تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

تناقض در روایت دولت و قوه قضائیه از سرنوشت فرش‌های سعدآباد

سال گذشته بود که خبر سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد رسانه‌ای شد. دولتی‌ها انگشت اتهام را سمت دولت روحانی گرفتند و از سرقت ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعدآباد خبر دادند که کارشناسان با بررسی تنها ۱۰ تخته از فرش‌ها و براساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن‌ها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کرده بودند.

تناقض در روایت دولت و قوه قضائیه از سرنوشت فرش‌های سعدآباد

رویداد۲۴ | روزنامه شرق نوشت: سال گذشته بود که خبر سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد رسانه‌ای شد. دولتی‌ها انگشت اتهام را سمت دولت روحانی گرفتند و از سرقت ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعدآباد خبر دادند که کارشناسان با بررسی تنها ۱۰ تخته از فرش‌ها و براساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن‌ها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کرده بودند.

این ادعا بی‌پاسخ نماند و سایت دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق، در گزارشی تأکید کرد مسئله ناپدیدشدن فرش‌ها مربوط به دولت قبل از روحانی بوده و توضیح داد: «نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش دراین‌باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آنکه به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد نیست؟ انتقال هرگونه سند و دارایی منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی از دستورالعملی مشخص تبعیت می‌کند و هرقدر مراکز دولتی حساس‌تر باشند، این دستورالعمل‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کند. چطور محموله‌ای از فرش توسط یک وانت بارگیری شده و بدون مجوز حراست نهاد ریاست‌جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات عمل می‌کند و حفاظت فیزیکی ساختمان حافظیه که تماما توسط سپاه پاسداران انجام می‌شود، از این ساختمان خارج شده است؟».

درنهایت پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل و رسیدگی قضائی آغاز شد و سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد: «برخی از فرش‌هایی که ادعا شده بود سرقت شده در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و ازاین‌رو سرقت این فرش‌ها تکذیب می‌شود و درواقع جابه‌جا شده است».

اصرار مقامات دولتی به سرقت‌شدن فرش‌های سعدآباد همچنان ادامه دارد و دیروز محمد دهقان، معاونت حقوقی دولت، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران طی سخنانی درباره پرونده سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد اظهار کرد: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد مفتوح است، اما تا الان رأیی صادر نشده و از ۴۸ فرشی که سرقت شده هنوز هیچ فرشی پیدا نشده است.


بیشتر بخوانید:

رد صحبت‌های جهانگیر از مفقود شدن فرش های سعدآباد؛ دهقان: هیچ فرشی پیدا نشده است

آخرین وضعیت پرونده سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد | سخنگوی قوه قضائیه: فرش‌های سعدآباد پیدا شدند


این سخنان درحالی مطرح شده که در کنار سخنان مقام قضائی، یک مقام آگاه در گفت‌وگویی با تابناک در این باره گفته است: از ۴۸ تخته فرش نفیس سعدآباد، ۱۶ تخته فرش، در نهاد ریاست‌جمهوری پیدا شده و ۲۵ تخته دیگر از کشور خارج شده و در دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور استفاده می‌شود. وی افزود: هفت تخته فرش هنوز پیدا نشده، ولی اقدامات قضائی برای تعیین تکلیف آن‌ها ادامه دارد. این مقام آگاه اضافه کرد: جمع‌بندی کلی این است که «سرقتی» رخ نداده و ماجرای فرش‌های سعدآباد ناشی از اهمال اداری بوده که باعث شده است اموال دولتی بدون تشریفات از مجموعه سعدآباد خارج شود و البته این موضوع نیز پیگیری می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما