنوان نامزد‌های نهایی شهرداری تهران معرفی شد. نهایتا در رأی‌گیری ۲۲ آبان ماه، با اخذ ۱۰ رأی در مقابل ۱۱ رأی پیروز حناچی، در این رقابت شکست خورد و پیروز حناچی شهردار تهران شد.

حواشی عباس آخوندی

عباس آخوندی در دوران فعالیت‌های سیاسی‌اش چندین مرتبه مورد توجه اصحاب رسانه و کارشناسان بوده است، از جمله آن می‌توان به چندین بار استیضاح شدن، مخالفت با طرح مسکن مهر، انتقاد به عملکردش در جریان تصادف دو قطار مسافربری در منطقه هفت خوان استان سمنان و بازسازی مناطق زلزله زده مناطق غرب استان کرمانشاه اشاره کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
1
3
سگ آقای پتی بل تو کارتون مهاجران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
1
1
ایشان از هواداران مرحوم سید جواد طباطبایی استاد فلسفه بودند و علت اصلی مخالفت و جبهه گیری مقابل ایشان این مسئله بود نه عملکرد
نظرات شما